Anıl Umut
Emekli Yönetici
NOS (NITROUS OXIDE SYSTEM)(+40 soru ve cevap)
ÜST KONU YAPILIRSA DAHA FAYDALI OLUR DİYE DÜŞÜNÜYORUM EN AZINDAN BİLGİ SAHİBİ OLUNUR BU SİSTEM HAKKINDA
NOS (NITROUS OXIDE SYSTEM)
Nıtrous oxsıde yanıcı ve patlayıcı olmayan, soluduğumuz havanın çok daha yoğun bir biçimidir. Daha fazla yakıtın yanabilmesini sağlayan ve ekstra oksijenin ilavesine kolaylık sağlayan özel bir gazdır.
Güç nıtro' dan değil benzinden elde edilir. Basit olarak nıtro aynı zaman dilimi içerisinde daha fazla yakıt yakmamızı sağlar ve bu da artı beygir gücü demektir. Nitrous Oxide Sistemi'nin çalışma prensibi ve mantığı, emme manifoldundan içeri daha fazla ve soğuk hava alınabilmesini sağlamaktır. Basınçlı bir tüp içerisinde bulunan nitrojen ve oksijen gazı, otomobil içerisinde bulunan bir düğme ile kontrol edilerek istenildiği zaman aktif hale getirilebilir.
Sistem çalıştırıldığı anda, tüpün içinde soğumuş ve hacimce küçülmüş hava motora daha rahat ve miktar olarak da daha fazla girebilmektedir. İçeri girince, motorun sıcaklığıyla genleşen havaya, aynı anda fazla miktarda da benzin takviyesi yapıldığında, silindirler normalde alabileceğinden daha fazla hava ve benzin karışımı aldığı için daha güçlü bir patlama olur ve daha yüksek bir güç oluşur.
Nos sistemlerinde aracın bazı destekleyici parçalarının değişmesi gereklidir. Örneğin benzin yakıt oranının düzenlenebilmesi için elektrikli benzin pompası kullanılması şarttır. NOS modifikasyonunu yapan çoğu tuning firması bu sistemi ancak "tam gaz" durumundayken açılacak şekilde ayarlarlar. Bu sayede herhangi bir unutkanlık sebebiyle üzücü bir kazaya sebep olunması önlenmiş olur.
Nos, insanların tercihleri ve araç özelliklerine uygun bir şekilde yapılır. Araçların mekanik bölümleri bizlerin yaptığı diğer modifikasyon işlemlerini kaldırabilecek niteliktedir, fakat nos'un kuvveti doğru şekilde kullanılmadığı takdirde aracın aktarma organları (debriyaj, diferansiyel, şanzıman) veya motor üniteleri zarar görebilir. Çok önemli bir nokta da Nos'un açık kalma süresinin 5-8sn civarlarında olması gerektiğidir. Aksi taktirde 'fazla güç göz çıkartmaz mantığı' tersine işleyebilir.
Ne demişler, herşeyin azı karar, çoğu zarar
Nos, genelde 1.viteste kullanılmaz. Zira 1. vites oranı zaten çok kısa olduğu için çoğu arabanın gücü 1.vites için yeterlidir. Hatta patinaj yaptırmamak için gaza tamamen basmazsınız bile. İşte bu durumda Nos sisteminin de kullanımı anlamsızdır. Patinaja maruz kalmamak için Nos ancak 2. veya 3. viteslerden sonra kullanılır. Birden bire artan performansın, aracı sizin kontrolünüzden dışarı çıkaramayacağı durumlarda yani. Yoksa 1. veya 2. viteste bir arabayı zaptetmesi (sonuna kadar gaza basıyorsanız) biraz zor olabilir
Nos uygulamaları için 92 veya daha üzeri oktanlı kurşunlu veya kurşunsuz benzin kullanılması önerilmektedir. Türkiye'deki süper benzinler 95 oktandır. Fakat normal benzin'in oktanı düşük olduğu için, normal benzinli araçlarda Nos uygulaması süper benzinlilerdeki kadar verim sağlamamaktadır.
İçeri giren havadaki moleküllerin yoğun olması en önemli faktördür. Soğuk hava sıcak havadan çok daha yoğundur. İçeri giren hava ne kadar yoğun olursa içerdeki patlama o derece şiddetli, üretilen güç ve tork da o derece yüksek olur. Otomobillerin soğuk havada daha iyi performans göstermelerinin ve hava filtrelerinin soğuk hava alacak şekilde monte edilmesinin sebebi de budur.
NOS yani nitrojen ve oksijen karışımı, yakılacak olan oksijen miktarını ve patlamanın şiddetini iki şekilde arttırır. Bunlardan birincisi ve en önemlisi, her 2 nitrojen atomu ile birleşik 1 oksijen atomu şeklinde yanma odasına giren nitrous oxide'nin, içerdeki yüksek ısıda nitrojen ve oksijen ayrışmasıdır.
Bu durumda serdest kalan oksijen, dışarıdan alınan havaya ek olarak daha fazla benzinin yakılmasına ve patlama şiddetinin artmasına imkan tanır.
İkinci faktör ise, sıvı olarak tüpte yaklaşık 1000 PSI basınç altında tutulan nitrous oxide, emme manifoltuna doğru ilk serbest kaldığı anda basınç farkından dolayı gaza dönüşür. Bu değişim, ısı emerek, içerdeki sıcaklığın çok ciddi oranda düşmesini sağlar. Isının düşmesi, elbette daha yoğunlaşan oksijen molekülleri anlamına gelmektedir. Bu da içerdeki patlamayı kuvvetlendirecek ikinci etkendir.
Bu sayede NOS, motor gücünü diğer modifikasyonlardan çok daha hızlı, çok daha basit ve çok daha büyük bir şekilde arttırır. Üstelik fiyatı da oldukça makuldur. Ancak nitrous oxide tarafından üretilen bu büyük güç, buna göre üretilmemiş olan aksamlar üzerinde yıpranmaya neden olabilir. Buna, piston ve piston yataklarından tutun da aktarma organlarına ve yürüyen aksama kadar çok çeşitli örnekler verilebilir.
Sağladığı büyük güce karşılık, NOS'un kullanımı sınırlı süreler içindir. Cockpitteki switchlerle sürücü tarafından kontrol edilebilen NOS tüpü, en fazla 30 saniye aralıksız olarak açık tutulabilmekte ve drag yarışları veya benzeri ani kalkışlarda ve ani hızlanmalarda kullanılmaktadır.
NOS'un DRY ve WET olarak adlandırılan iki değişik tipi bulunmaktadır.
DRY NOS'ta sistem, gazı ve hava filtresinden içeri giren havayı yakmak için mevcut enjeksiyon sistemini kullanmaktadır. Elbette çoğunlukla bu durumda enjektörlerin büyütülmesi ve elektronik kontrol ünitesinin modifiye edilmesi söz konusu olmaktadır.
WET yani ıslak NOS tabir edilen modellerde, emme manifoltuna giden gazı ve hava filtresinden gelen havayı içerde yakabilmek için yakıt takviyesi bulunmaktadır. Wet yani ıslak olarak tabir edilen yer aslında emme manifoltudur. Wet sistem, mevcut enjeksiyon sistemini modifiye etmek yerine, NOS sisteminin fazladan gereketirdiği yakıtı adeta kendi yanında getirmesi anlamına gelir. NOS tüpü kapalı iken otomobil standart enjeksiyon sisteminin sağladığı yakıt ile çalışmaktadır. NOS yüklemesi yapıldığı ve gaza basıldığı anda tüpten gelen ek yakıt da devreye girerek emme manifoltuna püskürtülür ve kuru sistemde sadece hava ve gaz aktaran emme manifoltu, wet çalışan bu sistemde hem hava ve gaz hem de sıvı yakıt aktaracaktır.
Tabii ki her iki sistemin de kendine özgü avantaj ve dezavantajları vardır. Dry sistem fazladan bağlantılar ve tüpte yakıt depolamayı gerektirmemesi açısından avantajlıdır ancak her silindire giden nitrous, benzin ve hava miktarının aynı olamaması gibi bir dezavantajı vardır.
Wet sistemde her silindire tam tamına gerekli oranlarda benzin ve nos karışımı gönderme imkanı vardır. Fakat bu sistemin dezavantajı da hava ve yakıt aktarmasıdır. Emme manifoltu hava, nitro ve benzin karışımını aktarmak zorunda kalmaktadır. Sadece hava aktarmak için dizayn edilmiş olan bu aksam, hava benzin karışımını aktarmakta çok da etkili değildir. Ayrıca tüpteki benzin azaldıkça, gönderilen benzinin basıncı da azalmakta ve sonlara doğru performansta kayıplar olmaktadır.
Verimli bir Nos uygulaması için sistemin en azından 1500-2000 devirlerinden yukarıda kullanılması tavsiye edilir.
NOS SİSTEMİ NELERDEN OLUŞUR ?
Nos tüpü
Nos borusu + benzin borusu
Nos ve benzin solenoıd' i (vanası)
Montaj kabloları ve aparatları
Atış ve hazırlama butonları
Nos etiketleri
Kullanım Kılavuzu
Nos ve benzin memeleri
Benzin emniyet müşürü
HANGİ ARABALARA UYGULANABİLİR ?
Tüm benzinli ve dizel arabalarda, 4-6-8-10-12 silindirli motorlarda, aracın gücüne ve motor hacmine göre özel dizayn edilmiş kitler uygulanabilir. Ana prensip olarak standart motorlar 4 silindirli motorlar 60-100 hp. 6 silindirli motorlar 75-125 hp. 8 silindirli (small block) motorlar 125-150 hp. 8 silindirli (big block) motorlar 150-250 hp. Ekstra güç artışını rahatlıkla tolere ederler. Bu değerlerin üstüne çıkıldığında, istenen güce göre değişen forged piston, çelik forged piston kolu ve daha ileri safhalarında çelik forged krank gereksinimi vardır. Aplikasyonun genelde sağlıklı çalışan bir motora yapılması uygundur yani yağ yakan veya çok fazla rektefiye edilmiş motora uygulanması tavsiye edilmemektedir. Bir örnek verirsek su'yun insana bir zararı yoktur. Fakat 5 damacana su içilirse zararı kaçınılmazdır. Nos sistemi de aynen bu örnekdeki gibi uzman kişiler tarafından monte edilirse ve motorun kapasitesine göre seçilirse hiç bir zararı yoktur.
GÜÇ NASIL ELDE EDİLİR? KULLANIM ŞEKLİ NEDİR ?
Nos kitinin araca montajını müteakkip, elinizin altında 3 emniyet şalteri vardır. Birincisi tüp vanası, ikincisi solenoidlere elektrik veren hazır şalteri, üçüncüsü atış şalteridir. Tüp açık iken hazır şalteri açılır ve 2500 devir veya üstünde seyreden bir araçta gaz pedalının altında veya kolayca ulaşılabilecek (örneğin vites topuzu, direksiyon) atış şalterine bastığınız sürece motora nos ve ekstra benzin verir. Genelde tüp bitene kadar basılabilir. Fakat sağlıklı olması bakımından yetkililer 15-20 saniyeyi yeterli buluyorlar. Çünki bu yarış modunda üretilmiş bir sistem olduğu için, yarışların da en fazla 16-17 saniye ( 0-400 mt. ) olacağından fazlası gereksiz bulunmaktadır.
TÜP NE KADAR DAYANIR ?
Tüpümüz 15-20 saniyelik atışlarla, 10 lbs' lik tüp ile 15-20 atış tabii bu kullanılan kite ve motorun hacmine göredir. 10 lbs' lik tüp 75-100 hp. Artı güç artışı verecek şekilde örnek gösterilmiştir. Tüp bittiğinde türkiye' deki tek refill (dolum) istasyonu rpm' de veya sanayi gazı dolum tesislerinde kolayca doldurulabilir.
MOTORA BİR ZARAR VERİR Mİ ?
Tavsiye edilen kitler motora herhangi bir zarar vermez. (nos memelerinin kapasitesi ile oynamak hiç bir zaman artı güç vermez. Sadece zarar verir. Sistem olarak nos tek başına hiç bir zaman güç vermez. Güç yakıttan gelir. Yakıtı sağlayamazsanız nos' un tek başına yapacağı hiç bir şey yoktur. Nos ilave bir yakıt değildir. Sadece daha fazla yakıtın yakılmasına müsade eden bir gazdır. Sistemin en önemli unsuru budur. Nos' u verdiğinizde ilave yakıt orada yoksa motorunuzun normal zamanda kullandığı yakıtın yanma nispetini hızlandırmış olursunuz. Bu durum çok geçmeden pistonlarda detenasyon' a (harabiyet' e) sebep olur. Onun için en önemli husus , nos ve benzini aynı anda oranlı bir şekilde vermeniz gerekir. 50 hp. ‘ lik sistemlerde motorun benzin emmesi yeterli olduğundan ilave benzin solenoid' ine gereksinimi yoktur. Fakat daha üst artı güçlerde muhakkak ilave benzin solenoid' i kullanılmalıdır. Zaten rpm sizin hangi kiti nasıl kullanacağınızı ve ne kadar artış elde edeceğinizi size bildirmektedir.
NOS DİĞER PERFORMANS ÜRÜNLERİNE KARŞI NE GİBİ AVANTAJLAR SAĞLAR ?
Maliyet açısından nos müşteriye parası ile satın alabileceği en ucuz beygir gücüdür. Ekstra beygir gücü elde etmek için karburasyon, chip, portıng, polıshıng, turbo ve egzost sistemlerine oranla maliyeti düşük ve normal sürüş normlarını bozmadan ve motora ekstra stres yaratmadan kullanacağınız güvenli bir sistemdir.
NOS MOTORDA EKSTRA BİR AŞINMAYA SEBEBİYET VERİR Mİ ?
Kesinlikle doğru kit ve seçim zarar vermez bunda artı beygir gücü seçimi anahtar noktadır. Doğru bir uygulama aşınmaya sebebiyet vermez. Silindirde ortaya çıkan enerji artar ve bunları idare edecek farklı birimler de yükü kaldırır. Eğer yük artışları onları idare edecek birimlerin kapasitesini geçerse ilave aşınım meydana gelir. Bu sebeple 1600 cc. De +75 hp demekteyiz 100 hp yi kaldırmadığından böyle bir kategorizasyon yapılmıştır.
Nos her zaman değil sadece istenildiğinde kullanılmak üzere imal edildiğinden fevkalade avantajlıdır. İleri derecede beygir artışı için dizayn edilen kitlerde buji ve ateşleme zamanlarının geciktirilmesi gibi ilave ayarlarla sisteme zarar vermez. Doğal olarak benzin oktan' ının da artırılması gerekebilir.
Motorda aşınma yapmaz ve kesinlikle bazı parçaların değişimine de gerek yoktur. Nos yapmış olduğunuz hertürlü modifikasyonun üzerine + hp vereceğinden yapılan modifikasyonlarla etkileşimi yoktur. Motor ömrü yapılacak devir sayısı ile orantılıdır. Dolayısıyla motorunuzun ömrü örneğin 200 milyon devir ise nos bunu hiç bir zaman azaltmaz veya eksiltmez, sadece bu ömrü daha çabuk tamamlamanızı sağlar. Bugüne kadar ki yapılan uygulamalarda motor ömrü veya aşınması ile bir şikayet mevcut değildir. Bazı detanasyon problemleri sadece yüksek oranlı nos uygulamalarında ( 300 hp üzeri ) kullanım bilinçsizliğinden dolayı yaşanmıştır. Mesela 2000 cc. Lik 50,000 km.'deki motora 100 hp. Lik bir güç yüklerseniz sorun yok motorunuz bunu rahat rahat kaldırır. Peki 150 hp'yi de kullanabilirmiyim derseniz emniyet sınırını ihlal edersiniz ama sorun değil, evet 150 hp de kullanabilirsiniz. Fakat motor içindeki patlamanın yaratacağı efekt pistonunuzu yoracaktır, bu sebeple forged (dövme aluminyumdan) piston takılması gereklidir. 200 hp için yine forged çelik piston kolu ilavesi 250 hp. İçin ise forged (dövme) çelik krank kullanılacaktır. Tabii bunlara ilaveten 4 silindirli bir motorda 100 hp. Üzerindeki sistemler profesyonel kullanım ve modifiyeli ateşleme kitleri gerektirir. (ateşlemede avans rotar ile oynanması gerekir) ? 150 hp yi geçen sistemlerde nos'un her 50 hp.si için 2 derece rotara alınması gerekir.
Tabii motorunda az kullanılmış ve yeni olması da sağlamlığı daha fazla garanti eder. Demek ki bazı arkadaşlar bu bilgilerden noksan ve habersiz uygulama yapmışlarsa, bunların motoru bırakın aşınmayı dağılmıştır.
Halk arasında nereden çıktığı bilinmeyen yanlış bir kanı ise “ nos motoru bitiriyor, ömrünü azaltıyor, acaip bir şekilde parça aşındırıyor vs”. Soruyorum nereden duydunuz diye cevap " yaa öyle diyorlar duydum bir yerlerden " yapmayın kaç kişi kullanmışda motorunu bitirmiş. Bunu size söyleyen kişi hayatında hiç nos kullanmışmı? Hayır! Hiç nos kullanan arkadaşınız oldumu? Hayır! Hiç nos sistemi gördünüzmü? Hayır! Hiç nos kullanan bir arabanın sağ koltuğunda oturdunuzmu? Hayır!, çalışma sistemi veya prensibi hakkında bilginiz varmı? Yok. Eee ne diye bilmediğiniz görmediğiniz bir şey için konuşuyorsunuz. ?
Motor ömrü, dakikadaki devir sayısı ile ölçülürse 5 milyon devir çevirdiğinde bitecekse nos bunu hiçbir zaman 1 devir bile indirmez. Sadece o devir sayısını daha çabuk yakalamanızı sağlar, 20 şer saniyelerden hesaplarsanız en fazla motor ömründe 1 hafta oynatabilir, bu sayıda gülünçtür. Çok tehlikeli ve zararlı olan dinamit pek çok insanı öldürmüş ve zarar vermiştir ve hala kullanılmaktadır ama bilinçli olarak kulanıldığında zararı değil yararı vardır. Aynı prensip nos içinde geçerlidir.
NOS (NITROUS OXIDE SYSTEM)
Nıtrous oxsıde yanıcı ve patlayıcı olmayan, soluduğumuz havanın çok daha yoğun bir biçimidir. Daha fazla yakıtın yanabilmesini sağlayan ve ekstra oksijenin ilavesine kolaylık sağlayan özel bir gazdır.
Güç nıtro' dan değil benzinden elde edilir. Basit olarak nıtro aynı zaman dilimi içerisinde daha fazla yakıt yakmamızı sağlar ve bu da artı beygir gücü demektir. Nitrous Oxide Sistemi'nin çalışma prensibi ve mantığı, emme manifoldundan içeri daha fazla ve soğuk hava alınabilmesini sağlamaktır. Basınçlı bir tüp içerisinde bulunan nitrojen ve oksijen gazı, otomobil içerisinde bulunan bir düğme ile kontrol edilerek istenildiği zaman aktif hale getirilebilir.
Sistem çalıştırıldığı anda, tüpün içinde soğumuş ve hacimce küçülmüş hava motora daha rahat ve miktar olarak da daha fazla girebilmektedir. İçeri girince, motorun sıcaklığıyla genleşen havaya, aynı anda fazla miktarda da benzin takviyesi yapıldığında, silindirler normalde alabileceğinden daha fazla hava ve benzin karışımı aldığı için daha güçlü bir patlama olur ve daha yüksek bir güç oluşur.
Nos sistemlerinde aracın bazı destekleyici parçalarının değişmesi gereklidir. Örneğin benzin yakıt oranının düzenlenebilmesi için elektrikli benzin pompası kullanılması şarttır. NOS modifikasyonunu yapan çoğu tuning firması bu sistemi ancak "tam gaz" durumundayken açılacak şekilde ayarlarlar. Bu sayede herhangi bir unutkanlık sebebiyle üzücü bir kazaya sebep olunması önlenmiş olur.
Nos, insanların tercihleri ve araç özelliklerine uygun bir şekilde yapılır. Araçların mekanik bölümleri bizlerin yaptığı diğer modifikasyon işlemlerini kaldırabilecek niteliktedir, fakat nos'un kuvveti doğru şekilde kullanılmadığı takdirde aracın aktarma organları (debriyaj, diferansiyel, şanzıman) veya motor üniteleri zarar görebilir. Çok önemli bir nokta da Nos'un açık kalma süresinin 5-8sn civarlarında olması gerektiğidir. Aksi taktirde 'fazla güç göz çıkartmaz mantığı' tersine işleyebilir.
Ne demişler, herşeyin azı karar, çoğu zarar
Nos, genelde 1.viteste kullanılmaz. Zira 1. vites oranı zaten çok kısa olduğu için çoğu arabanın gücü 1.vites için yeterlidir. Hatta patinaj yaptırmamak için gaza tamamen basmazsınız bile. İşte bu durumda Nos sisteminin de kullanımı anlamsızdır. Patinaja maruz kalmamak için Nos ancak 2. veya 3. viteslerden sonra kullanılır. Birden bire artan performansın, aracı sizin kontrolünüzden dışarı çıkaramayacağı durumlarda yani. Yoksa 1. veya 2. viteste bir arabayı zaptetmesi (sonuna kadar gaza basıyorsanız) biraz zor olabilir
Nos uygulamaları için 92 veya daha üzeri oktanlı kurşunlu veya kurşunsuz benzin kullanılması önerilmektedir. Türkiye'deki süper benzinler 95 oktandır. Fakat normal benzin'in oktanı düşük olduğu için, normal benzinli araçlarda Nos uygulaması süper benzinlilerdeki kadar verim sağlamamaktadır.
İçeri giren havadaki moleküllerin yoğun olması en önemli faktördür. Soğuk hava sıcak havadan çok daha yoğundur. İçeri giren hava ne kadar yoğun olursa içerdeki patlama o derece şiddetli, üretilen güç ve tork da o derece yüksek olur. Otomobillerin soğuk havada daha iyi performans göstermelerinin ve hava filtrelerinin soğuk hava alacak şekilde monte edilmesinin sebebi de budur.
NOS yani nitrojen ve oksijen karışımı, yakılacak olan oksijen miktarını ve patlamanın şiddetini iki şekilde arttırır. Bunlardan birincisi ve en önemlisi, her 2 nitrojen atomu ile birleşik 1 oksijen atomu şeklinde yanma odasına giren nitrous oxide'nin, içerdeki yüksek ısıda nitrojen ve oksijen ayrışmasıdır.
Bu durumda serdest kalan oksijen, dışarıdan alınan havaya ek olarak daha fazla benzinin yakılmasına ve patlama şiddetinin artmasına imkan tanır.
İkinci faktör ise, sıvı olarak tüpte yaklaşık 1000 PSI basınç altında tutulan nitrous oxide, emme manifoltuna doğru ilk serbest kaldığı anda basınç farkından dolayı gaza dönüşür. Bu değişim, ısı emerek, içerdeki sıcaklığın çok ciddi oranda düşmesini sağlar. Isının düşmesi, elbette daha yoğunlaşan oksijen molekülleri anlamına gelmektedir. Bu da içerdeki patlamayı kuvvetlendirecek ikinci etkendir.
Bu sayede NOS, motor gücünü diğer modifikasyonlardan çok daha hızlı, çok daha basit ve çok daha büyük bir şekilde arttırır. Üstelik fiyatı da oldukça makuldur. Ancak nitrous oxide tarafından üretilen bu büyük güç, buna göre üretilmemiş olan aksamlar üzerinde yıpranmaya neden olabilir. Buna, piston ve piston yataklarından tutun da aktarma organlarına ve yürüyen aksama kadar çok çeşitli örnekler verilebilir.
Sağladığı büyük güce karşılık, NOS'un kullanımı sınırlı süreler içindir. Cockpitteki switchlerle sürücü tarafından kontrol edilebilen NOS tüpü, en fazla 30 saniye aralıksız olarak açık tutulabilmekte ve drag yarışları veya benzeri ani kalkışlarda ve ani hızlanmalarda kullanılmaktadır.
NOS'un DRY ve WET olarak adlandırılan iki değişik tipi bulunmaktadır.
DRY NOS'ta sistem, gazı ve hava filtresinden içeri giren havayı yakmak için mevcut enjeksiyon sistemini kullanmaktadır. Elbette çoğunlukla bu durumda enjektörlerin büyütülmesi ve elektronik kontrol ünitesinin modifiye edilmesi söz konusu olmaktadır.
WET yani ıslak NOS tabir edilen modellerde, emme manifoltuna giden gazı ve hava filtresinden gelen havayı içerde yakabilmek için yakıt takviyesi bulunmaktadır. Wet yani ıslak olarak tabir edilen yer aslında emme manifoltudur. Wet sistem, mevcut enjeksiyon sistemini modifiye etmek yerine, NOS sisteminin fazladan gereketirdiği yakıtı adeta kendi yanında getirmesi anlamına gelir. NOS tüpü kapalı iken otomobil standart enjeksiyon sisteminin sağladığı yakıt ile çalışmaktadır. NOS yüklemesi yapıldığı ve gaza basıldığı anda tüpten gelen ek yakıt da devreye girerek emme manifoltuna püskürtülür ve kuru sistemde sadece hava ve gaz aktaran emme manifoltu, wet çalışan bu sistemde hem hava ve gaz hem de sıvı yakıt aktaracaktır.
Tabii ki her iki sistemin de kendine özgü avantaj ve dezavantajları vardır. Dry sistem fazladan bağlantılar ve tüpte yakıt depolamayı gerektirmemesi açısından avantajlıdır ancak her silindire giden nitrous, benzin ve hava miktarının aynı olamaması gibi bir dezavantajı vardır.
Wet sistemde her silindire tam tamına gerekli oranlarda benzin ve nos karışımı gönderme imkanı vardır. Fakat bu sistemin dezavantajı da hava ve yakıt aktarmasıdır. Emme manifoltu hava, nitro ve benzin karışımını aktarmak zorunda kalmaktadır. Sadece hava aktarmak için dizayn edilmiş olan bu aksam, hava benzin karışımını aktarmakta çok da etkili değildir. Ayrıca tüpteki benzin azaldıkça, gönderilen benzinin basıncı da azalmakta ve sonlara doğru performansta kayıplar olmaktadır.
Verimli bir Nos uygulaması için sistemin en azından 1500-2000 devirlerinden yukarıda kullanılması tavsiye edilir.
NOS SİSTEMİ NELERDEN OLUŞUR ?
Nos tüpü
Nos borusu + benzin borusu
Nos ve benzin solenoıd' i (vanası)
Montaj kabloları ve aparatları
Atış ve hazırlama butonları
Nos etiketleri
Kullanım Kılavuzu
Nos ve benzin memeleri
Benzin emniyet müşürü
HANGİ ARABALARA UYGULANABİLİR ?
Tüm benzinli ve dizel arabalarda, 4-6-8-10-12 silindirli motorlarda, aracın gücüne ve motor hacmine göre özel dizayn edilmiş kitler uygulanabilir. Ana prensip olarak standart motorlar 4 silindirli motorlar 60-100 hp. 6 silindirli motorlar 75-125 hp. 8 silindirli (small block) motorlar 125-150 hp. 8 silindirli (big block) motorlar 150-250 hp. Ekstra güç artışını rahatlıkla tolere ederler. Bu değerlerin üstüne çıkıldığında, istenen güce göre değişen forged piston, çelik forged piston kolu ve daha ileri safhalarında çelik forged krank gereksinimi vardır. Aplikasyonun genelde sağlıklı çalışan bir motora yapılması uygundur yani yağ yakan veya çok fazla rektefiye edilmiş motora uygulanması tavsiye edilmemektedir. Bir örnek verirsek su'yun insana bir zararı yoktur. Fakat 5 damacana su içilirse zararı kaçınılmazdır. Nos sistemi de aynen bu örnekdeki gibi uzman kişiler tarafından monte edilirse ve motorun kapasitesine göre seçilirse hiç bir zararı yoktur.
GÜÇ NASIL ELDE EDİLİR? KULLANIM ŞEKLİ NEDİR ?
Nos kitinin araca montajını müteakkip, elinizin altında 3 emniyet şalteri vardır. Birincisi tüp vanası, ikincisi solenoidlere elektrik veren hazır şalteri, üçüncüsü atış şalteridir. Tüp açık iken hazır şalteri açılır ve 2500 devir veya üstünde seyreden bir araçta gaz pedalının altında veya kolayca ulaşılabilecek (örneğin vites topuzu, direksiyon) atış şalterine bastığınız sürece motora nos ve ekstra benzin verir. Genelde tüp bitene kadar basılabilir. Fakat sağlıklı olması bakımından yetkililer 15-20 saniyeyi yeterli buluyorlar. Çünki bu yarış modunda üretilmiş bir sistem olduğu için, yarışların da en fazla 16-17 saniye ( 0-400 mt. ) olacağından fazlası gereksiz bulunmaktadır.
TÜP NE KADAR DAYANIR ?
Tüpümüz 15-20 saniyelik atışlarla, 10 lbs' lik tüp ile 15-20 atış tabii bu kullanılan kite ve motorun hacmine göredir. 10 lbs' lik tüp 75-100 hp. Artı güç artışı verecek şekilde örnek gösterilmiştir. Tüp bittiğinde türkiye' deki tek refill (dolum) istasyonu rpm' de veya sanayi gazı dolum tesislerinde kolayca doldurulabilir.
MOTORA BİR ZARAR VERİR Mİ ?
Tavsiye edilen kitler motora herhangi bir zarar vermez. (nos memelerinin kapasitesi ile oynamak hiç bir zaman artı güç vermez. Sadece zarar verir. Sistem olarak nos tek başına hiç bir zaman güç vermez. Güç yakıttan gelir. Yakıtı sağlayamazsanız nos' un tek başına yapacağı hiç bir şey yoktur. Nos ilave bir yakıt değildir. Sadece daha fazla yakıtın yakılmasına müsade eden bir gazdır. Sistemin en önemli unsuru budur. Nos' u verdiğinizde ilave yakıt orada yoksa motorunuzun normal zamanda kullandığı yakıtın yanma nispetini hızlandırmış olursunuz. Bu durum çok geçmeden pistonlarda detenasyon' a (harabiyet' e) sebep olur. Onun için en önemli husus , nos ve benzini aynı anda oranlı bir şekilde vermeniz gerekir. 50 hp. ‘ lik sistemlerde motorun benzin emmesi yeterli olduğundan ilave benzin solenoid' ine gereksinimi yoktur. Fakat daha üst artı güçlerde muhakkak ilave benzin solenoid' i kullanılmalıdır. Zaten rpm sizin hangi kiti nasıl kullanacağınızı ve ne kadar artış elde edeceğinizi size bildirmektedir.
NOS DİĞER PERFORMANS ÜRÜNLERİNE KARŞI NE GİBİ AVANTAJLAR SAĞLAR ?
Maliyet açısından nos müşteriye parası ile satın alabileceği en ucuz beygir gücüdür. Ekstra beygir gücü elde etmek için karburasyon, chip, portıng, polıshıng, turbo ve egzost sistemlerine oranla maliyeti düşük ve normal sürüş normlarını bozmadan ve motora ekstra stres yaratmadan kullanacağınız güvenli bir sistemdir.
NOS MOTORDA EKSTRA BİR AŞINMAYA SEBEBİYET VERİR Mİ ?
Kesinlikle doğru kit ve seçim zarar vermez bunda artı beygir gücü seçimi anahtar noktadır. Doğru bir uygulama aşınmaya sebebiyet vermez. Silindirde ortaya çıkan enerji artar ve bunları idare edecek farklı birimler de yükü kaldırır. Eğer yük artışları onları idare edecek birimlerin kapasitesini geçerse ilave aşınım meydana gelir. Bu sebeple 1600 cc. De +75 hp demekteyiz 100 hp yi kaldırmadığından böyle bir kategorizasyon yapılmıştır.
Nos her zaman değil sadece istenildiğinde kullanılmak üzere imal edildiğinden fevkalade avantajlıdır. İleri derecede beygir artışı için dizayn edilen kitlerde buji ve ateşleme zamanlarının geciktirilmesi gibi ilave ayarlarla sisteme zarar vermez. Doğal olarak benzin oktan' ının da artırılması gerekebilir.
Motorda aşınma yapmaz ve kesinlikle bazı parçaların değişimine de gerek yoktur. Nos yapmış olduğunuz hertürlü modifikasyonun üzerine + hp vereceğinden yapılan modifikasyonlarla etkileşimi yoktur. Motor ömrü yapılacak devir sayısı ile orantılıdır. Dolayısıyla motorunuzun ömrü örneğin 200 milyon devir ise nos bunu hiç bir zaman azaltmaz veya eksiltmez, sadece bu ömrü daha çabuk tamamlamanızı sağlar. Bugüne kadar ki yapılan uygulamalarda motor ömrü veya aşınması ile bir şikayet mevcut değildir. Bazı detanasyon problemleri sadece yüksek oranlı nos uygulamalarında ( 300 hp üzeri ) kullanım bilinçsizliğinden dolayı yaşanmıştır. Mesela 2000 cc. Lik 50,000 km.'deki motora 100 hp. Lik bir güç yüklerseniz sorun yok motorunuz bunu rahat rahat kaldırır. Peki 150 hp'yi de kullanabilirmiyim derseniz emniyet sınırını ihlal edersiniz ama sorun değil, evet 150 hp de kullanabilirsiniz. Fakat motor içindeki patlamanın yaratacağı efekt pistonunuzu yoracaktır, bu sebeple forged (dövme aluminyumdan) piston takılması gereklidir. 200 hp için yine forged çelik piston kolu ilavesi 250 hp. İçin ise forged (dövme) çelik krank kullanılacaktır. Tabii bunlara ilaveten 4 silindirli bir motorda 100 hp. Üzerindeki sistemler profesyonel kullanım ve modifiyeli ateşleme kitleri gerektirir. (ateşlemede avans rotar ile oynanması gerekir) ? 150 hp yi geçen sistemlerde nos'un her 50 hp.si için 2 derece rotara alınması gerekir.
Tabii motorunda az kullanılmış ve yeni olması da sağlamlığı daha fazla garanti eder. Demek ki bazı arkadaşlar bu bilgilerden noksan ve habersiz uygulama yapmışlarsa, bunların motoru bırakın aşınmayı dağılmıştır.
Halk arasında nereden çıktığı bilinmeyen yanlış bir kanı ise “ nos motoru bitiriyor, ömrünü azaltıyor, acaip bir şekilde parça aşındırıyor vs”. Soruyorum nereden duydunuz diye cevap " yaa öyle diyorlar duydum bir yerlerden " yapmayın kaç kişi kullanmışda motorunu bitirmiş. Bunu size söyleyen kişi hayatında hiç nos kullanmışmı? Hayır! Hiç nos kullanan arkadaşınız oldumu? Hayır! Hiç nos sistemi gördünüzmü? Hayır! Hiç nos kullanan bir arabanın sağ koltuğunda oturdunuzmu? Hayır!, çalışma sistemi veya prensibi hakkında bilginiz varmı? Yok. Eee ne diye bilmediğiniz görmediğiniz bir şey için konuşuyorsunuz. ?
Motor ömrü, dakikadaki devir sayısı ile ölçülürse 5 milyon devir çevirdiğinde bitecekse nos bunu hiçbir zaman 1 devir bile indirmez. Sadece o devir sayısını daha çabuk yakalamanızı sağlar, 20 şer saniyelerden hesaplarsanız en fazla motor ömründe 1 hafta oynatabilir, bu sayıda gülünçtür. Çok tehlikeli ve zararlı olan dinamit pek çok insanı öldürmüş ve zarar vermiştir ve hala kullanılmaktadır ama bilinçli olarak kulanıldığında zararı değil yararı vardır. Aynı prensip nos içinde geçerlidir.