Fotoğraf/Fotoğrafçılık

Sponsorlu Bağlantılar

haltie

haltie

Üye
    Konu Sahibi
Fotoğraf/Fotoğrafçılık





Fotoğraf sözcüğü, eski yunanca φῶς, fos, φωτός, fotos, "Işık (Gök cisimlerinin)“, "Aydınlık“ ve γράφειν, grafein, "Çizmek“, "Kazımak“, Resim yapmak“, "Yazmak" sözcükleri birleştirilerek türetilmiş bir isimdir. Kelime anlamı, ışık yardımı ile iz bırakmaktır. Fotoğraf cisimlerden yansıyan elektromanyetik radyasyonun toplanıp odaklanmasıyla oluşturulur. En yaygın rastlanan fotoğraflar insan gözünün görebileceği kalıcı görüntüler yaratan dalga boylarıyla yaratılan fotoğraflardır.

Fotoğrafçılık, Kamerayla ışığı hassas bir yüzey üzerine kaydederek görüntü oluşturma işi. İşlevsel uygulamaları nedeniyle bir zanaat olduğu gibi, estetik yönüyle bir sanat olarak kabul edilir.


Fotoğrafta en önemli unsur ışıktır Işık üzerine vurduğu nesneleri görülebilir kıldığı gibi, fotoğraf oluşumuna da olanak sağlar. İşte bu yüzden fotoğrafı çekecek makinedeki objektif de önem arzetmektedir. Objektifin diyafram değeri ne kadar küçükse içeriye giren ışık miktarıda o kadar çok olacağından, fotoğraf çekiminde daha yüksek enstantaneler kullanılabilinecektir. Diyafram'ın 1 olması objektife gelen ışığın tamamının sensöre düşmesidir. Kaliteli ve pahalı lenslerin diyafram değerleri genel olarak 2,8 ve daha düşüktür.

Çoğu fotoğraf, ışığı fotoğraf filmine, CCD’ye ya da CMOS görüntü algılayıcısına odaklayan fotoğraf makinesiyle çekilir. Nesneler ışığa duyarlı kağıdın üzerine yerleştirilip, ışığa maruz bırakılarak (fotogram) ya da bir tarayıcının üzerine konularak da fotoğraf elde edilebilir. İyi fotoğraf'ın ne olduğu her zaman tartışma konusu olmuştur.

Amatörler İçin Temel Fotoğrafçılık Bilgileri


Amatör olarak fotoğrafçılıkla ilgileniyorsanız ya da bu işe başlamak istiyorsanız size gerekli olan temel bilgilerin bulunduğu bir kaynağı sizlere tanıtacağım; fakat bunun öncesinde sizler için internetten derlediğim temel bir kaç yazıyı paylaşmak istiyorum. Bu yazının altında temel fotoğraçılık bilgilerinin bulunduğu sitenin adresi yazmaktadır.

AMATÖR FOTOGRAFÇI KİMDİR ?

Resimlerinden para kazanmayan fotoğrafçıdır. Aslında amatör fotoğrafçı, salt keyif için fotoğraf çeken kişidir. Basit bir simple point-and-shot kamera veya daha komplike çok lensli ve filtreli SLR kullanabilir. Çektiği fotoğraflar bir deniz, bir aile büyüğü, özel bir gezi olabilir. Fotoğraf kalitesi şaşırtıcı derecede iyi olabilir. Amatör taraf asla bu tür teknikler, ekipman vs. değil sadece fotoğrafa duyulan sevgidir. Zamanda bir an yakalayıp sonsuza dek birilerinin görebileceği bir film olarak tutabilmek duygusu. Bir amatör için para hiçbir zaman birincil ya da ikincil neden değildir. Çoğu bu hobiyi işleri olarak olarak görmek istese de bu şansa sahip olabilecekler azınlıktadır. Bu tanımlar size de uygunsa, zaten siz de amatör fotoğrafçısınızdır.

TEKNİĞE GİRİŞ


Temel
Kameralar özellikle SLR nasıl çalışıyor, diyafram ve enstantane hızı nedir resmi beraber nasıl etkiler.

Ancak diyafram ve enstantane hızı anlaşıldıktan sonra fotoğrafçılığın daha ilgi çekici yerlerine geçmek mümkün.

Diyafram

Işığın girip, filmin ışığa tutulduğu açıklığın çapıdır. Lensin diyaframnın değiştirilmesi durumunda resimde derin etkiler yaratılır. Kamerada f-stop ile tanımlanmıştır. Kameradan kameraya değişmekle beraber, genel duruşlar f2, f2.8, f4, f5.6, f8, f11, f16, ve f22dir. Numara küçüldükçe çap artar. F2 geniş olduğu için f4den daha fazla ışık alır. Aralarında düzgün matematiksel tam iki katlık bir fark vardır. Diyelim ki kamera f8 istiyor. Eğer siz manuel olarak f11 ayarlarsanız filmi yarı yarıya az ışığa tutarsınız. Ve f5.6 olarak ayarlarsanız iki kat ışığa tutmuşsunuz demektir. İki duruş arasında ışığı 4 kat, üç duruş arasında 8 kat değiştiriyorsunuz demektir.

Alanın derinliği de diğer önemli konudur. Çap arttıkça alan derinliği ya da odaktaki uzaklık azalır. Örneğin eğer f8 ile 4 metre odak uzaklıktaysanız, f4 ile 2 metre olacaktır. Bunları avantajınıza göre kullanabilirsiniz.

Enstantane hızı

Fotoğrafı çektiğinizde enstantanenin ne kadar açık kalacağı dolayısıyla filmin ne kadar süreyle ışık alacağıdır.. Genellikle 1 saniye ile saniyenin 1/1000 arasında değer alır. İki nedenle önemlidir. Birincisi, diyafram kontrolü için, ikincisi, stil olarak bunu fotoğraflarınızda kullanabilirsiniz.
Süre uzadıkça, filme daha çok ışık gelir. Bu daha sezgiseldir. Diyafram ile aynı mantıkta işler. 2 kat olarak. 1/125 1/250 den iki kat, 1/500 den 4 kat fazla ışık alır demektir.

Birarada Kullanım


Eğer bu iki değişkeni bir arada kullanmaya kalkarsanız bir çarpan çıkar. İki değişken de ışığı 2 faktörle
değiştiriyordu. Diyelim ki;
kamera durumu okuyor ve kendini f8de 1/125 olarak kuruyor. Bu doğru ölçüm. F11 olarak ayarlarsak ne olur? Görüntü yarısı kadar ışık alır, ve resim underexposed olur. Fakat biz bunu enstantane hızını 1/60 olarak ayarlayarak değiştirebiliriz. Çapı küçültüp, ışığa tutma süresini arttırarak aynı yerde kalırız.

Merkez sütun önerilen pozu verir.Bununla beraber, yukarıdaki kombinasyonlardan herhangi birini kullanıp filmi doğru ışığa tutabilirsiniz, çünkü her aşağı duruş daha uzun bir enstantane hızı ile biraradadır böylece genel ışık durumu değişmez. O zaman neden farklı değerlerimiz var?

Diyaframın alan derinliği konusuna dönelim. Bunu değiştirmek isteyebileceğiniz durumlar olabilir. Kalabalıkta bir kişiyi odaklamak istiyor olabilirsiniz. Ya da maksimum odaklama istiyorsunuzdur. Bu durumlarda diyaframla oynamak gerekecektir. Tersine belli bir enstantane hızı kullanmak isteyebilirsiniz. Işık azlığı, çokluğu, hareketi yüksek hızda durdurma isteği ya da yavaş hızda gösterme tercihi gibi nedenleriniz olabilir. Daha bir çok nedenden her iki fonksiyonu birlikte değiştirmek isteyebilirsiniz. Bu size kamera ile esneklik kazandıracaktır.

Kompozisyon


Fotoğrafçılık dinamik bir sanat biçimi. Herkes için değişik tanımları var “iyi bir fotoğraf” ın. Ama yine de bazı kurallar var ki kullanırsanız daha iyi sonuçlar elde edebilirsiniz.

Temel Kompozisyon

Resimlerinizi nasıl kompoze ettiğinize bağlı olarak iyi sonuçlara ulaşırsınız. Sadece pratikle geliştirebileceğiniz ip uçları yeterlidir. Başlangıçta bu teknikleri düşünerek hareket etmek gereklidir. Ama zaten zamanla bunlar içselleşecektir. Bunlar temel fotoğrafçılık kuralları olarak adlandırılsalar da kanun değiller.




–Dikkat dağıtan ögelerin atılması

Kamera, beyni ile beraber çalışan bir insan gözü gibi değil ve sadece ilgilendiklerine odaklanamıyor. Tersine vizöre giren herşeyi yakalıyor. Bu yüzden fotoğrafçının kameranın gördüğünü görmeyi öğrenmesi gerekli. Kompozisyon yaparken vizörderı tarayıp, rahatsız edici ve hoş olmayan şeyleri görmeye çalışmak ve bunlardan kurtulmanın bir yolunu bulmak gerek. Görüntüye katkısı yoksa kurtulmak en doğru yol.

–Fon ve ön plan


Fotoğrafa ciddi katkıları da olabilen ya da etkisini yok edebilen unsurlardır. En genel kural, her ikisini de olabildiğince basit tutmaktır. Örneğin bir peyzaj çalışılırken ön planın insanlar, çöpler vs ile karışmaması önemlidir. Tabii eğer bu sizin tercihiniz değilse. Portrelerde fon bir hava katsa da rahatsız edici olmamalıdır. Burada karar verici sizsiniz.

–2/3 Kuralı

Uygulamada en önemli kurallardan biridir. Kuralın önerisi, resmi ilgi çekici ve farklı kılmak için konunun off center yapılmasıdır. Önce vizörden bakıyoruz. Sonra kafamızda görüntüde 4 çizgi oluşturuyoruz: aşağı yönde 1/3 ve 2/3 te 2 yatay, karşı yönde 2 dikey çizgi. Şimdi çizgilerin kesiştiği 4 noktaya bakıyoruz, aynı anda orta karenin köşeleri bunlar. Kritik noktalar. Yapmanız gereken konuyu bu dördünden birine yerleştirmek. Hangisi olduğu sizin kararınız.

–Çizgiler


Fotoğrafçılıkta en zor yakalanan olgu çizgilerdir. Daha canlı ve güzel fotoğraflar elde etmenizi sağlar. Çizgiler bakanın ilgisini asıl unsurlara çekmeye yarar. Net ya da dolaylı olarak belirten çizgiler kullanabilirsiniz. Net olanlar demiryolu, sokak, elektrik direği gibi gerçekten görülebilir olanlardır. Çok sezgisel kullanılırlar. Dolaylı olarak kullanılanlar resimde bir ima aracıdırlar. Direk göremezsiniz fakat oradadırlar. Baskı merkezindeki bir çalı gölgesi gibi. Öğrenilecek birşey değildir. Kendiliğinden oluşur.

–Kadrajlama


Çok kullanılmadığında güzellikler katabilir resme. Resimdeki ögeleri alıp konunun etrafını sarmak ve bir çerçeve yapmak demektir. Bunu yapmak için sayısız yol var ama herkes kendi yolunu yaratır zamanla. Örneğin eski bir pencereden çekerek ya da foilage ile yapılabilir













Ara Güler

Ermeni asıllı eczacı bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi. Çocukken sinemadan çok etkilendi, Muhsin Ertuğrul'un yanında tiyatro ve oyunculuk eğitimi almaya başladı. 1950'de Yeni İstanbul gazetesinde gazeteciliğe başladı. Daha sonra İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi'ne devam etti ancak fotoğrafçı ve gazeteci olmaya karar verdi. Fotoğraflarında Leica makinasını kullanmıştır. Fotoğrafın sanat dalı olmadığını düşünmektedir.



ALEX WEBB


Alex Webb, bağımsız fotoğrafçıdır. 1952 yılında San Francisco, Amerika'da doğdu. Fotoğrafçılıkla lise yıllarında ilgilenmeye başladı. Harvard'd a tarih ve edebiyat okuyan Webb, ardından Harvard Carpenter Görsel Sanatlar Merkezi'nde fotoğraf eğitimi aldı... Amatör olarak 1972'de Aperion Fotoğrafçılık Merkezi'nde de çalıştı. 1974 yılında profesyonel olarak gazete ve dergiler için foto muhabirliği yapmaya başladı. 1976 yılında Magnum Ajansı'na üye oldu, 1979 yılından itibaren ise tam üye oldu. 1970'lerin ortalarında Amerika'nın güneyine yöneldi ve küçük kasaba hayatını siyah-beyaz olarak fotoğrafladı. Aynı zamanda Karayip adaları ve Meksika'da çalışmaya başladı. 1979'lardan sonra renkli olarak çalışmaya başladı ve bu ekole devam etti. Fotoğrafları Amerikan sanatı ve modern fotoğraf üzerine yazılan birçok makaleye konu oldu. Fotoğraflarını sergileyen müzeler arasında Walter Sanat Merkezi, Fotoğraf Sanatı Müzesi, Uluslararası Fotograf Merkezi, Whitney Amerikan Sanat Müzesi bulunuyor. Fotografları New York Times Magazine, Life, Geo gibi dergilerde yayınlandı



























bunlarda benden bir kaç fotoğraf:)







 
  • Beğen
Tepkiler: Nokia N900, 'Davut, cemee61 ve 1 kişi daha


cemee61

cemee61

Üye
guzel sunum olmus gercekten. teknik bilgiler ve ornek fotograflarla harika. emegine saglik arkadasim
 
haltie

haltie

Üye
    Konu Sahibi
beğenmene sevindim ben teşekkür ederim:)
 
-YARINIYOK-

-YARINIYOK-

Üye
çok güzel olmuş anlatım
 
Aziz™

Aziz™

Üye
eline sağlık halitcim süper olmuş
 
haltie

haltie

Üye
    Konu Sahibi
sizlerde sağolun arkadaşlar:)
 

sin..

Üye
peki fotoğraf çekiyor musun ?
 
haltie

haltie

Üye
    Konu Sahibi
yok yani makine alamadım ama çok ilgim var amatör olarak tek hayalim nikon d90 :)
 

sin..

Üye
ben de amatör fotoğrafçıyım. fotoğraf uğruna her şeyi bırakmıştım eheh. (: hatta fotoğraflarımdan bir kaçı kapak fotoğrafı olmuştu kitaplarda.
geliştiriyorum kendimi inşallah bölümünde okuyacağım. bu sene yetenek sınavlarına giriyorumda. (:
benim makinam canon eos serisinden.
neyse, nikon d90 iyidir, inşallah hayaline kavuşursun. :)
 
haltie

haltie

Üye
    Konu Sahibi
normalde canon eostu ama kuzen d90 alana kadar çok iyi biraz pahalı ama eos daha alınabilir makine tebrik ederim devamını dilerim başarılarının:)
 

sin..

Üye
canonun mark serisi var onlarda bayağı iyi. çok pahalılar ya hele bazılar 26 milyar falan :d bütçemizi zorluyorlar .)
 
haltie

haltie

Üye
    Konu Sahibi
:ehe çok fazla amatör için en iyi fiyat 1000 lira:)
 

sin..

Üye
aslında amatörler dijital kulansalar daha iyi olur. bence DSLR olan makinaları daha çok profesyönelliğe yönelenler kullanmalı .d ben önceden fujifilm-finepix A920 kullanıyordum 9 megapikseldi onun fiyatıda 500 filandı yanlış hatırlamıyorsam eğer. :d
ımm fotoğraf makinan yoktu değil mi ?
 
haltie

haltie

Üye
    Konu Sahibi
varda digital onları saymaya gerek yok;)
 
ricardo45

ricardo45

Üye
emeğinize teşekkürler.faydalı bilgiler
 
haltie

haltie

Üye
    Konu Sahibi
rica ederim sende sağol:)
 

pelın_

cok guzel teşekkürler( bıraz daha calısıp alcam senı makına):ehe:ehe:ehe
 

Benzer Konular

taskirancemal
Cevap
1
Görüntüleme
294
DarkredBlue61
Cevap
0
Görüntüleme
34
taskirancemal
Cevap
0
Görüntüleme
424
taskirancemal


Üst Alt