Türk Silahlı Kuvvetleri Dünyanın En kuvvetli Ordusudur...

Sponsorlu Bağlantılar

Emma-Watson

Emma-Watson

Üye
Amerika atom bombası hidrojen bombası insansız hava araçlarıyla 100 lerce uçaklarıyla dalıcak biz neyle dalıcaz?
Amerika yapımı uçaklarımız ilemi yoksa silahlarımızla mı ?
KENDİNİZİ KANDIRMAYIN ŞU MİLLİ DUYGULARINIZI ARTIK FAZLA ORTAYA ÇIKARMAYIN!!!
 


fullwar

fullwar

Üye
Tartışmalara katılmıyorum yani birilerine cevap değil bu. Herkes ifadelerinde özgürdür ve isterse Türkiye'yi dünyanın en güçlü ordusu olarak yorumlar. Ben sadece bir iki bilgi paylaşacağım. Amerikanın bugüne kadar ürettiği uçak gemileri ve dünyada geri kalan ülkelerin ona yetişememesi üzerine verdiğim linkteki listede Türk uçak gemisi yok. Çünkü bugüne kadar üretmedik. :ehe





Bu linktede birkaç bilgi paylaşılmış. Rsuların Typhoon sınıfı denizaltısıyla bir Türk denizaltısı karşılaştırılmış.




Alttaki yazıyı kesinlikle savunmuyorum, çoğunda zaten saçmalamış sadece Amerikanın 1 uçak gemisiyle bizim hava gücümüzü az çok karşılaştırmış o kadar. Bu yüzden paylaştım. Daha teknik analizler içeren bir çok site var. Zaten Türk uçaklarının modernizasyonunu Amerikadan sağlıyoruz yani uçaklarımız onlara kilitlenmez gibime geliyor. Nedense... :ehe Zaten B2 Spirit'i (üzerinde termonükleer başlık taşıyan füzeleri atabiliyor) neyle vuracağız ki? Radarda bile gözükmüyor. :kop:



Tabi bu olayıda unutmamak lazım.

MUSTAFA KEMAL’İN EMRİ (Alıntıdır)

Atılan ilk mermilerden birisi gemiye isabet eder... Sonradan benzin deposuna düştüğü anlaşılan bir diğer mermi İngiliz uçak gemisi Ben My Cheer’in sonu olur:

‘İngiliz mürettebatın bir çoğunun denize atladığı görülüyordu. Koca gemi karşımızda homurdanarak yanıyor, yavaş yavaş yaralı başını denize sokuyordu. 36 dakika süren fasılalı ateşimiz karşısında Ben My Cheer baş tarafıyla denize gömüldü. Bu muhteşem lehvanın verdiği sevinç ve heyecanın zevkini insan tarif değil ancak görür ve hisseder...’

Topçu Yüzbaşı Mustafa Ertuğrul ve emrindeki bir avuç kahraman o gün Kaş açıklarında savaş tarihin ilk uçak gemisini denizin dibine yolladılar... Birinci Dünya Savaşı bittikten, Kurtuluş Savaşı kazanıldıktan sonra bir gün Mustafa Kemal, kahraman yüzbaşıyı Antalya’da ziyaret etmiş ve ‘bunları yaz, yoksa unutulur gider’ demiş. Mustafa Ertuğurul da bu sözleri emir sayıp oturmuş 11 Ocak 1917 günü Kaş-Meis arasında yaşanan bu büyük kahramanlığı yazımış...
 
L-LumieRe

L-LumieRe

Üye
fullwar kardeşime katılıyorum...
 
>Pessimistic.

>Pessimistic.

Üye
para olarak bizden iyi ordularda var ama tsk'daki kinetik enerji hiç bir orduda yok yani ölüm korkusu gibi şeyleri hesaba katmayan bi orduyuz ve size şunuda soyleyeyim ben ermeni sınırı da askerm bir ermeni askeri diyorki türkiyedeki gençler gibi 15 ay askerliği bide o zorlukların içinde 5000 dolardan aşağı ypmam onlarda imkan daha cok asker yok rusyadan kiralıyorlar askeri bizdede diğerlerinde olmayan güc var sonucta 17 milletle silahsız savaşmısız baska denicek kelime varmı
 
greenmile

greenmile

Üye
birde tsknın morali yerinde olsa
 
>Pessimistic.

>Pessimistic.

Üye
askeriyeden bilgi vermek yasak olmasa bi muhimmat rakamı verirdimde yasak işte bu yuzden kimse sahip olduğumuz güçü bilmiyor sadece şunu diyim dünya nufusu 7 milyar türkiyede her insana 100mermi sıksa bitmez mermi roket bomba law kanas mermileri ucak savarlar
 
Emma-Watson

Emma-Watson

Üye
Tartışmalara katılmıyorum yani birilerine cevap değil bu. Herkes ifadelerinde özgürdür ve isterse Türkiye'yi dünyanın en güçlü ordusu olarak yorumlar. Ben sadece bir iki bilgi paylaşacağım. Amerikanın bugüne kadar ürettiği uçak gemileri ve dünyada geri kalan ülkelerin ona yetişememesi üzerine verdiğim linkteki listede Türk uçak gemisi yok. Çünkü bugüne kadar üretmedik. :ehe





Bu linktede birkaç bilgi paylaşılmış. Rsuların Typhoon sınıfı denizaltısıyla bir Türk denizaltısı karşılaştırılmış.




Alttaki yazıyı kesinlikle savunmuyorum, çoğunda zaten saçmalamış sadece Amerikanın 1 uçak gemisiyle bizim hava gücümüzü az çok karşılaştırmış o kadar. Bu yüzden paylaştım. Daha teknik analizler içeren bir çok site var. Zaten Türk uçaklarının modernizasyonunu Amerikadan sağlıyoruz yani uçaklarımız onlara kilitlenmez gibime geliyor. Nedense... :ehe Zaten B2 Spirit'i (üzerinde termonükleer başlık taşıyan füzeleri atabiliyor) neyle vuracağız ki? Radarda bile gözükmüyor. :kop:



Tabi bu olayıda unutmamak lazım.

MUSTAFA KEMAL’İN EMRİ (Alıntıdır)

Atılan ilk mermilerden birisi gemiye isabet eder... Sonradan benzin deposuna düştüğü anlaşılan bir diğer mermi İngiliz uçak gemisi Ben My Cheer’in sonu olur:

‘İngiliz mürettebatın bir çoğunun denize atladığı görülüyordu. Koca gemi karşımızda homurdanarak yanıyor, yavaş yavaş yaralı başını denize sokuyordu. 36 dakika süren fasılalı ateşimiz karşısında Ben My Cheer baş tarafıyla denize gömüldü. Bu muhteşem lehvanın verdiği sevinç ve heyecanın zevkini insan tarif değil ancak görür ve hisseder...’

Topçu Yüzbaşı Mustafa Ertuğrul ve emrindeki bir avuç kahraman o gün Kaş açıklarında savaş tarihin ilk uçak gemisini denizin dibine yolladılar... Birinci Dünya Savaşı bittikten, Kurtuluş Savaşı kazanıldıktan sonra bir gün Mustafa Kemal, kahraman yüzbaşıyı Antalya’da ziyaret etmiş ve ‘bunları yaz, yoksa unutulur gider’ demiş. Mustafa Ertuğurul da bu sözleri emir sayıp oturmuş 11 Ocak 1917 günü Kaş-Meis arasında yaşanan bu büyük kahramanlığı yazımış...

tebrik ederim çok güzel açıkamıssın.
Yani neymiş biz i b.k deilmişiz...


----------Eklendi @ 16:17:19 ---------- Yazıldı @ 16:09:51 ----------

Konuyu Açan Artun Arkadaşımız , Açık Konuşuyorum yazdığın metni okumadım . 1 cümle bile okumadım ama açı açmaz 1 cümle dikkatimi çekti ve koptum :D
"Türk Ordusu kendi çıkarlarını koruma adına, elinde bulundurduğu veya geliştirdiği emsali olmayan silahları TSK'nin resmi organlarında haklı olarak dünyaya bildirmiyor."

Bu Cümle Çok talihsiz ve gayriciddi bir cümledir. Hayal Dünyası Geniş Arkadaşımız , TSK bana göre de çok güçlü bir kurumdur. TSK nın elinde Kendi ürettiği ne bilim diğer ülkelerde emsalsiz bir silah yok :)

kesinlikle katılıyorum.
 
senhor_diabo

senhor_diabo

Üye
2011 yılınınında aselsan tarafından geliştirilen ve uçaklarımızın amerika ve israile saldırması mümkün. Ayrıca hiç bir ülkede bulunmayan lazer kilitleme sistemlerimiz var. Mehmetçik 1 silahının tasarım aşaması bitmek üzere. Fakat haksız yere tutuklanan komutanlarımız görevlerine dönmedikçe yakın zamanda çıkan bi savaşta yenilmemiz muhtemel!
 
Emma-Watson

Emma-Watson

Üye
Aselsan tarafından uçak filan geliştirilmedi.

----------Eklendi @ 20:34:38 ---------- Yazıldı @ 20:28:17 ----------

okyanuslara göndereceğimiz 5 deniz altı ile ABD'yi haritadan silecek güçteyiz.
Bunu diyebilecek kadar uçtuysan bence bir doktora görün.

----------Eklendi @ 20:37:35 ---------- Yazıldı @ 20:34:38 ----------

Türk Ordusu kendi çıkarlarını koruma adına, elinde bulundurduğu veya geliştirdiği emsali olmayan silahları TSK'nin resmi organlarında haklı olarak dünyaya bildirmiyor
Böyle bir silah veya silahlar yok.Yalanın daniskası

----------Eklendi @ 20:42:49 ---------- Yazıldı @ 20:37:35 ----------

TSK’nın dünyanın en güçlü ordu olmasının etkenlerinden biri asker sayısının yüksek oluşu ve hareket kabiliyeti geniş dünyanın her bölgesinde, farklı iklimlerde, ağır doğa sartlarında ölümüne savaşacak Tugaylari ve Tümenleri olduğu içindir
Amerikadan asker sayın fazla değil bu 1
2. Si adamlar sana atom bombası atacak sen askerlerle nasıl engelliyeceksin bunu ?

----------Eklendi @ 20:52:56 ---------- Yazıldı @ 20:42:49 ----------

Türk Milletinin gözünü nükleer ve kimyasal silahlar korkutamaz, bir nükleer bombanın alacağı can taş çatlasa 100 ile 150 bin arasındadır. Bu ülkede ölmeye hazır milyonlar var.
Yıl 1945 o yıldaki hiroşimada ölü sayısı 140 bin peki 67 yıl geçmiş aradan teknoloji amk gelişmiş sence 145 bin mi 1 milyon mu olur ölü sayısı.
Ölmeye hazır milyonlar var diyosunya ne farkedicek hazır olmasalar ölmeyecekker mı?
 
fullwar

fullwar

Üye
Gezerken bir-iki sitede buldum, hepsini aynen copy-paste (Sadece burası bana ait).

"ALINTIDIR"

BREZİLYA(1ADET)


NAeL São Paulo
Aşağıdaki resim küçültülmüştür. Buraya tıklayarak büyütebilirsiniz. Resmin orijinal boyutları 800x600.


24200 ton (32800 tam yükle)

uzunluk: 265 m
hız: 32 knots
memzil: 7 500 mn 18 knotla
personel: 1338 er,64 subay (1920 uçuş ekibi dahil).
hava taşıtları:40 adet


FRANSA(1 ADET)


FS Charles de Gaulle
Aşağıdaki resim küçültülmüştür. Buraya tıklayarak büyütebilirsiniz. Resmin orijinal boyutları 750x443.


38,000 ton boşken

40,600 tons load
uzunluk: 261.5 m
hız: 27 Knots
menzil:neredeyse sınırsız
hava taşıtı: 40 adet uçak ve helikopter


HİNDİSTAN(1 ADET)


INS Viraat
Aşağıdaki resim küçültülmüştür. Buraya tıklayarak büyütebilirsiniz. Resmin orijinal boyutları 800x532.


226.5 m

Draught: 8.8 m
23,900 tons (standard) and 28,700 tons ()
Maximum Speed: 28 knots (52 km/h)
Maximum Range: 6500 miles at 14 knots.
Aircraft: 28 aircraft
Complement: 1207 crew, 143 Aircrew


İTALYA(1 ADET)


MM Giuseppe Garibaldi
Aşağıdaki resim küçültülmüştür. Buraya tıklayarak büyütebilirsiniz. Resmin orijinal boyutları 800x530.


13,850t

Length: 180.2m
Speed: 30 knots
Endurance: 7,000 miles (20 knots)
550 + aircrew (up to 225)
16 uçak 18 helikopter


RUSYA(1 ADET)


Admiral Flota Sovetskogo Soyuza Kuznetsov
Aşağıdaki resim küçültülmüştür. Buraya tıklayarak büyütebilirsiniz. Resmin orijinal boyutları 800x527.


43 000 tonnes light

66 600-67 500 tonnes load
uzunluk:300 metre
hız: 32 knots
1960 gemi ekibi 626 uçuş ekibi 40 bayrak ekibi
Aircraft:
Fixed-wing
12× Su-33
5× Su-25UTG/UBP
Helicopters 4× Kamov Ka-27LD32
18× Kamov Ka-27PLO
2× Kamov Ka-27S


İSPANYA(1 ADET)


Principe de Asturias


13,400t empty, 17,190t load
Length: 196 m
Speed: 27 knots
Range: 6,500 nm
600 ship crew, 230 air crew
12 uçak 12 helikopter


TAYLAND(1 ADET)


HTMS Chakri Nareubet


10,000 tons standard

11,486 tons maximum
Length: 182.6 m
Speed: 26.2 knots
Range: Est. 10,000 nautical miles
455 ship 146 air group 675 troop transport
6 UÇAK 4 HELİKOPTER


İNGİLTERE(BİRLEŞİK KRALLIK)(2 ADET)


HMS Illustrious (R06)
Aşağıdaki resim küçültülmüştür. Buraya tıklayarak büyütebilirsiniz. Resmin orijinal boyutları 800x414.


20,600 tons

Length: 194 m (686 ft)
Speed: 28 knots (52 km/h)
Range: 5,000 miles at 18 knots (9,300 km at 33 km/h)
685 crew 366 Fleet Air Arm
Aircraft: Sea Harrier FA.2, Harrier GR.7 fighter/bombers; Sea King ASaC, Merlin HM Mk.1 helicopters


HMS Ark Royal (R07)



20,600 tons
Length: 210 m (689 ft)
Speed: 30+ knots
Range: 5000 miles at 18 knots
Complement: 685 crew, 366 Fleet Air Arm
Aircraft: Harrier GR.7 fighter/bombers
Westland Sea King helicopters Merlin helicopters


AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ(12 ADET) harbiden oha


USS Kitty Hawk (CV-63)


60,000 ton boş, 82,200 ton tam yükle
uzunluk:1,047.5 ft (323.8 m)
hız: 35 knots (65 km/h)
4,582 subay ve er
85 adet uçak ve helikopter


USS Enterprise (CVN-65)

Aşağıdaki resim küçültülmüştür. Buraya tıklayarak büyütebilirsiniz. Resmin orijinal boyutları 1062x786.


93,500 ton tam yükle

uzunluk: 1,123 ft (342.3 m)
hız: 30+ knots (56+ km/h)
Ship's company: 3,000 (2,700 Sailors, 150 Chiefs, 150 Officers)
Air wing: 1,800 (250 Pilots, and 1,550 Support personnel)
66 adet uçak ve helikopter


USS John F. Kennedy (CV-67)



60728 tons light, 82655 tons , 21927 tons dead
uzunluk: 320.6 meters (1052 feet) overall, 301.7 meters (990 feet) waterline
Speed: 34 knots (62.96 km/h)
Complement: 3,297 officers and men (without jet commands & crews)
+80 uçak ve helikopter

USS Nimitz (CVN-68)
Aşağıdaki resim küçültülmüştür. Buraya tıklayarak büyütebilirsiniz. Resmin orijinal boyutları 800x530.


101,000 to 104,000 tons load

uzunluk: 1,092 ft (333 m)
hız: 30+ knots (56+ km/h)
menzil:sınırsız
denizci: 3,200 havacı: 2,480 toplam:5680
Aircraft carried: 90 uçak ve helikopter


USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69)



101,000 to 104,000 tons load
Length: Overall: 1,092 ft (333 m)
260,000 shp (194 MW)
Speed: 30+ knots (56+ km/h)
Range: Essentially unlimited
Complement: Ship's company: 3,200
Air wing: 2,480
90 adet uçak ve helikopter

USS Carl Vinson (CVN-70)


101,000 to 104,000 tons load
uzunluk 1,092 ft (333 m)
Speed: 30+ knots (56+ km/h)
Range: Essentially unlimited
Complement: Ship's company: 3,200
Air wing: 2,480
Aircraft carried: 90 fixed wing and helicopters

USS Theodore Roosevelt (CVN-71)


101,000 to 104,000 tons load
uzunluk:1,092 ft (333 m)
Speed: 30+ knots (56+ km/h)
menzil:neredeyse sınırsız
menzil:yiyecek stoku ile sınırlı
personel: denizci: 3,200 uçuş ekibi: 2,480
Aircraft carried: 90 fixed wing and helicopters


USS Abraham Lincoln (CVN-72)

Aşağıdaki resim küçültülmüştür. Buraya tıklayarak büyütebilirsiniz. Resmin orijinal boyutları 800x526.


101,000 to 104,000 tons load

Length: Overall: 1,092 ft (333 m)
Speed: 30+ knots (56+ km/h)
Range: Essentially unlimited
Complement: Ship's company: 3,200
Air wing: 2,480
Aircraft carried: 90 fixed wing and helicopters


USS George Washington (CVN-73)



101,000 to 104,000 tons load
Length: Overall: 1,092 ft (333 m)
hız: 30+ knots (56+ km/h)
Range: Essentially unlimited
Complement: Ship's company: 3,200
Air wing: 2,480
90 uçak ve helikopter


USS John C. Stennis (CVN-74)



104,000 ton tam yükle
uzunluk: 1,092 ft (333 m)
hız: 30+ knots (56+ km/h)
menzil:sınırsız
denizci: 3,200 uçuş ekibi: 2,480
90 adet uçak ve helikopter


USS Harry S. Truman (CVN-75)



104,000 ton tam yükle
uzunluk: Overall: 1,092 ft (333 m)
hız: 30+ knots (56+ km/h)
menzil: neredeyse sınırsız
personel: Ship's company: 3,200Air wing: 2,480
Aircraft carried: 90 fixed wing and helicopters


USS Ronald Reagan (CVN-76)



104,000 ton tam yükle
uzunluk: Overall: 1,092 ft (333 m)
hız: 30+ knots (56+ km/h)
menzil: Essentially unlimited
gemici: 3,200 uçuş ekibi: 2,480 toplam 5680
90 adet uçak ve helikpter




AYRICA; amerikanın sahip oldugu 12 uçak gemisinin personel sayısı (60.000) türk deniz kuvvetlerinden daha fazladır gene bu gemilerin sahip oldugu 900 uçak ve helikopter türk hava kuvvetlerinden 2 kat daha güçlüdür.
adamlar birde utanmadan seri numarası vermişler gemilere ne demişler zenginin malı fakirin çenesini yorar...

bazı gemilerin menzili sınırsız bunun sebebi ise NÜKLEER enerjiyle çalışan gemiler olmalarıdır...

AYRICA

B-1B Lancer



Türü Statejik Bombardıman
Dönemi Soğuk Savaş
İlk uçuş 1974
Üretim adeti 104
Hizmete giriş 1986
Hizmetten çıkış ?
Üretici North American Rockwell
Rockwell International
Boeing


B-1B Lancer, ABD Hava Kuvvetleri'nde serviste bulunan uzun menzilli stratejik bombardıman uçağı. B-52 Stratofortress ve B-2 Spirit ile beraber ABD uzun menzilli bombardıman kuvvetinin belkemiğini oluşturur.


Teknik Özellikleri


Ana Fonksiyonu: Uzun Menzil, Çok Yönlü, Ağır Bombardıman
Üretici: Boeing, North America (önceleri Rockwell International, North American Aircraft); Saldırı avionikleri: Boeing Military Airplane; Savunma avionikleri: EDO Corporation
Motor: Dört General Electric F101-GE-102 turbofan ardyakıcılı motor
İtiş Gücü: Ardyakıcıyla beraber motor başı 13607 Kg.
Kanat Açıklığı: 137 feet (41.8 metre) Tam açık konumda, 79 feet (24.1 metre) tam kapalı konumda (Hıza bağlı olarak kanat konum değiştirmektedir, bu iki ölçü arasındaki her uzunluk bu nedenle mümkündür.)
Uzunluk: 146 feet (44.5 metre)
Yükseklik: 34 feet (10.4 metre)
Ağırlık: Yaklaşık 190,000 pound (86,183 kilogram)
Maksimum Kalkış Ağırlığı: 477,000 pound (216,634 kilogram)
Yakıt Kapasitesi: 265,274 pound (120,326 kilogram)
Yük: 75,000 pound ( 34,019 kilogram)
Hız: (Mach 1.2 deniz seviyesinde)
Menzil: Kıtalar arası
Tavan: 30,000 feet (9,144 metre)
Silahlar: 24 GBU-31 GPS-sevkli JDAM ( Mk-84 genel maksat ve BLU-109 koruganlara karşı) ya da 24 Mk-84 2,000-pound genel maksat bombası; 8 Mk-85 deniz mayını; 84 Mk-82 500-pound genel maksat; 84 Mk-62 500-pound deniz mayını; 30 CBU-87, -89, -97 mayın mühimmatı; 30 CBU-103/104/105 WCMD, 24 AGM-158 JASSM ya da 12 AGM-154 JSOW.
Mürettebat: 4 (Uçak komutanı, copilot ve iki silah sistem subayı)
Maliyet: 283.1 milyon $
İrtifa: 50,000 ft / 15.24 km




B-2 Spirit



Türü Bombardıman
Dönemi Soğuk Savaş sonrası
İlk uçuş 17 Temmuz 1989
Üretim adeti 21
Hizmete giriş Nisan 1997
Hizmetten çıkış Görevde
Üretici Northrop-Grumman


Northrop Grumman B-2 Spirit, nükleer ve konvansiyonel silahlar taşıma kapasiteli, çok rollü, radara yakalanmayan (hayalet/stealth) bombardıman uçağı. Şu ana dek üretilen en pahalı uçaktır, tahmini fiyatı 1.157 milyar [1] ile 2.2 milyar ABD doları[2] arasındadır. Kıyaslama gerekirse, Nimitz sınıfı bir uçak gemisi 4.5 milyar dolara malolmaktadır. Ancak bu fiyatın büyük kısmı radara yakalanmama teknolojisini geliştirmek için harcanmıştır. Radara yakalanmama teknolojisi sayesinde daha önceki uçakların başaramadığı görünmeden düşman hedeflerini bombalama görevlerini başarabilmektedir. Proje başladığında toplam 135 uçak üretilmesi planlanırken bu rakam 1980'lerin sonunda 75'e, 1992'de ise başkan George H.W. Bush tarafından yapılan açıklamayla 20'ye indirileceği belirtilmiştir. Operasyonel hale getirilen test uçağı ile bu sayı 21 olmuştur. Yüksek teknolojisine rağmen 2008 yılında bir eğitim uçuşu sırasında bir B-2 Spirit uçuş kontrol sistemini besleyen 24 basınç sensöründen 3'ünün ıslanması sonucunda yanlış ölçüm yaptığı için pilotlara müdahale izni vermeyerek kendiliğinden kalktı ve düştü.[3] Böylece Amerikan Hava Kuvvetleri'nde mevcut olan B-2 sayısı 20 ye inmiştir. B-2 uçağı yüklenen yazılım sayesinde kuyruğu varmış gibi hareket eder. Aslında bu uçağı aldatmak için kullanılır. Bu ise Uçak teknolojisinin ne kadar geliştiğini gösterir.


Konu başlıkları


1 B-2 Spirit teknik özellikleri
2 Silahlandırma
3 B-2 listesi
4 Kaynakça


B-2 Spirit teknik özellikleri


Mürettebat: 2
Kanat açıklığı: 52,4 m
Uzunluk: 21.0 m
Yükseklik: 5,18 m
Boş ağırlık: 71,700 kg
Yüklü ağırlık: 152,200 kg
Kalkış sırasındaki maksimum ağırlık: 170,600 kg
En yüksek hız: 1020km/h
Motorlar: 4× General Electric F118-GE-100 turbofans
Itiş gücü: 4x 77kN


Silahlandırma


Bombalar
80x Mk 82
16x Mk 84
80x Mk 36 Sualtı Bombası
36x M-117 Napalm
36x CBU-87
36x CBU-89
36x CBU-97
8x GAM-11
16x GAM-84
16x JDAM
16x Mk 83
16x Mk 84
Havadan Karaya Taaruz Füzeler AGM
AGM-142 Nave Nap
AGM-129
AGM-158 JASSM


Ayrıca Nükleer Silah Olarak


16x B61
16x B83


B-2 listesi


Isim Tail # Adı
AV-1 82-1066 Spirit of America
AV-2 82-1067 Spirit of Arizona
AV-3 82-1068 Spirit of New York
AV-4 82-1069 Spirit of Indiana
AV-5 82-1070 Spirit of Ohio
AV-6 82-1071 Spirit of Mississippi
AV-7 88-0328 Spirit of Texas
AV-8 88-0329 Spirit of Missouri
AV-9 88-0330 Spirit of California
AV-10 88-0331 Spirit of South Carolina
AV-11 88-0332 Spirit of Washington
AV-12 89-0127 Spirit of Kansas
AV-13 89-0128 Spirit of Nebraska
AV-14 89-0129 Spirit of Georgia
AV-15 90-0040 Spirit of Alaska
AV-16 90-0041 Spirit of Hawaii
AV-17 92-0700 Spirit of West Virginia
AV-18 93-1085 Spirit of Oklahoma
AV-19 93-1086 Spirit of Kitty Hawk
AV-20 93-1087 Spirit of Pennsylvania
AV-21 93-1088 Spirit of Louisiana
AV-22–AV-135 İptal Edildi




B-52 Stratofortress



Türü Stratejik bombardıman
Durumu Aktif Hizmette: 85 adet Yedekte: 9 adet
Birim maliyeti 14.43 milyon ABD Doları($)(B-52B)
9.28 milyon ABD Doları($) (1962 B-52H)
53.4 milyon ABD Doları($) (1998 B-52H)
Başlıca kullanıcılar Birleşik Devletler Hava Kuvvetleri(USAF)
İlk uçuş 15 Nisan 1952
Üretim adeti 744
Üretici Boeing
B-52 Stratofortress, ABD'li Boeing şirketi tarafından üretilmiş uzun menzilli stratejik bombardıman uçağıdır.
B-52'ler Soğuk savaş yıllarında SSCB topraklarına nükleer bomba taşınabilmesi amacı ile geliştirilmiştir. İlk uçuşunu 15 Nisan 1952'de gerçekleştirmiştir. 1954 yılından itibaren B-36 Peacemaker ve B-50 Superfortress uçaklarının yerini alarak ABD Hava Kuvvetleri'nde kullanıma girmiştir. ABD Hava Kuvvetleri'nde "Buff" diye bilinirler. Halı bombardımanı diye adlandırılan, güdümlü olmayan basit konvansiyonel bombalar kullanarak geniş alanların isabet oranı yüksek olmadan bombalanmasında etkili olarak kullanılırlar. Körfez savaşı'ndaki bombaların çoğu B-52'ler tarafından atılmıştır. Taşıma kapasitesi B-1B Lancer'dan daha az olmasına karşın (yaklaşık yarısı kadar) menzili biraz daha uzundur.
18 Ocak 1957'de 3 B-52B dünya etrafında hiç durmadan uçarak rekor kırmıştır. Bu uçuş 49 saat 19 dakika sürmüştür ve havada 3 kez yakıt ikmali yapılmıştır.
21 Mayıs 1956'da Bikini Atolu'na havadan ilk hidrojen bombasını atan uçak bir B-52'dir.


Fiyatları


Fiyatlar yaklaşık olarak 1955 yılındakine göre verilmiştir (ABD Doları olarak) ve enflasyona göre ayarlanmamıştır.[kaynak belirtilmeli]
X/YB-52 B-52A B-52B B-52C B-52D B-52E B-52F B-52G B-52H
Birim Araştırma & Geliştirme maliyeti 100 milyon $
Hava Tasarım 26,433,518 11,328,398 5,359,017 4,654,494 3,700,750 3,772,247 5,351,819 6,076,157
Motorlar 2,848,120 2,547,472 1,513,220 1,291,415 1,256,516 1,787,191 1,427,611 1,640,373
Elektroniksel işçilik 50,761 61,198 71,397 68,613 54,933 60,111 66,374 61,020
Silahlandırma 47,874 482,284 293,346 548,353 931,665 862,839 840,000 1,501,422
Ordu donatımı 9,193 11,520 10,983 17,928 4,626 3,016 6,809 6,804
Uçuşa hazır maliyet (Toplam) 28.38 milyon $ 14.43 milyon $ 7.24 milyon $ 6.58 milyon $ 5.94 milyon $ 6.48 milyon $ 7.69 milyon $ 9.28 milyon $
saat başına düşen Bakım Fiyatı 925 $ 1,025 $ 1,025 $ 1,182 $


Varyantları


Varyant Üretilen Hizmete Giriş
XB-52 2 (1 adeti YB-52'ye çevrildi) Prototip
B-52A 3
NB-52A 1 (B-52A'ya çevrildi)
B-52B 50 29 Haziran 1955
RB-52B 27 (B-52B'ye çevrildi)
NB-52B 1 (B-52B'ye çevrildi)
B-52C 35 Haziran 1956
B-52D 170 Aralık 1956
B-52E 100 Aralık 1957
B-52F 89 Haziran 1958
B-52G 193 13 Şubat 1959
B-52H 102 9 Mayıs 1961
Tam Toplam 744 adet


Genel özellikler


Mürettebat: 6 Kişi; pilot, co-pilot, Yön beliryeyici, Yön belirleyici(Radar), Bombardıman Kumandanı, ve elektronik savaş görevlisi
Yükleme sınırı: ()
Uzunluk: 159 ft 4 in (48.5 m)
Kanat açıklığı: 185 ft 0 in (56.4 m)
Yükseklik: 40 ft 8 in (12.4 m)
Kanat alanı: 4,000 ft² (370 m²)
Boş ağırlık: 185,000 lb (83,250 kg)
Yüklü ağırlık: 265,000 lb (120,000 kg)
Maksimum kalkış ağırlığı: 488,000 lb (220,000 kg)
Yakıt Kapasitesi: 47,975 US gal (181,725 L)
Güç ünitesi: 8× Pratt & Whitney TF33-P-3/103 turbofan motorlar, 17,000 lbf (76 kN) adedi


Performans


Maksimum hız: 560 kt (650 mph, 1,000 km/h)
Muharebe yarıçapı: 4,480 mi (3,890 NM, 7,210 km)
Sefer menzili: 11,000 mi (9,560 nm, 15,000 km)
Servis tavanı: 50,000 ft (17,000 m)
Tırmanma oranı: 6,270 ft/min.[kaynak belirtilmeli] (31.85 m/s)
Kanat yüklemesi: 30 lb/ft² (150 kg/m²)
İtki/Ağırlık: 0.51


Silahlar


Makinalı Top : Kuyruk kısmında 1 × 20 mm M61 Vulcan topu. (1991'de tüm uçaklardan kaldırıldı)
Havadan-Karaya Füze : 20 x AGM-69 SRAM, 20 x AGM-86 ALCM, 8 x AGM-84 Harpoon, 4 x AGM-142 Popeye (B-52H)
20 x AGM-86C CALCM, 20 x AGM-129 ACM, 20 x AGM-154 JSOW, 20 x AGM-158 JASSM
Nükleer Bomba : 8 x B61, 8 x B63, 8 x B83, 20 x ALCM, 12 x SRAM, 12 x ACM
Klasik Bomba : 51 x Mk-36/59/62/82, 18 x Mk-20/84, 12 x Mk-52, 8 x Mk-41/55/56/60/65, 51 x CBU-52/58/71,
30 x CBU-87/89/97, 51 x M117
Yük Noktası : 1 dahili gövde içi bomba bölümü + 4 harici kanat altı pilon




AC-130 Spectre Gunship



Türü Taarruz/Yakın Hava Desteği
Dönemi Soğuk Savaş
Birim maliyeti 190 milyon $ (AC-130U)
İlk uçuş 1967
Üretim adeti 53
Hizmete giriş 1968
Hizmetten çıkış -
Üretici Fairchild Republic


AC-130 Gunship, C-130 Hercules nakliye uçağının özel kuvvet birliklerine sıcak çatışma bölgelerinde yakın hava desteği sağlaması için modifiye edilmiş halidir. Standart bir C-130 Hercules nakliye uçağından daha fazla motor gücü, tırmanma hızı ve menzile sahiptir. Alçak uçuşlarda oldukça başarılı olan, yerleşim yerleri ve kırsal kesimde hedeflere nokta atışı yapabilen, isabet gücü yüksek bir taarruz uçağıdır. Dakikada 610 metre tırmanabilen uçak her türlü pisti kullanabilir. Uçakta 4 adet her biri 4.910 beygir gücünde Allison T56-A15 turboprop motorları bulunur. Kurtarma operasyonlarında da kullanılabilen uçaklardan Amerikan ordusunda 8 adet H ve 13 adet U modelli AC-130 bulunmaktadır.


Geliştirilmesi


AC-130'ların ortaya çıkışı Vietnam Savaşı yıllarına tekabul eder. Kore Savaşı'ndan itibaren ABD Hava Kuvvetleri karadaki piyadelere hava desteği için özel donanımlı uçaklar kullanmaya başladı. Vietnam Savaşı'nda C-47 başta olmak üzere çeşitli nakliye uçakları değişik kalibre ve çaptaki toplarla donatılarak düşman ateşi altındaki ABD birliklerine alçak irtifadan hava desteği sağlamak üzere modifiye edilmişti. İhtiyaçlar neticesinde C-130 Hercules nakliye uçaklarından bir kısmı da 105, 40, 20 mm'lik toplarla donatıldı. Modifiye edilen bu C-130'ların en büyük avantajı diğer uçaklardan yüksek irtifada uçmaları, böylece düşman yer ateşinin kendilerine ulaşamamasıydı. Vietnam'da muharebe arama-kurtarma, yakın hava desteğinde kullanılan uçaklar, Kuzey Vietnam ikmal yollarına yaptıkları saldırılarla adlarını duyurdular. Ormanlık bölgelerde sıkışan deniz piyadelerinin ve özel birliklerin bölgeden çıkabilmesine destek sağladılar. Vietnam'dan sonra ilk kez Ekim 1983'de Greneda'da kullanıldı. Körfez Savaşı'ndan önce 1989'da Panama'da ağır ateş altında kalan deniz piyadelerine yoğun ateş desteği verince kendini ispatladı. Körfez Savaşı'ndaki performansı çok yüksekti. Irak'ta yakın hava desteği yanında zırhlı araçların imhasında da kullanıldı. 17 Ocak-27 Ocak 1991 tarihlerinde H modelleri, 50 sortide 300 saate yakın uçtu. I. Körfez Savaşı, AC-130H'lerin en fazla görev yaptığı savaş olmuştur. Bir uçuş görevi 10 saatten uzun sürebilmekteydi. Somali'de de gerilla gruplarının yardım malzemelerini yağmalamasını önlemede kullanıldı. 1999 Kosova Savaşı'nda Belgrad yakınlarında düşürülen F-117 Nighthawk pilotunun kurtarılmasında ve Sırbistan yer birliklerinin imhasında başarıyla kullanıldı. Bir AC-130'un Sırbistan topçu bataryasına saldırısı ve ordu cephaneliğini vurması ses getirdi. 2001'de Afganistan'da ve 2003'te de Irak'ta görev yaptı. AC-130'ların bugüne kadar 10.000'e yakın düşman aracını imha ettiği tahmin edilmektedir.


Versiyonlar


Uçağın ilk üretilen versiyonu A modelidir. 13 Ağustos 1954'de ilk uçuşunu yapmıştır. 2 x 40 mm top, 2 x 20 mm Vulcan ve 2 x 7.65 mm mini toptan oluşan bir silah yapısı vardır. Toplam 19 adet A modeli modifiye edilmiştir. Vietnam'daki çatışmalarda 5 tanesi düşmüştür. 1995 sonunda tüm A modelli uçaklar hizmet dışı bırakılmıştır. E modeli ilk uçuşunu 1974'te yapmıştır. A modelindeki 40 mm'lik bir top, 105 mm'lik anti-tank obüsü ile değiştirilmiş ve 7.65'likler kaldırılmıştır. Tüm E modeli AC-130'lar revizyona girerek H modeline yükseltilmişlerdir. H modeli motor ve diğer başka revizyonlarla E modellerinin modernize edilmiş halidir. Spectre nick name ile adlandırılır. Toplam 11 tane H modelli AC-130 üretilmiş ve 3 tanesi düşmüştür. H modeli 14 personel kapasitelidir. AC-130U, 3. nesildir ve en son teknolojileri içermektedir. Spooky nick name ile adlandırılır. 20 Aralık 1990'da ilk uçuşunu yapmıştır. AC-130H'nin taşıyabildiği cephanenin iki katını taşıyabilir. Eşzamanlı olarak iki farklı hedefe saldırabilir. Personel koruması için U modelinde Spectra seramik zırh kullanılır. 1 adet hareketli 25 mm top ve hedef tespiti için elektro-optik tarayıcı H modelindeki 2 adet sabit 20 mm topların yerini aldı. 25 mm top tam otomatik olduğu için personel gerektirmez, bu yüzden 13 personel taşır. Uçak içi yangına karşı dahili yangın söndürme sistemi mevcuttur. Uçakta bulunan GPS, INS, APQ-180 dijital atış kontrol sistemi ve ALLTV (Alçak irtifa TV sistemi) her hava şartında gece ve gündüz, seyir ve atış imkânı vermektedir. Aynı sistemin bir başka modeli F-15E Strike Eagle uçaklarında kullanılır. SAR (Sentetik radar) ile hedef tespit ve kilitlenme yeteneği artmıştır. Böylece hata payı azaltılmış, tek atış-tek vuruş yeteneğine sahip olunmuştur. Hedef tespit edilir, tanımlanır ve elverişli silah kilitlenir. Kokpitte bulunan pilot veya sistem subayı da silahı ateşler. Öz savunma sistemleri U modeli ile geliştirilmiştir. AN/AAQ-24 "DIRCM" sistemi sayesinde uçağa kilitlenen ısı güdümlü füzeleri tespit edip uçağa yaklaşmadan güdüm sistemine IR ışını yansıtarak füzenin körleşmesini ve hedefini şaşırması sağlanmaktadır. U versiyonundan 13 adet üretilmiştir ve hepsi aktif durumdadır.


Silah Sistemleri


AC-130'da tüm silahlar uçağın sol kısmında bulunmaktadır. ABD Hava Kuvvetleri envanterinde en büyük silah çap ve kalibreye sahip uçaktır. 1 adet 105 mm'lik M101 Haubica hafif obüs uçağın en ağır silahıdır. Obüsün geri tepme sistemi bulunmaktadır. Etkili menzili 7.500 m'den fazla olan bu obüs dakikada 6-10 mermi atabilir. H modelinde 2, U modelinde 1 adet bulunan 40 mm Bofors L-70 topunun etkili menzili 4.500 m'dir ve dakikada 100 mermi atabilir. Uçakta da 256 adet 40 mm mermisi taşınır. U modelinde 1 adet 25 mm GAU-25 topu bulunur ve dakikada 1800 mermi atabilmektedir. 3.700 m'den atış yapabilen bu topun 3.000 adet de mermisi taşınır. H modelinde de ilave olarak 2 adet 6 namlulu M61A1 Vulcan topu bulunmaktadır.


Saldırı Taktiği


AC-130'un klasik saldırı taktiği 3.000 m yükseklikten 300 km/s hızla hedef bölgeye yaklaşmak ve saat yönünün tersine hedef üzerinde daireler çizmektir. Bu irtifa ve hız, etkili atış ve isabet içindir. Tespit edilen hedefe lazer işaretleyicilerle nokta atışı yapılır. Hedefin etrafında daireler çizilmesi, atış öncesi ve atış sonrası hedefin durumunu tespit ve hedefe farklı açılardan saldırı imkânı verir. Radar kesiti ve boyutunun büyüklüğü nedeniyle genellikle gece harekatlarında kullanılmaktadır. Kötü hava koşullarında da iyi sonuçlar elde edebilen bu uçak, gelişmiş radarı sayesinde yerdeki hedeflerin dost mu, düşman mı olduğunu ayırt edebilmektedir.


Geleceği


ABD Hava Kuvvetleri'nin Florida'daki Özel Operasyonlar Komutanlığına bağlı bulunan AC-130'lar 4 filoda görev yapmaktadır. Kriz dönemlerinde de çatışma bölgelerine yakın bir hava alanına yakıt ikmali ile intikal ederler. Çeşitli modernizasyonlara tabi tutulan AC-130'ların 2015'lere kadar hizmette tutulması düşünülmektedir.


M1A1 Abrams



Çeşidi Ana Muharebe Tankı
Uyruğu ABD
Hizmet geçmişi
Hizmet 1980-günümüz
Kullanıldığı savaşlar Körfez Savaşı, Irak Savaşı
Üretim tarihi
Tasarımcı Chrysler Defence
Üretici Lima Army tank plant
Detroit Tank Arsenal
Üretim adedi 8000+
Özellikler
Uzunluk 9.77 m
Yükseklik 2.44 m
Mürettebat 4
Zırhı Chobham, RHA ve çelikle seyreltilmiş uranyum uyumlu kaplama
Ana silahı 120 mm M256 yivsiz top
Diğer silahları 1× 12.7 mm M2 BMG makinalı tüfek, 2× M240 7.62 mm kaninalı tüfek
Motor AGT-1500 turbine motor, Allison DDA X-1100 3B vites kutusu
1500 hp (1119 kW)
Kaldırma kapasitesi 100000000000000
Süspansiyon donanımı Yaylı bar
Ground clearance 61.4 ton
Harekat menzili 465 km
Azami hızı 72 km/h


M1 Abrams, ABD Kara Kuvvetleri ve Deniz Piyadeleri'nin yanında Mısır, Kuveyt, Suudi Arabistan Avusturalya ve 2010'dan itibaren Irak orduları envanterinde bulunan 3.nesil bir ana muharebe tankı dır. 1980'den başlayarak ortaya çıkan üç ana tipiyle (M1, M1A1 ve M1A2) Amerikan Ordusu tarafından kullanılan temel tank sınıfıdır. Son üretilen M1A2 modellerinde yeni nesil zırh ve elektronik sistemler kullanılmıştır. Tank adını 1968 ile 1972 yılları arasında görev yapan eski Genelkurmay Başkanı General Creighton Abrams'dan almıştır.
M1 Abrams tankı daha önce kullanılan M60 Patton tankı yerine ordu servisine alınmıştır.Bununla birlikte 2050 yılına kadar ABD ordusunda hizmetinde kalması planlanmaktadır. 1500 hp gücündeki Gaz Türbin motoruna, sofistike bir kompozit zırha, personel güvenliği için ayrı bir patlama hücresi içinde yalıtılmış mühimmat depolama kabinine sahip ABD'nin modern zırhlı savaş programı için geliştirilen bir tanktır. 61.7 tonluk ağırlığı ile en ağır muharebe tanklarından biridir. Ayrıca 120 mm'lik tank topu ile muharebe sahasında önemli bir üstünlüğe sahiptir. İlk çıkan M1 modelini elektronik ve zırh sistemlerinde yapılan geliştirmeler ile M1A1 ve M1A2 modelleri takip etmiştir.
Tank komutanının top namlusundan bağımsız hedef belirleme sistemi, nişancının tespit edilen hedefler ile meşgül olurken tank komutanının yeni hedefler arayabilmesine imkân vermektedir. Termal görüş sistemi, lazer telemetreli atış destek bilgisayarı ve stabilizasyon gibi M60 tanklarında da bulunan elektronik sistemler M1 tanklarının da standart donanımları arasındadır.


Üretimi


M1, tankı Chrysler Defense firması tarafından tasarlanmış, General Dynamics Corp. firmasının Ohio Lima tesislerinde üretilmiştir. 1980 yılında göreve başlamıştır. Geliştirilmiş M1A1 tankı ise 1985 tarihinde Amerikan Ordusu envanterine girmiştir. M1A1 tankı Alman Leopard 2 tankında da kullanılan M256 120 mm smoothbore top taşımaktadır. Bu tank ayrıca geliştirilmiş zırha ve NBC (nükleer-biyolojik-kimyasal) silahlara karşıda koruması bulunmaktadır. M1A2 tanklarında ise tank komutanı için termal kamera sistemi, elektronik navigasyon araçları ve dijital radyo alıcısı bulunmaktadır. M1A1 modelinin değiştirilen stabilizasyon sistemi sayesinde hareket halinde hedefi vurma yüzdesi büyük oranda artmıştır.Aslında ilk üretildiği zamanlarda çok kötü bir isabet yüzdesi vardı.Pakistan'da Ziya ül Hak'ın ölümünün olduğu 1988 bir gösteriye katılan M1 tankları hedefi onda on kaçırmış ve sonrada bozulmuşlardır.23 haziran 1988'de olan bu olaydan sonra elektronik sistemlerle sonunda hedefi vurma kabilyetine ulaşmışlardır.
Körfez Savaşı, Çöl Fırtınası harekatı ve Bosna Savaşı sırasında tankın zırh özellikleri daha da geliştirilmiştir. Tanka mayın imha aparatı takılabilir. M1 şasesi ayrıca M104 Wolverine ağır taarruz köprüsünde kullanılmaktadır.
Bugüne kadar 8.800 adet M1 veya M1A1 üretilmiş. Bir tankın maliyeti modeline göre 2,300,000 ila 4,300,000 $ arasındadır.
Yurtdışına satılan modellerinde farklı zırh özellikleri ve motor seçenekleri (örneğin tamamen dizel motor) de vardır.


Zırhı


Çok iyi korunan M1A1 Abrams ana muharebe tankında da zayıflatılmış uranyum ile kaplanmış bir çeşit Chobham zırhı bulunmaktadır.İlk olarak İngiliz Ordusuna ait tesislerde üretilen Chobham zırhı, konvansiyonel zırh tabakaları arasında reçineli bez matrisi içinde bulunan kompozit maddelerden oluşan bir zırh çeşididir. Bu zırh HEAT ve ATGM mermilerine karşı favkalede üstün koruma sağlamaktadır.Ayrıca gerektiğinde yan kısımları Reaktif zırh ile kaplanabilir.


Aktif koruma sistemleri


Silahları


Ana Silah Türleri


M1 Abrams


M68A1 yivli top [değiştir]
M1 modelinde ilk olarak NATO standardı M68A1 105 mm yivli tank topu kullanılmıştı. Bu top çeşitli HEAT mermileri, yüksek patlayıcılı, duman mermisi, yüksek etkili anti-personel mermileri atabilen isabet yüzdesi yüksek bir tank topuydu. Bu top Birleşik Krallık Ordu Donatım birimi tarafından L7 adıyla dizayn edilmiştir. M256 kullanılana kadar M1 ve M1IP modellerinde bu top kullanılmıştır.


M256 yivsiz top


Deniz Piyadelerine ait M1A1 Necej yakınlarıdan atış taliminde
M1 modellerinde kullanılan M68A1 105 mm yivli top gelişen zırh teknolojisi sebebiyle etkisini yitirmeye başladı. Bunun üzerine yeni nesil M1A1/A2 tanklarının üzerine M256 120 mm smoothbore (L44'ten geliştirilen) top konulmuştur. Bu topun dizaynı Alman Rheinmetall AG firmasına ait olup, General Dynamics Kara Sistemleri Bölümünde üretilmiştir. Aynı top Alman Leopard 2A5 tankında da kullanılmaktadır. Ancak Almanlar bu topun daha uzun bir modelini Leopard 2A6'da kullanmıştır.Buna karşılık ABD'de M256E1 topunu geliştirmiştir. L55 topu M829A2 mermisi ile Kontakt-5 ERA modelli T-90 veya T-80U tanklarını 4000 metreden nişangah ile vurabilmektedir.


Mühimmat Çeşitleri


Namludan yeni çıkmış bir zırh delici SABOT mermisi


Rus 3BK29 HEAT mermisi
APFSDS (ingilizce→Armor-Piercing Fin-Stabilized Discarding Sabot, zırh delici kuyruktan dengeli ayrılabilen sabotlu mermi) Sert alaşımlı malzemeden (tugnsten gibi) üretilen deliciler(penetratörler) taşıyan bu mermiler tankın gövdesini kinetik enerji ile delmektedirler. Bazı kinetik enerjili mühimmatlarda ise zayıflatılmış uranyum (DU-depleted uranium) kullanılmaktadır. Bu mermiler düşman tankının zırhını uranyumun yarattığı kinetik enerjiyi kullanarak delmekte ya da kullanılmaz hale getirmektedir. Amerikan Ordusunda bu mermiye 'gümüş mermi' de denilmektedir. Çöl Kalkanı operasyonunda Irak tanklarına karşı çok başarılı olmuştur. Ancak kullanılan uranyumun çevreye verdiği zararlar hala tartışılmaktadır.
HEAT (ingilizce→High-Explosive Anti-Tank,yüksek patlayıcılı tanksavar mermisi)
MPAT (ingilizce→Multi-Purpose Anti-Tank,genel amaçlı tanksavar) Bu mermi her nekadar tanksavar olarak kullanılsada içerisine yerleştirilen proximity fuze [1] sayesinde alçak uçuş yapan uçak ve helikopterlere karşıda kullanılmaktadır.
L44L44 (İngilizce) ayrıca M1028 120 mm anti-personel mermiside atabilir. Bu merminin içerisinde 1.105 adet 10mm tungsten şarapnel parçacığı vardır. Çifte fişeğine benzeyen bu mermi 500 m bir alan içerisinde ki piyade ya da hafif zırhlı düşman araçlarına karşı kullanılır.


İkincil Silah Türleri


Mk19 Bombaatar
12.7 mm M2 makinalı tüfek: Komutan tarafından kullanılır.M1,M1IP ve M1A1 modellerinde bu silaha 3x zoom lu kısaca komutan silah sistemi de denilen araç içerisinden kumanda edilebilen görüş sistemi takılmıştır.'TUSK' sistemiyle donatılan tanklara M2 ve Mk19 bombaatar silahları takılmaktadır.
Yükleyici tarafında 7.62 mm M240C makinalı tüfek bulunmaktadır.
Topun yan tarafında 7.62 mm M240C makinalı tüfek otomatik olarak bulunmaktadır.
Taretin üzerinde ayrıca 6 adetlik sis havanı bulunmaktadır.Bu sayede düşman tanklarının tankı gözle ya da termal olarak görmesi engellenmektedir.Ayrıca motor kısmında sis üreten bir düzenek sürücü tarafından kulanılmaktadır.Tank mürettabatının M9 Beretta tabanca ve M16 silahlarıda bulunmaktadır.
Nişan Alma [değiştir]
Tankın üzerinde balistik ateş kontrol bilgisayarı,silahçı için termal ve günışığı görüş sistemi,laser destekli mesafe bulucu,rüzgar sensörü,sarçlı meyil sensörü,mühimmat data bildileri,mühimmat termometresi,namlu ağzı sensörü vardır.Ateş kontrol sistemini kullanan topçu bu raç ve bilgilerden yararlanır.Otomatik ateşleme sistemi %90 da isabet oranını yakaladığında ateşleme yapar.Daha düşük yüzdelerde ise sadece komutan ya da silahçı elle ateşleme yapabilir.Komutan bulduğu hedefi silahçıya aktarır, silahçı ateşleme işlemine başladığında komutan yeni bir hedef aramaya devam edebilir.
Motor özellikleri [değiştir]


M1 tankı gücünü 1500 beygirlik (1119 kW) Honeywell AGT1500 (orijinali Lycoming) gaz türbin motorundan almaktadır. Tankta 4 ileri, 2 geri Allison X-1100-3B Hydro-Kinetic otomatik vites kutusu bulunmaktadır.Tank yolda 72 km/h, arazide ise 48 km/s hıza ulaşabilmektedir. Tankın üzerindeki motor 100 km/s e kadar çıkma kapasitesine sahip olsa da, motor üreticisi bunu 72 km/h ile sınırlı tutmuştur. Bunun sebebi 72 km/h üzerindeki hızla yapılacak bir kaza anında mürettabatın yaralanma riskini artmasıdır.[kaynak belirtilmeli] Bu Tank yakıt olarak dizel benzin, mazot, gazyağı, JP-4 veya JP-8 jet yakıtı kullanılabilir. ABD Ordusu kolay bulunması sebebiyle JP-8 jet yakıtı kullanmaktadır.
Motor gücünü ne kadar ispat etse de lojistic olarak fazla desteğe ihtiyacı vardır (çalışma esnasıda 40 lt yakıt harcar). Tankın arkasındaki motor eksozundan çıkan sıcak hava yüzünden yerleşim bölgelerindeki çatışmalarda piyade birlikleri tankı takip edemez. Hava tirbünleri neredeyse helikopter kadar ses çıkartmaktadır.
Abrams tankları C-5 Galaxy veya C-17 Globemaster nakliye uçakları ile taşınabilmektedir. Savaşa hazır bir ya da nakliye formunda iki tank C-5 tarafından, bir savaşa hazır tank C-17 tarafından bir seferde taşınabilir.


TUSK


TUSK(ingilizce→Tank Urban Survival Kit - Tank Meskûn Mahâl Teçhizatı) M1A1 tankları için yerleşim alanlarındaki çatışmalarda gerekli olan ekipmanları içermektedir. Tank her ne kadar açık arazide yenilmezde olsa yerleşim alanlarında görüş açısı düşmekte ve her taraftan kolay hedef olmaktadır. Her ne kadar ön ve yan cepheden gelen saldırılara çok dayanıklı olsa da zayıf noktaları her zaman vardır. Ayrıca mürettabat arazideki kadar tank içinde rahat bulunamamaktadır. Tank mürettabatına daha iyi bir görüş ve korunma sağlamak amacıyla sağ resimdeki teçhizatlar tanka ilave edilmiştir: Komutanın kullandığı .50 kalibrelik ağır makinalı tüfek veya (M2 ya da Mk 19) bombaatarı ateşlemek için uzaktan kumanda ünitesi, yükleyicinin kullandığı 7.62 mm makinalı tüfeğin ön ve arkasına siperlikler, yükleyici için termal gözlük, gece görüş gözlüğü, paletler için geliştirilmiş yan zırh, tank ve piyade arasında iletişimi sağlamak için araç dışı telefon bağlantısı.


Görevler


II. Dünya savaşı sırasında M4 Sherman tankının bir düşman tankını etkisiz hale getirmesi için 700 metreden 17 adet mermi atması gerekiyordu.Günümüzde Abrams tankı herhangi bir tankı tek bir mermi ile 2.000 metreden yokedebiliyor.Soğuk savaş döneminde Batı Almanya ardından Güney Kore de görevlerde bulundular.Soğuk savaşın sona ermesi ile şuan için Güney Kore ve Ortadoğu da görev halindeler.
Çöl Kalkanı Operasyonu [değiştir]
Abrams tanklarının denendiği en önemli çatışma 1991 yılındaki Körfez Savaşıydı.Toplamda 1.841 adet tank Suudi Arabistan da konuşlandırıldı.Karşılarında Sovyet yapımı T-55,T-62 ve T-72 tankları vardı.Sovyet ihraç modellerinde olduğu gibi T-72 tanklarının gece görüş ve modern menzil bulma sistemleri yoktu.Gece yapılacak bir muharebede düşmanı sadece infirared menzil bulucu veya optik nişangah ile tespit etme şansları vardı. Harekat sırasında sadece 23 adet M1A1 servis dışı kaldı.Sadece bir tane M1 Abrams tankı düşman ateşi ile tahrip edilmiştir. Bunların hiçbirinde mürettabat ölmedi.Önden veya palete gelen dost ateşlerinde bile tank mürettabatını korumuştur.
Düşman ateşinden dolayı hiçbir tank tamamen servis dışı kalmamış,tamir edilerek tekrar göreve dönebilmişlerdir.Görgü tanıklarının söylediğine göre bir olayda 3 adet kinetik enerji mermisi ile vurulan Abrams, kendisini vuran T-72 yi yoketmiştir.Irak tanklarınının kullandığı çelik KE (kinetik enerji) mermileri Abrams zırhını geçebilecek güce sahip olmasalarda tankı bakıma sokacak kadar zarar verebiliyorlardı.
Körfez savaşı sonrasındaki geliştirmeler [değiştir]
Irak-2003 [değiştir]


Irak Harekâtında kaybedilen tank


Irak Harekâtı sırasında imha edilen M1A1, 2. Tank Taburu Bravo Bölüğü, Seyyid Abd yakını
Irak a yapılan harekat sırasında hiç bir tank mürettabatı kaybedilmedi.Bunu en önemli sebebi rakipsiz hava desteği idi.En önemli çatışma Bağdat yakınlarındaki Mahmudiye de 7 adet T-72 ye yapılmıştır.Bu çatışmada Amerikan tarafı hiçbir kayıp vermemiştir.Ancak 29 Eylül 2003 tarihinde anti-tank mayını ile işlemez hale getirilen bir tankın yakınlarında meydana gelen patlamada 2 mürettabat öldü 3 ü de yaralandı.Çöl Fırtınası harekatında öğrenilen en önemli ders dost ateşine mağruz kalmamaktı.Bu sebepten tanklarada diğer araçlar gibi üzerlerine uygun paneller yerleştirildi.Bu panellerin tankların her yönünden tanımlanmasını sağlayacak dört köşeli kutu şeklindeydi.Tank mürettabatına kullanılmak üzere AT4 omuzdan atılabilen tanksavar füzeleride verilmişti.Ayrıca tankın arkasına ikinci bir depo yapılarak fazladan eşya ve ekipman alınması sağlanmıştır.
Operasyon sırasında 3.Piyade tümenine ait bir Abrams tankı Fırat nehrine düştü.4 mürettabat boğuldu.
Bağdat a yapılan ilk saldılar sırasında arka motor kısmında vurulan tankın yakıtı gaz türbinine ulaşarak yangın çıkmasına sebep oldu.Mürettabat gerekli ekipmanı aldıktan sonra içerisine el bombası atarak ayrılmış tank daha sonra başka bir M1A1 tarafından HEAT mermisi ile vurulmuştur.Ancak hala sağlam kaldığı görülünce bu kez bir A10 Thunderbolt dan atılan bir AGM-65 Maverick füzesi ile imha edilmiştir.
27 Kasım 2004 tarihinde yakınında 34 kiloya yakın IED (ingilize→Improvised explosive device,doğaçlama patlayıcı düzenek) patlatılmış bu patlama sürücü ağır yaralanmış geri kalan mürettabat yara almadan kurtulmuştur.
25 Aralık 2005 tarihinde Bağdat yakınlarında yola döşenen patlayının infilak etmesi sonuçu bir M1A1 yanmaya başlamış ve mürattabattan bir kişi ölmüştür.
4 Haziran 2006 da bir M1A2 yakınında IED patlaması sonucunda 2 mürettabat öldü.
Bunun yanında çatışma haricinde bazı tank mürettabatıda Juba (keskin nişancı) ateşi sonucunda hayatlarını kaybetti.Bu olaylar saldırıyı yapanlar tarafından görüntülenmekte propaganda amaçlı kullanılmaktadır.
Bunların dışında işgal boyunca yaklaşık 80 adet M1 Abrams tankı direniş grupları tarafından tahrip/imha edilmiştir.


Afganistan Savaşı


Modelleri


XM1 Deneysel modeli.1978 yılında 9 adet üretildi.
M1 İlk üretim modeli. 1979 dan 1985 e kadar üretildi.
M1IP (Geliştirlmiş model). M1A1 üretimi 1984 başlayana kadar üretildi.
'M1A1' 1986 dan 1992 e kadar üretildi.
M1A1HC (En çok kullanılan) M256 120 mm smoothbore top, zayıflatılmış uranyum zırh, basınçlı NBC sistemi, arka bölüme muhimmat ve murettabat için yeni depo.
M1A1-D (Dijital) M1A1HC digital geliştirilmiş modeli
M1A1-AIM (Abrams Integrated Management) Bu program ile tüm tanklar A program whereby older units are reconditioned to zero hour conditions.[2]
M1A1 KVT (Krasnovian Variant Tank) M1A1 tankı Sovyet yapımı tanka benzetilerek eğitim programlarında kullanılıyordu.
M1A2 (Ana tank) 1992 yılında üretimine başlandı.
M1A2 SEP (System Enhancment Package)3.nesil uranyum korunaklı zırh ve grafit renklerle kaplandı
M1 Grizzly Engineer Vehicle levazım amaçlı kullanılıyordu. [3]
M1 Panther II Uzaktan kumandalı mayın temizleyici.Taretsiz Vehicle[4]
M104 Wolverine Taaruz Köprü Aracı [5]
M1 taaruz yol acıcı.
M1 Zırhlı gerialma aracı. Sadece prototip olarak üretildi.


XM1


M1A2


M1 Grizzly


Model Özellikleri


Model M1 IPM1 M1A1 M1A2 M1A2 SEP
Uzunluğu 9.77 m
Genişliği 3.66 m
Yüksekliği 2.37 m 2.44 m
Son Hızı 72 km/h 67 km/h 68 km/h
Menzili 498 km 465 km 391 km
Ağırlığı 55.7 ton 57.0 ton 61.3 ton 62.1 ton 63.0 ton
Ana Silahı 105 mm'lik yivli M68 topu 120 mm'lik yivsiz M256 topu
Mürettabat 4 (tank komutanı, nişancı,sürücü,yükleyici)


M270 MLRS



Çeşidi Topçu Roketi
Uyruğu ABD
Hizmet geçmişi
Hizmet 31 Mart 1983-
Üretim tarihi
Tasarımcı Vought Corporation
Üretici Lockheed Martin, Diehl BGT Defence
Özellikler
Ağırlık 24,950 kg
Uzunluk 6.85 m
Genişlik 2.97 m
Motor Cummins Diesel
500 hp
Azami hızı 64.3 km/h


MLRS, İngilizce ismi olan 'Multiple Launch Rocket System'in kısaltması olup Çok Namlulu Roketatar Sistemi'dir. Birden fazla roketi barındıran orduda topçulara destek olması için kullanılan güdümsüz veya güdümlü roket atabilen bir sistemdir. Uydu güdümlü roketlerle saatte 90 km hızla giderken 187 km'ye nokta atışı yapabilir. Adı çöl kaplanı (desert tiger) olarak bilinir. Türk ordusu envanterinde yer almaktadır.


Kullanıcılar


Fransa 56
ABD 840+151
Güney Kore 58 +38
Yunanistan 36
Mısır 22
Finlandiya26
Bahreyn9
Danimarka
İsrail 64
Japonya 90
Türkiye 12
Hollanda 30
İngiltere 67

İtalya 22

"ALINTIDIR"
 
Navy Blue

Navy Blue

Üye
Türkiye Dünya'nın 3. büyük ordusuna sahiptir bu doğru ama sıralama veren arkadaşlar israili 2. sırada göstermiş işte bu büyük yanlış...

Sıralama aynen şu şekilde...

Amerika
Rusya
Türkiye
İngiltere
Çin
Fransa
Kuzey Kore
İsrail

Bu şekilde devam eder...


260'dan fazla F16 savaş uçagına sahip Türkiye Bu konuda Amerika'dan sonra 2. ülkedir ve Akşam harekat kabiliyeti yüksek olan 2 ülkeden biridir...
 
fullwar

fullwar

Üye
Alıntıdır. Aşağıda sadece F-16 savaş uçağı sayısı vardır.

* Bahreyn Bayrağı Bahreyn: Bahreyn Kraliyet Hava Kuvvetleri (33)
* Belçika Bayrağı Belçika: Belçika Hava kuvvetleri (90) ilk siparişi 116 (96 tek ve 20 çift kişilik), 1988'de 44 ek sipariş (40 tek - ve 4 çift kişilik) 90'a indirildi (72 aktif hizmette,18 yedekte)
* Şili: Şili Hava Kuvvetleri (28)
* Danimarka Bayrağı Danimarka: Danimarka Kraliyet Hava Kuvvetleri (60)
* Mısır Bayrağı Mısır: Mısır Hava Kuvvetleri (195)
* Yunanistan Bayrağı Yunanistan: Yunan Hava Kuvvetleri (148)
* Ürdün Bayrağı Ürdün: Ürdün Kraliyet Hava Kuvvetleri (58)
* Endonezya Bayrağı Endonezya: Endonezya Hava Kuvvetleri (12; F-16A/B'den F-16C/D versiyonuna yülkseltme planlanıyor, ayrıca ellerinde bulunan F-5E/F'leri F-16C/D değiştirme opsiyonu üzerindede duruluyor)
* İsrail Bayrağı İsrail: İsrail Hava Kuvvetleri (362)
* İtalya Bayrağı İtalya: İtalya Hava Kuvvetleri (34; USAF'dan Kiralandı)
* Fas Bayrağı Fas: Fas Kraliyet Hava Kuvvetleri (24 F-16 C/D sipariş edildi)
* H landa Bayrağı Hollanda: Hollanda Kraliyet Hava Kuvvetleri (100)
* Norveç Bayrağı Norveç: Norveç Kraliyet Hava Kuvvetleri (76)
* Umman Bayrağı Umman: Umman Kraliyet Hava Kuvvetleri (12)
* Pakistan Bayrağı Pakistan: Pakistan Hava Kuvvetleri (114)
* Polonya Bayrağı Polonya: Polonya Hava Kuvvetleri (48)
* Portekiz Bayrağı Portekiz: Portekiz Hava Kuvvetleri (45)
* Singapur Bayrağı Singapur: Singapur Cumhuriyeti Hava Kuvvetleri (76)
* Flag of the Republic of China.svg Çin Cumhuriyeti: Çin Cumhuriyeti Hava Kuvvetleri (150)
* Güney Kore Bayrağı Güney Kore: Güney Kore Cumhuriyeti Hava Kuvvetleri (170; F-16C/D 40, KF-16C/D 140 ; KF-16C/D Lisanslı olarak Korean Aerospace Industries tarafından üretildi.)Toplam 170 adet dır.
* Thayland Bayrağı Tayland: Tayland Kraliyet Hava Kuvvetleri (61)
* Türkiye Bayrağı Türkiye: Türk Hava Kuvvetleri (210, +30 adet Blok 50+) 210 adet F-16 lisanslı olarak Tusaş Havacılık ve Uzay Sanayi tarafından üretildi. 30 adet Blok 50+ direkt olarak ABD'den sağlanacaktır.İlk emekli uçak 2009'da müzeye kaldırıldı.
* Birleşik Arap Emirlikleri Bayrağı Birleşik Arap Emirlikleri: Birleşik Arap Emirlikleri Hava Kuvvetleri (79)
* Amerika Birleşik Devletleri Bayrağı Amerika Birleşik Devletleri
o ABD Hava Kuvvetleri (1,245): → F-16A Block 15 (1), F-16C/D Block 25 (197), F-16C/D Block 30 (350), F-16C/D Block 32 (51), F-16C/D Block 40 (222), F-16C/D Block 42 (174), F-16C/D Block 50 (198), F-16C/D Block 52 (52).
+ Ulusal Hava Muhafızları - 490
+ Yedekte - 54
o ABD Donanması (40)
* Venezuela Bayrağı Venezuela: Venezuela Hava Kuvvetleri (21)


Linkteki bilgilerde verilen değerler dünyada bu güne kadar üretilen tüm savaş uçakları ve şu anda aktif olarak kullanılan tüm uçakların kesin sayısıdır. ABD'den sonra, Rusya, Fransa ve Çin gelmektedir. Rusyanın elindeki sadece SU-27 adedi 680'dir. Aktif görevde olan Mig-29 sayısı ise 1900'dür. Diğer 12 varyasonda uçaklarını katmadım bile. Zaten Rsuya hava kuvvetleri olarak ABD'ye oldukça yakındır. Fransada ise 900'ün üzerinde Mirage 2000 vardır. Türkiye ise yaklaşık 450 uçağı ile listede alt sıralardadır. Önümüzde Rusya, ABD, Fransa ve Çin hariç; İsrail, İngiltere, Almanya ve birkaç isim daha var. Gerçek bilgileri saptırıp insanları kandırmayalım.

 

Jetlak

Üye
En guclu degil,en guclu 3.ordusuyuz...amerika,israil,TURKIYE

ama istatistik verilere göre durum böle tabi,asker sayisi,muhimmat durumu,teknoloji vs ancaak ; gerçek bi savaş anında hiçbi ulkenin önümüzde durabilecegini duşunmuyorum ben şahsen,,burasi Turkiye yok öyleee :coold:

hayır en güçlü dördüncü ordusuyuz, amerika rusya çin ve biz israilin sadece hava kuvvetleri biraz üstün o da pilotlardan dolayı değil uçaklardan dolayı... israil de genel ordu sıralamasında beşincidir ancak herhangi bir kara harekatında ordumuza pek karşı koyabileceğini sanmıyorum. ayrıca biz kendi jetlerimizi üretmeden bu sıranın pek anlamı olmayacaktır eğer amerika uçakları kaldırmamızı istemezse f16 ların hiç biri kalkamaz ya da havada iken motorları kapatılabilir! yani pek hayalperest olmayalım arkadaşlar
 
Navy Blue

Navy Blue

Üye
Arkadaşlar yapmayın F16 en fazla savaş uçagına ülkelerden biriyiz ve israilin dah az F16 savaş uçagı bulunmakta...
Ya herşeyi geçin israilin büyükliğine bakın Türkiye'nin büyüklüğüne adamlar oturmak için kara bulamıyor 300 küsür F16 için kaç tane askeri havalanı lazım hesaplayın...
 
fullwar

fullwar

Üye
Arkadaşlar yapmayın F16 en fazla savaş uçagına ülkelerden biriyiz ve israilin dah az F16 savaş uçagı bulunmakta...
Ya herşeyi geçin israilin büyükliğine bakın Türkiye'nin büyüklüğüne adamlar oturmak için kara bulamıyor 300 küsür F16 için kaç tane askeri havalanı lazım hesaplayın...

Wikipediadan daha doğru bir kaynak bulunamadı daha. Bu sitedede var. Hemen hemen değerler aynı. Bu siteyede itiraz etmezsin herhalde. Ayrıca o iş ülke büyüklüğü ile olmuyor. İsrail çok güçlü değil zaten bu konuda Türkiye çok geride kalmış. Fransa bizim 4-5 katımız uçağa sahip. Yüzölçüme vursak Türkiye 814.578 km²', Fransa 674.843 km²'. Ve F-16 modernizasyon konusunda en geriden gelen uçaklardandır ve İsraille karşılaştırırsak F-16'ları geçin adamlarda F-16'lar kadar başka uçak var.

 
Navy Blue

Navy Blue

Üye
Her kaynak her zaman doğru bilgileri vermez özellikle bu askeri bir konuysa...Yakın zamanda tv ve gazetelerde F16 ile ilgili bilgiler verilmişti bu bilgiler ile paylaştığınız bilgiler birbirini tutmuyor...
Askere gittinizmi bilmiyorum ama aynı şekilde burada bize bahsedilende daha fazla F16 savaş uçagına sahip olduğumuz...
Bir diğer bilgi ise birkaç yıl içerisinde 50 adet F-35 ile takviye edilecek olması... İsrail 13 adet takviye yapacak...
Bu takviyeler projeye katkıda bulunana 10 ülkenin ne kadar para ödediğiyle orantılı yani ona göre verilecek daha sonra isteyen istediği kadar alım yapacak...
Türk silahlı kuvvetleri ise bu sayıyı 110 adete çıkarmak istiyor...
Kendi savaş uçagımızın ilk adımlarıda yavaş yavaş atılıyor...
 
fullwar

fullwar

Üye
Her kaynak her zaman doğru bilgileri vermez özellikle bu askeri bir konuysa...Yakın zamanda tv ve gazetelerde F16 ile ilgili bilgiler verilmişti bu bilgiler ile paylaştığınız bilgiler birbirini tutmuyor...
Askere gittinizmi bilmiyorum ama aynı şekilde burada bize bahsedilende daha fazla F16 savaş uçagına sahip olduğumuz...
Bir diğer bilgi ise birkaç yıl içerisinde 50 adet F-35 ile takviye edilecek olması... İsrail 13 adet takviye yapacak...
Bu takviyeler projeye katkıda bulunana 10 ülkenin ne kadar para ödediğiyle orantılı yani ona göre verilecek daha sonra isteyen istediği kadar alım yapacak...
Türk silahlı kuvvetleri ise bu sayıyı 110 adete çıkarmak istiyor...
Kendi savaş uçagımızın ilk adımlarıda yavaş yavaş atılıyor...

O konu F-35 alındığında konuşulur şu an İsrail'in F-16 sayısı bizden fazla. Bu arada askerlik yapalı çok oldu. TV yada gazetelere hiç bir zaman inanmam. Doğru bilgi halkın oluşumuyla yapılan özgür internet kaynaklarından verilir. Wikipedia gibi. Adamlar sadece F-16 değil bu güne kadar üretilmiş tüm savaş uçaklarının arşivine sahip yani kıytırık medyadaki iki üç kırıntıya değil.
 
Navy Blue

Navy Blue

Üye
Ben öyle düşünmüyorum siz öyle düşünüyorsanız saygı duyarım :)
 
L-LumieRe

L-LumieRe

Üye
Saygıdeğer bir sitede saygıdeğer insanlarla muhabbet etmek zevktir efendim. :oke: O şeref bana ait.

muhabbet guzel.
2 gundur takıp edıyorum...
Ve bu konuda eray kardeşimle aynı fıkırdeyım.
Boyle bır konuda tv veya gazeteye guvenılmeyecegınden yanayım..
Cunku artık saptırılmadan abartılmadan ekrana cıkan haber sayısı cok az...
Toplumu yonlendırmek veya ınandırmak amacı guduluyor artık..


Boyle durumlarda tarafsız olarak bu konu uzerıne kurulmus ve araştırma yapılmış ınternet sıtelerı ve cesıtlı bılgı kaynakları daha dogru ve daha net bılgı verecegıne ınanıyorum...
 


Üst Alt