Namus Kavramından Ne Anlıyoruz?

Sponsorlu Bağlantılar

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Haberci

Haberci

Üye
    Konu Sahibi
Namus Kavramından Ne Anlıyoruz?
“Namus cinayetleri ve toplumun namus anlayışını daha geniş bir çerçeveye oturtabilmek” amacıyla İstanbul, Adana, Şanlıurfa ve Batman'ın farklı mahallelerini kapsayan bir araştırma yapıldı.
08 Aralık 2005 11:49
<div align="center"></div>
Nüfusbilim Derneği&#39;nce, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı&#39;nın desteğiyle, &#8220;namus cinayetleri ve toplumun namus anlayışını daha geniş bir çerçeveye oturtabilmek&#8221; amacıyla İstanbul, Adana, Şanlıurfa ve Batman&#39;ın farklı mahallelerini kapsayan bir araştırma yapıldı.

Araştırmada öncelikle, kentlerin &#8220;sosyo-ekonomik&#8221; yapılarındaki farklılıkların &#8220;namusa aykırı davranışların&#8221; niteliği ve sonuçlarını belli ölçülerde etkilediği görüldü.

Görüşme yapılan kentlerin hepsinde namus kavramının &#8220;kadın, kadın bedeni, kadının cinselliği ve kontrol edilmesi&#8221; ile bağdaştırıldığı gözlendi.

KADINDAN BEKLENEN

Kadının namusu ise &#8220;kadının bekareti, evlilik dışı cinsel ilişki olmaması, düzgün giyinmesi, bir kadından beklenen şekilde davranması, geleneklere uygun görevlerini yerine getirmesi&#8221; olarak vurgulandı.

Bu konuda çoğunlukla genç erkekler ifadelerinde daha katı düşünceler sergilerken, orta yaşlı erkeklerin ise nispeten daha hoşgörülü olduğu görüldü.

Kadınların kontrol edilmesi noktasında, kırsal bölgelerden kente göç etmiş olan genç erkeklerin, kadınların giyiniş biçimleri, okula gönderilip gönderilmeyecekleri, çalışıp çalışmayacakları gibi konuları daha çok vurguladıkları dikkat çekti.

Özellikle de 18-25 yaş arasındaki erkeklerin &#8220;boşanma&#8221; ve &#8221;bekaret&#8221; konusundaki fikirlerinin oldukça sert ve hoşgörüsüz olduğu gözlendi.

ANNELER KIZLARININ ERKEN YAŞTA EVLENDİRİLMESİNE KARŞI

Araştırmaya göre, okur-yazar olmayan köyde yetişmiş güçlü dini bağları olan yaşlı kadınlar ile kapalı geleneksel bir çevrede yaşayan eğitimsiz genç kadınlar dışındaki kadınların namus konularındaki ifadeleri genç erkeklere göre daha az bağnazlık taşıyor.

Kadınların büyük bir kısmı namus kavramını kadın cinselliğine dayandırsa da, çoğunluğu bekar bir kadının sevgilisiyle kaçıp evlenmesinin namusa aykırı bir hareket olduğunu düşünmüyor.

Bunun yanında anneler kızlarının okula gitmesini destekliyor ve kız evlatlarının erken yaşta evlendirilmesini engelleme çabası gösteriyor.

Kadınlar özellikle evlilikte sadakatsizlik durumunda boşanılması gerektiğine işaret ediyor.

NAMUS CİNAYETLERİ

Araştırmaya göre, aile meclisi kararlarının geçerli olduğu töre cinayetleri, bireysel bir eylem olduğu düşünülen diğer namus cinayetlerinden ayrı olarak ele alınıyor.

İstanbul&#39;da görüşülen kişiler, töre nedeniyle işlenmiş cinayetleri, kendilerinden oldukça uzakta başka birilerinin sorunu olarak değerlendiriyor ve olayı Türkiye&#39;nin Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerindeki toplumsal yapının özellikleri, geri kalmışlık ve çeşitli yoksunluklar ile bağlantılandırıyor.

Diğer namus cinayetleri ise her yerde gerçekleşebilen, kaçınılmaz ve daha bireysel olarak görülüyor.

Aldattığı için karısını kıskançlık sonucu öldüren bir erkeğin durumuna, &#8220;herkesin başına gelebilecek bir olay&#8221; olarak yaklaşılıyor.

NAMUS CİNAYETİNE İLİŞKİN TAVIR VE FİKİRLER

Araştırmaya göre, katılımcılardan bazıları namus cinayetlerine ilişkin tavır ve fikirleri şöyle:

&#8220;-Namus cinayetlerine tam destek verenler: Bu kişiler açıkça namusa aykırı davranışta bulunmuş kişilerin ölümü hak ettiğini ve namus adına öldürmenin kaçınılmaz olduğunu söylemektedirler. Bu kişiler namus cinayetleri suçlularına verilecek cezanın artırılmasını da eleştirmektedirler.

-Namus cinayetlerine şartlı destek verenler: Bu gruptakiler, öldürmenin doğru olmadığını, kimsenin öldürmek istemeyeceğini ancak kişilerin böyle bir &#8220;namusa aykırı davranış&#8221; ile karşılaştığında ne yapacağının önceden belli olmayacağını belirmektedirler.

-Namus cinayetlerine sosyal baskının yol açtığı kaçınılmaz bir hareket olarak yaklaşanlar: Bu gruptakiler, sosyal baskı sonucunda namus için öldürmenin kaçınılmaz hale geldiğini savunmaktadırlar.

-Namus cinayetlerine tamamen karşı olanlar: Bu gruptakiler, &#8221;namusa aykırı davranış&#8221; olsa dahi insanların öldürülmemesi gerektiğini ifade etmektedirler. Bu grubun bir kısmı olayı dine dayandırarak, kimsenin Allah&#39;ın verdiği canı almaya hakkı olmadığını söylemektedir.&#8221;

Not: Bu konu sadece bilgi amaçlı konulmuştur.
 


tofy

Üye
gerçekten güzel bir bilgi
bence hiçbir neden bir insanın canını almaya neden değildir.
artı karşılıklı anlaşılamadığı zaman boşanmak çok normal birşey zamanla bunlar aşılacaktır diye düşünüyorum ve aldatılamaya bekarda olunsa evlide olunsa çok karşıyım
 

depresif

Üye
Valla ben açık söyleyeyim ben doğuluyum aşiret çocuğuyum
bizde insan namusu için yaşar,bunun kuralı da bellidir töresi de dışardan bakmak çok kolay ama o ateşi yaşayana sormak lazım yani attan düşenin halinden attan düşen anlar Allah uzak tutsun ama benim başıma gelse hiç tereddütsüz yapanı öldürürüm eğer kadına zorla yapılmışsa da korurum o kadını.
Zaten bu namus düşüncesinin ortadan kalkmasıyla aslında bu ahlak çöküşü başladı bundan çok değil 10 sene önce memlekette ne bir laf atma nede bir taciz duyulurdu buralarda ama şimdi ortalık amerikan gençlik filmlerine dönmüş kimin eli kimin cebinde belli değil.Doğruya doğru devlette bana göre asıl konu adam gidiyor tecavüzden 3-5 sene yatıp çıkıyor adam akıllı caydırıcı ceza vermiyor.E doğal olarak mağdur bu adamı tekrar karşısında pişkin pişkin gezdiğini görünce vuruyor doğal olarak
ha beni bazı arkadaşlar gayri medeni düşüncede görebilirler ama
medenyet dediğin tek dişi canavar onların bize uymaz biz medeniyeti o avrupalılara öğrettik
Selametle
 
sebofb090

sebofb090

Üye
<div class='quotetop'>(tofy &#064; Dec 8 2005, 12&#58;07 PM) [post=224435]Quoted post[/post]</div><div class='quotemain'>
gerçekten güzel bir bilgi
bence hiçbir neden bir insanın canını almaya neden değildir.
artı karşılıklı anlaşılamadığı zaman boşanmak çok normal birşey zamanla bunlar aşılacaktır diye düşünüyorum ve aldatılamaya bekarda olunsa evlide olunsa çok karşıyım
[/b][/quote]
+1
 
madmann

madmann

Üye
<div class='quotetop'>(tofy &#064; Dec 8 2005, 12&#58;07 PM) [post=224435]Quoted post[/post]</div><div class='quotemain'>
gerçekten güzel bir bilgi
bence hiçbir neden bir insanın canını almaya neden değildir.
artı karşılıklı anlaşılamadığı zaman boşanmak çok normal birşey zamanla bunlar aşılacaktır diye düşünüyorum ve aldatılamaya bekarda olunsa evlide olunsa çok karşıyım
[/b][/quote]

bencede kimse hiç birşey için birini öldürmemesi lazım ne olursa olsun
hem insan istemezse hiç birşeyi yapacağına inanmıyorum suçun tek taraflı aramamak lazım(istisnalar kaideyi bozmaz)

eğitim şart
 
ChavRash

ChavRash

Emekli Yönetici
Madem bu Ülkede Namus davalarından bıktık. Kendi Namusumuzun kirletilmemesini istiyorsak, önce bizlerinde başkalarının Namusunu kirletmemeyi öğrenelim. Sen, karşındaki kadına kötü gözle bakarsan onun akrabası, arkadaşı da senin kadınına kötü gözle bakar. Al gülüm ver gülüm hesabı gibi bu kadar basit.
 
van_hoijdonk

van_hoijdonk

Emekli Yönetici
Tşk Necmettin abi..
 
DeLmIrA

DeLmIrA

Üye
bu ülkede namus cinayetlerinin bitmesi için özellikle kırsal kesimin özür diliorum biraz kaba olcak ama namusun iki bacak arasında oldugu kavramını kafalarından silmesi gerekio ancak bu ne kadar mümkündür bilemiorum
 
swedeniz

swedeniz

Üye
<div class='quotetop'>(DeLmIrA &#064; Dec 9 2005, 01&#58;21 AM) [post=224809]Quoted post[/post]</div><div class='quotemain'>
bu ülkede namus cinayetlerinin bitmesi için özellikle kırsal kesimin özür diliorum biraz kaba olcak ama namusun iki bacak arasında oldugu kavramını kafalarından silmesi gerekio ancak bu ne kadar mümkündür bilemiorum
[/b][/quote]
aynen katılıyorum ama çoğu zaman bu doğuda yaşanıyor bilgisizlikten
 
abuvice

abuvice

Üye
<div class='quotetop'>(depresif &#064; Dec 8 2005, 12&#58;23 PM) [post=224441]Quoted post[/post]</div><div class='quotemain'>
Valla ben açık söyleyeyim ben doğuluyum aşiret çocuğuyum
bizde insan namusu için yaşar,bunun kuralı da bellidir töresi de dışardan bakmak çok kolay ama o ateşi yaşayana sormak lazım yani attan düşenin halinden attan düşen anlar Allah uzak tutsun ama benim başıma gelse hiç tereddütsüz yapanı öldürürüm eğer kadına zorla yapılmışsa da korurum o kadını.
Zaten bu namus düşüncesinin ortadan kalkmasıyla aslında bu ahlak çöküşü başladı bundan çok değil 10 sene önce memlekette ne bir laf atma nede bir taciz duyulurdu buralarda ama şimdi ortalık amerikan gençlik filmlerine dönmüş kimin eli kimin cebinde belli değil.Doğruya doğru devlette bana göre asıl konu adam gidiyor tecavüzden 3-5 sene yatıp çıkıyor adam akıllı caydırıcı ceza vermiyor.E doğal olarak mağdur bu adamı tekrar karşısında pişkin pişkin gezdiğini görünce vuruyor doğal olarak
ha beni bazı arkadaşlar gayri medeni düşüncede görebilirler ama
medenyet dediğin tek dişi canavar onların bize uymaz biz medeniyeti o avrupalılara öğrettik
Selametle
[/b][/quote]
Seni kınıyorum&#33;&#33;&#33; kimseyi öldürmek sana düşmez.. kimsenin ne yapacağı seni de ilgilendirmez&#33;&#33;&#33;
 
Haberci

Haberci

Üye
    Konu Sahibi
Arkadaşlar lütfen kırıcı olmayalım.
Herkes fikrini dilediği gibi yazmakta hür dür ve yazdıklarımızdan dolayı eleştiri olabilir ama birbirimizi kırıcı sözler kullanmamaya özen gösterelim.Herkezin fikri kendisini bağlar.Düşüncelere saygı lütfen...
 

depresif

Üye
[/quote]
Seni kınıyorum&#33;&#33;&#33; kimseyi öldürmek sana düşmez.. kimsenin ne yapacağı seni de ilgilendirmez&#33;&#33;&#33;
[/quote]


Beni kınayan arkadaş bizler neden diğer yaratılanlardan farklıyız biliyormusun çünkü biz hiçbir zaman aynı düşünce kalıbıyla düşünmeyiz herkesin kendine göre bir düşünce ve yaşayış biçimi var bu bir
ikincisi de namusuma göz dikeni öldürmek şeriata göre hakkım ve hakkımı alırım.
üçüncüsü sizler sütçü imamın torunları olduğunuzu idda ediyordunuz hani bir annemizin örtüsüne fransızlar el attı diye halkı galeyena getirmiş fransızları atmışlardı.
Düşündüğüm gibi düşünmediğin için düşüncelerine saygı duyuyorum ama sınırı aştın
Kimsenin ne yapacağı elbette beni ilgilendirmez ama benim ailemde çevremde oldumu beni sonuna kadar ilgilendirir.Sizler inandığınız gibi yaşayın bende inandığım gibi.Ama sizler namus kavramının önemini daha çözememişsiniz yada şöyle diyeyim.Empati kurmak nedir bilirmisin
Başkasının yerine kendini koyma onun gibi düşünmedir.Bi empati yapalım adamın biri kapınızı çalıyor kapıyı eşiniz yada kardeşiniz yada ailenizden biri açıyor kansız adam girip tecavüzde bulunuyor.Mahkeme falan dava ediyorsunuz adamı adam gidiyo 3-5 sene yatıyor cezaevinde sonra çıkıyor ama bi kere ailenizin o ferdinin hayatını karartmış ömür boyu o kahırı o psikolojiyi yaşayacak sizde yaşayacaksınız.N
Ne yapardınız siz???
ben o adama enişte demem gider aslanlar gibi miğdesini kevgire çevirirdim kurşunlarla
doğuda en çok yaşanıyormuş bu olaylar doğrudur.Ama doğulunun sevgisi de gerçektir töresi de yaşamıda o töreler zaten hala bizim insanımızı avrupalılardan üstün kılıyor.O yüzden türkiyede toplumsal sorunlar yıkımlar az türkiyenin batısına göre.Haberlerde dikkatinizi çekmişse genelde cep telefonu için adam öldürülüyor.Bu toplumsall ahlakı korumak için töreler konulmuştur.
 
kurt bey

kurt bey

Üye
öncelikle bizler namusumuz ve şerefimiz için yaşarız. Zarar veremeye çalışan biri olursada affı yoktur. biz doğuluları kaba ,görgüsüz cahil olarak gören batılı arkadaşlara şöle söyleyeyim; bizler asla örf, adet, kültür ve dinimizden asla taviz vermeyiz. baştada dediğim gibi namus için yaşar namus için ölür öldürürüz. şeriatta bunu emreder. delmira arkadaşımız kırsal kesimlerde namus iki bacak arası gibilerinden anlamsız sözler sarfetmiş. bu çok yanlış bi ifade. sizler kültür yozlaşması yaşayarak medeni olmaya çalışırken bizler gerçek anlamda yozlaşmadan medeni olmayı hedefleriz. geçenlerde bodrumda yaşanan bi olaydan bahsedilmişti hani hiç olmassa onu göz önüne alında nereye gittiğinize bi bakın.


biz namusa leke getireni devletin adaletine değil şeriatın adaletiine teslim ederiz.
 
D3N1Z

D3N1Z

Üye
<div class='quotetop'>(ChavRash &#064; Dec 8 2005, 01&#58;32 PM) [post=224504]Quoted post[/post]</div><div class='quotemain'>
Madem bu Ülkede Namus davalarından bıktık. Kendi Namusumuzun kirletilmemesini istiyorsak, önce bizlerinde başkalarının Namusunu kirletmemeyi öğrenelim. Sen, karşındaki kadına kötü gözle bakarsan onun akrabası, arkadaşı da senin kadınına kötü gözle bakar. Al gülüm ver gülüm hesabı gibi bu kadar basit.
[/b][/quote]
evet haklısın bende öyle düşünüyoru zaten huzurlu yaşamak için ya öyle yapcan ya da hiç ılgılenmıyecen
onun için herkez birdaha 1 kıza laf ederken 2 kere düşünsün
 
mavizeybek

mavizeybek

Üye
<div class='quotetop'></div><div class='quotemain'>biz namusa leke getireni devletin adaletine değil şeriatın adaletiine teslim ederiz[/b][/quote]


bu düpedüz bir anarşi ve kurulu düzene bir başkaldırıdır. bir defa kendi inançların ile bir çelişmedir. ilk olarak türkiye cumhuriyetinde yaşıyorsun ve burada geçerli olan hukuk kurallları da şeriat değil. ikinci olarak da şeriat da zaten devletine itaat etmeni istiyor senden (en kötü düzen bile düzensizlikten iyidir ()düzenden kastedilen şey devlettir). lütfen kafamıza göre kural uydurmayalım kız gönüllü olarak gidince de vuruluyor sevdiğine. buna da töre diyolar. doğu da aynı zamanda kan davası da var&#33; niye öldürüyorsun diye sorduğumda da aldığım cewap senin babanı öldürseler sen ne yaparsın oluyor. iyi de kardeşim( bunu desteklemiyorum ama mantıksız bulduğum için örnek olarak sunuyorum) git babanı öldüren adamı öldür illa birini öldüreceksen. onun dışında da gidip adamın kardeşinin ne suçu var&#33;&#33;&#33;&#33; törelere değil insanların gereksinimlerini karşılayan ve onlara kendilerini ifade imkanı veren kurallara inanırım ben
 
abuvice

abuvice

Üye
Bravo mavizeybek..&#33;&#33;&#33;&#33;
 
__Midas__

__Midas__

Üye
<div class='quotetop'></div><div class='quotemain'>KADINDAN BEKLENEN

Kadının namusu ise &#8220;kadının bekareti, evlilik dışı cinsel ilişki olmaması, düzgün giyinmesi, bir kadından beklenen şekilde davranması, geleneklere uygun görevlerini yerine getirmesi&#8221; [/b][/quote]

bunlar sadece neden kadınlardan beklenirki bunlar bütün insanlardan beklenmeli,kadın bugün tam özgür değilse bütün suç biz erkeklerde.
onları hor görmüşüz , yolda yürürken laf atmışız,onları erkekler kötü yola düşürmüş
kışın ayazda gene erkek milleti dışarda çocukları ile dışarı atmış,3 metre gerisinden erkek denen varlık yürütmüş dövmüş sesini çıkartmasına izin vermemiş hatta diri diri gömmüş bunları erkekler yapmış.
erkek kadına zorla tecavüz etmiş ama namus bekcisi abiler,onu okula göndermeyen,hayatı öğretmeyen onu yanlız bırakan baba ve abiler ölüm emrini vermişler,ve öldürmüşlerde.
erkek gene kadına zorla tecavüz etmiş ama kanun kadınla evlenirse erkeği affedeceğini söylemiş biz işte böyle bir toplumda yaşıyoruz.
siz siz olun annenizi ve kardeşlerinizi koruyun kötülüklerden.onları yanlız bırakmayın tıpkı emrah&#39;ın filimlerindeki gibi onları hayata siz hazırlayın ve onlara güvenin.

ingilterede akşam saatlerinde bir caddede 20-22 yaşlarında genç bir kıza 2 erkek saldırmış tecavüz etmek istemiş ama başaramışlar sonra yakalanmışlar kız bunları teşhis etmiş ve yargıç suçluları 10 yıl ağır hapisle cezlandırmış tabi hakim ler de şaşırmış bu duruma yargıcım bu ceza çok değilmi tecavüz yok sadece saldırı ve hafif darp var yargıç cevaplamış.
ben bu cezayı bunlara bu kıza saldırdıkları için değil ingilteredeki genç kızların o saatlerde dışarda durma özgürlüklerini engelledikleri için bütün genç kızlar adına verdim.


yav ne yaptın sen erkekleri kırdın biçtin bitirdin demeyin ama bu böyle...
 

jöly

Üye
<div class='quotetop'>(sebofb090 &#064; Dec 8 2005, 12&#58;37 PM) [post=224447]Quoted post[/post]</div><div class='quotemain'>
<div class='quotetop'>(tofy &#064; Dec 8 2005, 12&#58;07 PM) [post=224435]Quoted post[/post]</div><div class='quotemain'>
gerçekten güzel bir bilgi
bence hiçbir neden bir insanın canını almaya neden değildir.
artı karşılıklı anlaşılamadığı zaman boşanmak çok normal birşey zamanla bunlar aşılacaktır diye düşünüyorum ve aldatılamaya bekarda olunsa evlide olunsa çok karşıyım
[/b][/quote]
+1
[/b][/quote]
katılıyorum can almak allaha özgüdür başkasının canını alarak kendilerine yapıyorlar aslında hayatlarını karartıyorlar bu insanlar
 
mavizeybek

mavizeybek

Üye
bide anlamadığım taraf şu oluyo namus neden kadına indirgeniyor bu kadar dar kapsamlı düşünmeyin lütfen&#33;&#33;&#33;&#33;
 
kurt bey

kurt bey

Üye
devlete baş kaldırmakmı bunu anca topsakallı uzun favorili sahıslar yapar zeybek efendı dediğimi anlamışsındır sen. biz kafamıza gore kural koymayız. gereken neyse onu yaparız.
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...


Üst Alt