Kurtuluş40
Emekli Yönetici
Artık piller daha çabuk şarj olucak
Evet arkadaslar gerek cep telefonlari olsun gerekse kullandimiz her türlü piller cabuk şarj olucak ve daha çok
ABD'li bilim adamlarının geliştirdiği karışık
matematiksel hesaplama algoritmaları, lityum iyon
pillerin dolma süresinin yarıya indirilmesinin önünü
açtı.
ABD'li bilim adamlarının yeni geliştirdiği karışık
matematiksel hesaplama algoritmaları, yeniden
doldurulabilen lityum iyon pil lerin dolma süresinin
yarıya indirilmesinin ve üretim maliyetinin yüzde 25
oranında azaltılmasının önünü açtı.
Bilimadamları, lityum iyonlarının pil in içindeki yerlerini
hesaplamak konusunda daha hassas veriler elde
edilmesini sağlayarak pilin doluş süresini daha verimli
hale getiren algoritmalar sayesinde pillerin doluş
süresinin 15 dakikaya kadar indirebileceğine dikkati
çekti.
Sözkonusu algoritmalar San Diego California
Üniversitesi'ne bağlı Jacobs School of Engineering
Yüksek Okulu'ndan bir araştırma grubu tarafından
geliştirildi.
Profesör Miroslav Krstic ve Jacobs School Mekanik ve
Uzay Mühendisliği Bölümü'nün doktora sonrası
öğrencisi Scott Moura, buldukları algoritmalar ile ABD
Enerji Bakanlığı'na bağlı ARPA-E araştırma kurumunun
verdiği 460 bin dolarlık ödüle layık görüldü.
Toplam 9,6 milyon dolarlık ödülün geri kalan kısmı ise
hesaplama algoritmalarının daha da geliştirilmesi ve bu
algoritmaları kullanacak teknolojilerin tasarlanması
amacıyla otomotiv ürünleri tedarikçisi Bosch şirketi ve
pil imalatçısı Cobasys şirketi arasında paylaştırıldı.
Krstic, yaptıkları keşfe ilişkin yaptığı açıklamada, ''Bu
araştırma, matematik modellere dayalı, ileri hesaplama
algotirmalarıyla pil lerin daha hızlı dolmasına ve daha
güçlü eletrik motorları üretilmesine imkan sağlayacak''
dedi.
Eski teknolojide imalatçıların pilin durumunu ve
sağlamlığını ölçmede çoğunlukla pil üzerindeki voltaj ve
akımdan yararlandıklarını, ancak bunların son derece
basit ölçümler olduğunu anlatan Krstic, bu ölçümlere
dayalı üretilen aşırı tasarım ürünü büyük boyutlu
pillerin daha ağır ve masraflı olmasının yanı sıra
benzinle güçlendirilmiş araçlara oranla daha uzun
sürede dolduğuna işaret etti.
Japon otomobil şirketi Toyota'nın da yakın bir
zamanda, tamamen elektrikle işleyen ''eQ'' adlı ikinci
arabasının toplu üretimini, araçların pillerinin dolma
süresinin uzunluğu da dahil olmak üzere elektrikli araç
teknolojisinin güvenilirliğinden duyulan kaygılar
nedeniyle iptal ettiği biliniyor.
Algoritmaların faydası ne
Lityum iyon pillerinin daha verimli olması için pillerdeki
voltaj ve akımı ölçmek yerine daha önce hiç
düşünülmemiş bir yaklaşıma başvuran Krstic ve Moura,
lityum iyon pilinin içinde fiziki olarak ne olup bittiğini
hesap edebilecek gelişmiş algoritmalar tasarladı.
Artı uç (anot), eksi uç (katot) ve bunları birbirinden
ayıran 3 ayrı katmanın bulunduğu silindir biçimindeki
lityum iyon pillerde, pil tamamen dolduğunda lityum
iyonları artı uçta toplanıyor. Artı uçtaki iyonların 2 eksi
uca hareketini zorlayacak şekilde tasarlanmış piller,
iyonların artı uçtan eksi uca hareketleriyle bağlı
bulundukları araca enerji veriyor.
Pilin düzgün şekilde çalıştığını belirlemede iyonların
artı uçta nerede bulunduğunun saptanması önem
taşıyor. Ancak bunun, son derece gelişmiş ekipmanlarla
bile ölçülmesi son derece zor.
İyon parçacıklarının yükünü sadece pilin voltajını
ölçerek hesap etmek, tıpkı sinema girişinde bilet kesen
biletçinin, hangi izleyicinin hangi koltuğa oturacağını
sinema girişindeki sıranın hareket hızını izleyerek
hesap etmeye çalışmasına benziyor. Bu benzetmede
iyon parçacıklarını, çeşitli sıralardaki koltuklarına doğru
ilerleyen seyirciler temsil ediyor.
Krstic ve Moura tarafından geliştirilen algoritmalar iyon
parçacıklarının pil içindeki yerini hesaplamada
kullanılıyor ve sinema salonu örneğinde olduğu gibi bu
algoritmalar sayesinde sinemadaki tüm sıralar güvenli
ve verimli bir şekilde doldurulabiliyor.
Söz konusu model sayesinde ayrıca, tıpkı sinemadaki
hangi koltukların bozulduğunu ve tamir edilmesi veya
yeni koltukla değiştirilmesi gerektiğinin hesaplamasında
olduğu gibi zaman içinde pilin sağlamlığında oluşan
değişiklikler hesap edilebiliyor.
ABD'li bilim adamlarının geliştirdiği karışık
matematiksel hesaplama algoritmaları, lityum iyon
pillerin dolma süresinin yarıya indirilmesinin önünü
açtı.
ABD'li bilim adamlarının yeni geliştirdiği karışık
matematiksel hesaplama algoritmaları, yeniden
doldurulabilen lityum iyon pil lerin dolma süresinin
yarıya indirilmesinin ve üretim maliyetinin yüzde 25
oranında azaltılmasının önünü açtı.
Bilimadamları, lityum iyonlarının pil in içindeki yerlerini
hesaplamak konusunda daha hassas veriler elde
edilmesini sağlayarak pilin doluş süresini daha verimli
hale getiren algoritmalar sayesinde pillerin doluş
süresinin 15 dakikaya kadar indirebileceğine dikkati
çekti.
Sözkonusu algoritmalar San Diego California
Üniversitesi'ne bağlı Jacobs School of Engineering
Yüksek Okulu'ndan bir araştırma grubu tarafından
geliştirildi.
Profesör Miroslav Krstic ve Jacobs School Mekanik ve
Uzay Mühendisliği Bölümü'nün doktora sonrası
öğrencisi Scott Moura, buldukları algoritmalar ile ABD
Enerji Bakanlığı'na bağlı ARPA-E araştırma kurumunun
verdiği 460 bin dolarlık ödüle layık görüldü.
Toplam 9,6 milyon dolarlık ödülün geri kalan kısmı ise
hesaplama algoritmalarının daha da geliştirilmesi ve bu
algoritmaları kullanacak teknolojilerin tasarlanması
amacıyla otomotiv ürünleri tedarikçisi Bosch şirketi ve
pil imalatçısı Cobasys şirketi arasında paylaştırıldı.
Krstic, yaptıkları keşfe ilişkin yaptığı açıklamada, ''Bu
araştırma, matematik modellere dayalı, ileri hesaplama
algotirmalarıyla pil lerin daha hızlı dolmasına ve daha
güçlü eletrik motorları üretilmesine imkan sağlayacak''
dedi.
Eski teknolojide imalatçıların pilin durumunu ve
sağlamlığını ölçmede çoğunlukla pil üzerindeki voltaj ve
akımdan yararlandıklarını, ancak bunların son derece
basit ölçümler olduğunu anlatan Krstic, bu ölçümlere
dayalı üretilen aşırı tasarım ürünü büyük boyutlu
pillerin daha ağır ve masraflı olmasının yanı sıra
benzinle güçlendirilmiş araçlara oranla daha uzun
sürede dolduğuna işaret etti.
Japon otomobil şirketi Toyota'nın da yakın bir
zamanda, tamamen elektrikle işleyen ''eQ'' adlı ikinci
arabasının toplu üretimini, araçların pillerinin dolma
süresinin uzunluğu da dahil olmak üzere elektrikli araç
teknolojisinin güvenilirliğinden duyulan kaygılar
nedeniyle iptal ettiği biliniyor.
Algoritmaların faydası ne
Lityum iyon pillerinin daha verimli olması için pillerdeki
voltaj ve akımı ölçmek yerine daha önce hiç
düşünülmemiş bir yaklaşıma başvuran Krstic ve Moura,
lityum iyon pilinin içinde fiziki olarak ne olup bittiğini
hesap edebilecek gelişmiş algoritmalar tasarladı.
Artı uç (anot), eksi uç (katot) ve bunları birbirinden
ayıran 3 ayrı katmanın bulunduğu silindir biçimindeki
lityum iyon pillerde, pil tamamen dolduğunda lityum
iyonları artı uçta toplanıyor. Artı uçtaki iyonların 2 eksi
uca hareketini zorlayacak şekilde tasarlanmış piller,
iyonların artı uçtan eksi uca hareketleriyle bağlı
bulundukları araca enerji veriyor.
Pilin düzgün şekilde çalıştığını belirlemede iyonların
artı uçta nerede bulunduğunun saptanması önem
taşıyor. Ancak bunun, son derece gelişmiş ekipmanlarla
bile ölçülmesi son derece zor.
İyon parçacıklarının yükünü sadece pilin voltajını
ölçerek hesap etmek, tıpkı sinema girişinde bilet kesen
biletçinin, hangi izleyicinin hangi koltuğa oturacağını
sinema girişindeki sıranın hareket hızını izleyerek
hesap etmeye çalışmasına benziyor. Bu benzetmede
iyon parçacıklarını, çeşitli sıralardaki koltuklarına doğru
ilerleyen seyirciler temsil ediyor.
Krstic ve Moura tarafından geliştirilen algoritmalar iyon
parçacıklarının pil içindeki yerini hesaplamada
kullanılıyor ve sinema salonu örneğinde olduğu gibi bu
algoritmalar sayesinde sinemadaki tüm sıralar güvenli
ve verimli bir şekilde doldurulabiliyor.
Söz konusu model sayesinde ayrıca, tıpkı sinemadaki
hangi koltukların bozulduğunu ve tamir edilmesi veya
yeni koltukla değiştirilmesi gerektiğinin hesaplamasında
olduğu gibi zaman içinde pilin sağlamlığında oluşan
değişiklikler hesap edilebiliyor.
Ekli dosyalar
Eklentileri görebilmek için Giriş yap veya üye ol.