Ehliyet almak zorlaşıyor!

Sponsorlu Bağlantılar

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Kingmortall

Kingmortall

Üye
    Konu Sahibi
Ehliyet almak zorlaşıyor!


Ehliyet almak artık eskisi gibi kolay değil. Eskiden ehliyet kursuna yazılıp sınava girilip kolayca ehliyet alınıyordu.

Zaman'ın haberien göre, sürücü kurslarında yaşanan sıkıntılarla ilgili gündeme gelen haberler, Milli Eğitim Bakanlığı'nı harekete geçirdi.

81 ilin valiliklerine talimat gönderen bakanlık, ülke genelindeki 3 bin 295 kursun tek tek denetlenerek ayrıntılı rapor hazırlanmasını istedi. Bakanlığın, gelecek raporlar doğrultusunda uzun yıllar dokunulmayan ve ihtiyaca cevap vermeyen sürücü kursları mevzuatında köklü değişiklikler yapacağı öğrenildi. Buna göre Avrupa ülkelerinde olduğu gibi uygulamalı eğitim ön planda olacak.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), sürücü kursları yönetmeliğinde yapmayı düşündüğü değişikliklerde Avrupa Birliği (AB) uygulamalarını esas alacak. Söz konusu değişiklikler çerçevesinde özellikle direksiyon eğitimleri ve sınavları daha sıkı denetlenecek, başarılı olamayan adaylara ehliyet verilmeyecek. Mevzuata uygun işletme yapmayan sürücü kursları hakkında soruşturma başlatılacak, gerekirse kapatılacak. Ayrıca, kurslardaki teorik derslerin ve direksiyon eğitimlerinin elektronik ortamda yapılması ve denetlenmesi sağlanacak.
Türkiye'de 3 bin 295 sürücü kursu, Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği'ne göre faaliyet gösteriyor. Kurslarda adaylara trafik, çevre, ilkyardım, motor derslerinin yanı sıra direksiyon eğitimi veriliyor. Fakat yürürlüğe girdiği tarihten bu yana birkaç yüzeysel iyileştirmenin dışında değişiklik yapılmayan yönetmelik, zamanın şartlarına cevap vermiyor. Özellikle mevzuattaki '10 bin metrekarelik pist' şartı, direksiyon eğitiminin gerektiği gibi verilememesine sebep oluyor. Konuya ilişkin bugüne kadar çok sayıda şikâyet aldıklarını belirten MEB Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü Mehmet Küçük, “Pistler gerektiği gibi kullanılmıyor. Yaklaşık 1,5 ay önce illere talimat vererek bütün pist alanları ile teorik derslerin denetlenmesini istedik. 3 bin eğitim denetçisinden gelecek raporlar doğrultusunda mevzuatta köklü değişiklikler yapacağız.” dedi.
Avrupa ülkelerinin mevzuatlarını da inceleyerek uygulamalı eğitimi teşvik edici bir çalışmada sona yaklaştıklarını ifade eden Küçük, kursların faaliyetlerini eskiden olduğu gibi yılda bir kez değil aylık denetleyeceklerini söyledi. En büyük sıkıntılarının ise yazılı ve direksiyon sınavları olduğunu kaydetti: “Denetimlerde bilhassa direksiyon sınavının düzgün yapılmadığını tespit ettik. Teorik eğitimlerde ise hâlâ motorun parçalarını tanıtıyoruz. Bunların değişmesi gerekiyor. Pratik eğitime yönelik de ciddi adımlar atılacak.” Kursların kapatılması ve sınavların özelleştirilmesine yönelik iddialara da değinen Mehmet Küçük, bunun için kanunun değiştirilmesi gerektiğini, yetkinin ise Meclis'e ait olduğunu dile getirdi. Küçük ayrıca kısa süre önce Bakanlık bünyesinde sadece trafik ve sürücü eğitimiyle ilgilenen Trafik ve Sürücü Eğitimleri Grup Başkanlığı kurulduğunu sözlerine ekledi.
Sürücü eğitimleri, 30 Mayıs 2012'de toplanan Karayolları Güvenlik Yüksek Kurulu'nda da gündeme gelmişti. Eğitimlerin AB esaslarına göre yapılması kararlaştırılmıştı. Yılda iki kez toplanan kurulun son toplantısı 30 Kasım'da. Mevzuat çalışmasının bu toplantıya kadar tamamlanması bekleniyor.
Türkiye'nin değiştirmek için harekete geçtiği mevzuatla ilgili Bulgaristan, Norveç, Avusturya, İspanya ve Lüksemburg gibi ülkeler, AB sürücü eğitimi şartlarını meclislerinden geçirip uygulamaya başladı. Söz konusu esaslara göre bu ülkelerin tamamında hem sürücü eğitimleri hem denetimler elektronik ortamda yapılıyor. Direksiyon eğitiminde bir derse katılmayan, sınavdan geçemiyor. Bizde ise 63 saatlik teorik eğitime katılmayanların oranı yüzde 60. Bu ülkelerin tamamında direksiyona geçebilmek için 100 tam puan alınması gerekiyor. Bizde ise adayın sınavdan geçebilmesi için 70 alması yeterli.
Elektronik randevu sistemine geçilmeli
Sürücü Kursları Konfederasyonu Başkanı Dursun Önal: “Sürücü kursları yönetmeliği, ihtiyaca cevap vermiyor. AB'de olduğu gibi eğitim ve denetimde randevu sitemine geçilmeli. Bu sistemle hem sürücü eğitimleri veriliyor hem de adayların derse katılıp katılmadığı, elektronik ortamda denetleniyor. Direksiyon dersinde ise 'avuç okuma sistemi' kullanılıyor. Sistemde ilk kez eğitim aracını kullanan adayın kimliğini sisteme tanıtıyorsunuz. Daha sonra her direksiyona oturuşunda sistem devreye giriyor ve kaç saat çalıştığı ortaya çıkıyor. Bunun çok maliyeti yok. AB desteğiyle birlikte bu program 500 bin Euro. Türkiye bunu alacak, 'her kursa 5 bin, 10 bin liraya veriyorum' diyecek. Zorunlu kılacak. Öte yandan sürücü kursu pistleri kaldırılmamalı, sıkı denetimden geçirilmeli. Sanal ortamda direksiyon eğitimi verilemez.”
Pist şartı kalksın simülatör alınsın
Sürücü Kursları ve Eğitimcileri Konfederasyonu Başkan Yardımcısı Yakup Kodalak: “Yönetmelik daha uygulanabilir hale getirilmeli. Mevzuatın, kurslara şart koştuğu ehliyet sınıflarına göre 5 bin ila 10 bin metrekare arasında değişen eğitim pistleri rant aracı haline geldi. Bir kurs, aylık 700-800 liradan yılda 10 bin liraya yakın pist kirası ödüyor. Eğer sürücü kursu, pist kiralamak yerine 10 bin liraya bir simülatör satın alsa uzun yıllar kullanabiliyor. Ancak kurslar mevzuat gereği piste her yıl bir araç ve simülatör parası kadar kira ödemek zorunda kalıyor.” Mevzuatta ayrıca şu değişikliğin de yapılması isteniyor: Sürücülükte stajyerlik sistemine geçilmeli. Sürücüler, belirli yıl ve yaş aralıklarında trafik kuralları konusunda tamamlayıcı eğitime tabi tutulmalı.
Avrupa'da e-eğitim ve denetim nasıl işliyor?
Merkezi bakanlıkta olmak kaydıyla tüm sürücü kurslarını kapsayan ortak bir internet ağı oluşturuluyor. Programa Talim Terbiye Kurulu'nun hazırladığı 63 saatlik dersler yükleniyor. Bakanlıktaki ana bilgisayardan 3 bin 295 kursun bilgisayarlarına dağıtım yapılıyor. Her bir kurs da 63 monitörle dersleri adayların kullanımına açıyor. Aday, kursu arayarak çalışmak istediği derslerle ilgili randevu alıyor. Ardından kursa gelerek ilgili bilgisayara şifresini girip dersi görüyor. Anlamadığı konuyu öğretmene sorabiliyor. Sistem sayesinde derse katılmayanlar belirleniyor. AB'de aday bir derse girmediyse otomatik olarak kaydı siliniyor. Ve aday bir sonraki dönemi beklemek durumunda kalıyor. AB'de teorik sınavlar da bu sistem üzerinden yapılıyor. Belirlenen zaman ve sürede aday şifresiyle e-sınava giriyor. Aday daha yerinden kalkmadan sistem, sınav sonucunu çıkarıyor. Sınavı geçen, akabinde direksiyon sınavına alınıyor.
 


Furkan Emekli

Furkan Emekli

Üye
Kendi resmini koysaydın ehliyetin var ya hani :ehe
 
  • Beğen
Tepkiler: Kingmortall
Kingmortall

Kingmortall

Üye
    Konu Sahibi
yaparım :pro:
 
Mad EagLe

Mad EagLe

Üye
Yahu ben ilkokula gidiyordum zorlaşacak deniyordu liseye geçtim aynı muhabbetler ehliyet aldım çok şanslısın seneye çok zorlaşacak dediler 2 sene oldu hala aynı haberler :)
 
Kingmortall

Kingmortall

Üye
    Konu Sahibi
Yahu ben ilkokula gidiyordum zorlaşacak deniyordu liseye geçtim aynı muhabbetler ehliyet aldım çok şanslısın seneye çok zorlaşacak dediler 2 sene oldu hala aynı haberler :)

banada öyle diyolar ama bu sefer ciddi galiba yıl başında zam + stajyer ehliyet geliyormuş :hmmm
 
Mad EagLe

Mad EagLe

Üye
Gökhan kardeşim sana şöyle diyim ben 2010 şubat ayında gidiyordum kursa kağıtlar bile gelmişti kursta söylediler işte artık ehliyet kolay verilmeyecek işte 1 seneden fazla sürecek avrupadaki gibi olacak gece karda otobanda falan kullandırmadan vermeyecekler falan diye bir de sözde ilkokul mezunlarına verilmiyor diyorlar ama alıyorlar yani sıkıntı bile çıkarmıyorlar bazen çıkaranlarda ikna oluyor :)
 
gericikoyluyobaz

gericikoyluyobaz

Üye
para var care var
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...


Üst Alt