bulutsuzgece
Üye
Makale: Oyunlar Windows Phone’a Neden Geç Geliyor?
Geçen hafta verdiğimiz haberde, dünyanın en büyük mobil oyun üreticilerinden Gameloft’un 15 oyununu Windows 8 ve Windows Phone 8’e getireceğini belirtmiştik. Bu haberin ardından bir sitede “Gelecek olan Gameloft WP oyunlarının iOS ve Android versiyonlarıyla aynı gün ve tarihte çıkacağı” yönünde haberler yapılmıştı. Bildiğiniz gibi “oyunların çıkış tarihlerinin aynı olması konusu” Windows Phone oyun tutkunlarının en çok istediği ve üzerinde uzun zamandır tartıştığı bir konu…
Ne yazık ki umutları söndürmek istemezdim ancak Gameloft’tan verilen bilgide yukarıda bahsedilen site tarafından verilen “aynı gün ve tarih” haberinin kesinlikle doğru olmadığı belirtildi. Yazımızın devamında Gameloft’tan yapılan resmi açıklamanın aslını birlikte okuyalım.
Çeviri Sorunu
Yanlış haberi veren sitenin asıl alıntı yaptığı kaynak ise
Google çevirisi bile tam olarak Gameloft’un Windows Phone oyunlarını diğer öncü platformlarla aynı zamanda çıkarmaya başlayacağını söylemiyor.
Bu umut, esasen uzun zamana, yani geleceğe yayılan bir süreyi kapsıyor. Ancak bu süre sonunda oyunlar benzer tarihlerde çıkmaya başlayacak.
“Benzer” sözcüğü tam olarak “aynı çıkış tarihi” anlamına gelmiyor sanki, ne dersiniz
Gerçek Olana Bakalım
Belki de açıklamanın çevirisi sırasında bir çeviri hatası olmuştur. Gameloft Windows Phone, iOS ve Android platformlarının hepsi için birden “aynı gün ve tarih” şeklinde bir açıklama yapmış olabilir miydi? Konuyla ilgili olarak Gameloft’ta ulaştık ve aldığımız cevap şöyleydi:
"Gameloft, 15 yeni oyunun önümüzdeki 12 ay içerisinde Windows platformlarına geleceğini duyurdu. Diğer platformlarla olan çıkış tarihi farkını minimuma indirmek ve Windows kullanıcılarına en iyi ve en yeni oyunlarımızı sunmak için çalışmalara devam ediyoruz, ancak bu oyunlar iOS ve Android sürümleri ile aynı gün ve tarihte çıkmayacak”.
Bu cevap sorumuza açık bir yanıt oluyor.
Çıkışların Gecikmeli Olacağı Zaten Belliydi
Öncelikle geçen hafta Gameloft tarafından duyurulan ve platforma gelecek olan oyunlara bir göz atalım:
· Asphalt 8 – Windows Phone 8 ve Windows 8
· Despicable Me: Minion Rush – Windows Phone 8 ve Windows 8
· Dungeon Hunter 4 – Windows Phone 8 ve Windows 8
· Total Conquest – Windows Phone 8 ve Windows 8
· Six Guns – Windows Phone 8 ve Windows 8
· Kingdoms & Lords – Windows Phone 8 ve Windows 8
· UNO & Friends – Windows 8
Sizin de dikkatinizi çekeceği üzere, yukarıda resmi gösterilen Total Conquest oyunu dışında bu oyunların hepsi zaten diğer mobil platformlarda çıkmış durumda. Eş zamanlı olarak WP sürümünün çıkması imkânsızdı.
Bu durum, ismi belirtilmeyen diğer 8 oyunun, iOS sürümleriyle aynı zamanda WP’ye gelmeyebileceği anlamını taşımıyor elbette. Ancak henüz Gameloft açısından böyle bir şey mümkün görünmüyor.
WP Sürümlerindeki Gecikmeler Neden Devam Edecek
Portlama işinin nasıl gerçekleştiğine şöyle kısaca bir göz atalım. Bir oyun “Unity vb” çoklu platform desteğine sahip bir oyun motoru ile geliştirilmedikçe ve o motor Windows Phone desteği sunmadıkça, hiçbir geliştirici öyle kolayca ve az bir çabayla Windows Phone versiyonunu çıkaramaz. Bildiğimiz kadarıyla Gameloft oyunları temel olarak kendilerine has bir oyun motorları ile geliştiriliyor ve nadiren Havok Physics gibi çok platformlu motorları kullanıyorlar.
Microsoft, yukarıda resmi gösterilen Fairway Solitaire oyununda olduğu gibi, oyunları iOS’tan Windows Phone’a portlamanın iki hafta gibi hızlı ve kolay bir sürede gerçekleşebileceğini iddia etmişti. Yine de o oyunun da mağazaya sunulması iki ay sürdü. Ayrıca ulaştığımız pek çok geliştirici de portlamanın öyle kolay bir işlem olmadığını belirtmişti.
Hatta aralarında biri durumu en iyi şekilde şöyle karşılaştırma yaparak ifade etmiş ve bir iOS oyununu Windows Phone'a portlama işlemi için neredeyse o oyunu yapmaya harcanan sürenin yarısı kadar zaman gerektiğini söylemişti. Üstelik Xbox Live kullanma özelliği hariç. Bu özelliği de kullanırsa portlama süresinin en az iki katına çıkacağını belirtmişti.
Diğer bir deyişle, bir oyunun portlanması bir ay ya da daha fazla süreli bir çaba gerektirebiliyor. Daha büyük oyun, daha fazla iş ve daha uzun süre gerektiriyor. Gameloft oyunların iOS ve Android versiyonlarının çıkış tarihi yönünden WP sürümleri ile eş zamanlılığını sağlamayı, ancak o platformlardaki potansiyel satış kaybını göze alarak sürümlerini geciktirmek suretiyle yapabilirdi.
Eğer bir platform bir oyunun potansiyel satışlarının belli bir kısmını kapsayacak kadar genişse (Ör: Xbox 360 ve Playstation 3 dünyada yakın oranlara sahipler), o zaman bir versiyonu diğeri ile birlikte çıkarmak için bekletmek kulağa mantıklı gelebiliyor.
Windows Phone, diğer platformlara göre daha küçük bir kullanıcı tabanına sahip ve bu yüzden oyunlar, öncelikle lider konumdaki platformlar için çıkmadan öyle hemen portlanmayacaktır.
Korkmayın! Biz de Büyüyoruz
Oyunların Windows Phone’a portlanması sürecinin, iOS ve Android sürümleri çıktıktan sonra gerçekleşmesi konusunda suçlayabileceğimiz hiç kimse yok. Gameloft, EA, Ubisoft vb tüm büyük üreticiler böyle hareket ediyor çünkü onlar için en kârlı durum bu…
"Angry Birds Star Wars-II" gibi yüksek profile sahip bir oyunun diğer platformlarla eş zamanlı olarak çıkacağı yönündeki duyuruda, büyük ihtimalle Nokia veya Microsoft’un birkaç avuca para sıkıştırmasının payı var. Ayrıca bu oyun, kullandığı fizik motoru nedeniyle portlanması çok aşırı çaba gerektirmeyen bir oyun. Ancak tabii ki yine de Rovivo da Angry Birds oyunlarında genel olarak kendi iç oyun motorlarını kullanıyor.
Oyun severler olarak bütün yapabileceğimiz bu büyük üreticilerin Windows Phone 8 ve Windows 8 için çıkardığı oyunları satın almak. Oynaması ücretsiz oyunlardaki oyuniçi satın almalara biraz para harcamak.
Bir gün, bu üreticilerin bizim satın almalarımızdan elde ettiği bu kâr, onlara bizim platforma diğer platformlarla eşanlı olarak oyun çıkarmanın zamanının geldiğini gösterir bir seviyeye ulaşacak. O gün gelene kadar mobil Windows platformlarının büyümesini birlikte sağlayalım!
Çeviri ve derleme: bulutsuzgece
Geçen hafta verdiğimiz haberde, dünyanın en büyük mobil oyun üreticilerinden Gameloft’un 15 oyununu Windows 8 ve Windows Phone 8’e getireceğini belirtmiştik. Bu haberin ardından bir sitede “Gelecek olan Gameloft WP oyunlarının iOS ve Android versiyonlarıyla aynı gün ve tarihte çıkacağı” yönünde haberler yapılmıştı. Bildiğiniz gibi “oyunların çıkış tarihlerinin aynı olması konusu” Windows Phone oyun tutkunlarının en çok istediği ve üzerinde uzun zamandır tartıştığı bir konu…
Ne yazık ki umutları söndürmek istemezdim ancak Gameloft’tan verilen bilgide yukarıda bahsedilen site tarafından verilen “aynı gün ve tarih” haberinin kesinlikle doğru olmadığı belirtildi. Yazımızın devamında Gameloft’tan yapılan resmi açıklamanın aslını birlikte okuyalım.
Çeviri Sorunu
Yanlış haberi veren sitenin asıl alıntı yaptığı kaynak ise
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
isimli Alman sitesiydi. Söz konusu site, Gregory Wintgens adında bir Gameloft Avrupa temsilcisiyle duyurulan 15 oyun hakkında bir röportaj yapmış. PhoneSeven’ın bu konudaki haberi oldukça kısa ve tamamen Almanca olarak yazılmış. Ancak Google çevirisinden anladığımız kadarıyla haber, Gameloft’un söz konusu Windows Phone oyunlarını, iOS ve Android sürümlerine yakın tarihlerde çıkarmayı umut ettiği üzerine kurulu…Google çevirisi bile tam olarak Gameloft’un Windows Phone oyunlarını diğer öncü platformlarla aynı zamanda çıkarmaya başlayacağını söylemiyor.
Bu umut, esasen uzun zamana, yani geleceğe yayılan bir süreyi kapsıyor. Ancak bu süre sonunda oyunlar benzer tarihlerde çıkmaya başlayacak.
“Benzer” sözcüğü tam olarak “aynı çıkış tarihi” anlamına gelmiyor sanki, ne dersiniz
Gerçek Olana Bakalım
Belki de açıklamanın çevirisi sırasında bir çeviri hatası olmuştur. Gameloft Windows Phone, iOS ve Android platformlarının hepsi için birden “aynı gün ve tarih” şeklinde bir açıklama yapmış olabilir miydi? Konuyla ilgili olarak Gameloft’ta ulaştık ve aldığımız cevap şöyleydi:
"Gameloft, 15 yeni oyunun önümüzdeki 12 ay içerisinde Windows platformlarına geleceğini duyurdu. Diğer platformlarla olan çıkış tarihi farkını minimuma indirmek ve Windows kullanıcılarına en iyi ve en yeni oyunlarımızı sunmak için çalışmalara devam ediyoruz, ancak bu oyunlar iOS ve Android sürümleri ile aynı gün ve tarihte çıkmayacak”.
Bu cevap sorumuza açık bir yanıt oluyor.
Çıkışların Gecikmeli Olacağı Zaten Belliydi
Öncelikle geçen hafta Gameloft tarafından duyurulan ve platforma gelecek olan oyunlara bir göz atalım:
· Asphalt 8 – Windows Phone 8 ve Windows 8
· Despicable Me: Minion Rush – Windows Phone 8 ve Windows 8
· Dungeon Hunter 4 – Windows Phone 8 ve Windows 8
· Total Conquest – Windows Phone 8 ve Windows 8
· Six Guns – Windows Phone 8 ve Windows 8
· Kingdoms & Lords – Windows Phone 8 ve Windows 8
· UNO & Friends – Windows 8
Sizin de dikkatinizi çekeceği üzere, yukarıda resmi gösterilen Total Conquest oyunu dışında bu oyunların hepsi zaten diğer mobil platformlarda çıkmış durumda. Eş zamanlı olarak WP sürümünün çıkması imkânsızdı.
Bu durum, ismi belirtilmeyen diğer 8 oyunun, iOS sürümleriyle aynı zamanda WP’ye gelmeyebileceği anlamını taşımıyor elbette. Ancak henüz Gameloft açısından böyle bir şey mümkün görünmüyor.
WP Sürümlerindeki Gecikmeler Neden Devam Edecek
Portlama işinin nasıl gerçekleştiğine şöyle kısaca bir göz atalım. Bir oyun “Unity vb” çoklu platform desteğine sahip bir oyun motoru ile geliştirilmedikçe ve o motor Windows Phone desteği sunmadıkça, hiçbir geliştirici öyle kolayca ve az bir çabayla Windows Phone versiyonunu çıkaramaz. Bildiğimiz kadarıyla Gameloft oyunları temel olarak kendilerine has bir oyun motorları ile geliştiriliyor ve nadiren Havok Physics gibi çok platformlu motorları kullanıyorlar.
Microsoft, yukarıda resmi gösterilen Fairway Solitaire oyununda olduğu gibi, oyunları iOS’tan Windows Phone’a portlamanın iki hafta gibi hızlı ve kolay bir sürede gerçekleşebileceğini iddia etmişti. Yine de o oyunun da mağazaya sunulması iki ay sürdü. Ayrıca ulaştığımız pek çok geliştirici de portlamanın öyle kolay bir işlem olmadığını belirtmişti.
Hatta aralarında biri durumu en iyi şekilde şöyle karşılaştırma yaparak ifade etmiş ve bir iOS oyununu Windows Phone'a portlama işlemi için neredeyse o oyunu yapmaya harcanan sürenin yarısı kadar zaman gerektiğini söylemişti. Üstelik Xbox Live kullanma özelliği hariç. Bu özelliği de kullanırsa portlama süresinin en az iki katına çıkacağını belirtmişti.
Diğer bir deyişle, bir oyunun portlanması bir ay ya da daha fazla süreli bir çaba gerektirebiliyor. Daha büyük oyun, daha fazla iş ve daha uzun süre gerektiriyor. Gameloft oyunların iOS ve Android versiyonlarının çıkış tarihi yönünden WP sürümleri ile eş zamanlılığını sağlamayı, ancak o platformlardaki potansiyel satış kaybını göze alarak sürümlerini geciktirmek suretiyle yapabilirdi.
Eğer bir platform bir oyunun potansiyel satışlarının belli bir kısmını kapsayacak kadar genişse (Ör: Xbox 360 ve Playstation 3 dünyada yakın oranlara sahipler), o zaman bir versiyonu diğeri ile birlikte çıkarmak için bekletmek kulağa mantıklı gelebiliyor.
Windows Phone, diğer platformlara göre daha küçük bir kullanıcı tabanına sahip ve bu yüzden oyunlar, öncelikle lider konumdaki platformlar için çıkmadan öyle hemen portlanmayacaktır.
Korkmayın! Biz de Büyüyoruz
Oyunların Windows Phone’a portlanması sürecinin, iOS ve Android sürümleri çıktıktan sonra gerçekleşmesi konusunda suçlayabileceğimiz hiç kimse yok. Gameloft, EA, Ubisoft vb tüm büyük üreticiler böyle hareket ediyor çünkü onlar için en kârlı durum bu…
"Angry Birds Star Wars-II" gibi yüksek profile sahip bir oyunun diğer platformlarla eş zamanlı olarak çıkacağı yönündeki duyuruda, büyük ihtimalle Nokia veya Microsoft’un birkaç avuca para sıkıştırmasının payı var. Ayrıca bu oyun, kullandığı fizik motoru nedeniyle portlanması çok aşırı çaba gerektirmeyen bir oyun. Ancak tabii ki yine de Rovivo da Angry Birds oyunlarında genel olarak kendi iç oyun motorlarını kullanıyor.
Oyun severler olarak bütün yapabileceğimiz bu büyük üreticilerin Windows Phone 8 ve Windows 8 için çıkardığı oyunları satın almak. Oynaması ücretsiz oyunlardaki oyuniçi satın almalara biraz para harcamak.
Bir gün, bu üreticilerin bizim satın almalarımızdan elde ettiği bu kâr, onlara bizim platforma diğer platformlarla eşanlı olarak oyun çıkarmanın zamanının geldiğini gösterir bir seviyeye ulaşacak. O gün gelene kadar mobil Windows platformlarının büyümesini birlikte sağlayalım!
Çeviri ve derleme: bulutsuzgece