Haydar
Emekli Yönetici
Çikolata tansiyon düşürüyor
Çikolata severler için iyi haber: Bilimadamları çikolatanın tansiyonu
düzenlemekte etkili olabileceğini ortaya çıkardı. 20 araştırma üzerinde yapılan bir analiz bitter çikolata yemenin tansiyonu
düşürdüğünü gösterdi. Cochrane Grubu'nun yayınladığı rapora göre çikolatanın ana maddesi kakaonun
içinde bulunan flavanol adlı kimyasal kan damarlarının gevşemesini sağlıyor. Teoriye göre kakao vücudun nitrik oksit denilen bir kimyasal salgılamasını
sağlıyor. Bu da kan damarlarını rahatlatıyor ve kanın damarlardan akışını daha
kolay hale getiriyor. Sonuçlar ne kadar net? Ancak çalışmalar karışık sonuçlar ortaya koydu. Cochrane Grubu daha önce bu
konuda yapılmış araştırmaları analiz ederek çikolatanın yararlı etkisinin gerçek
olup olmadığını araştırdı. Analizde kullanılan araştırmalarda denekler günde 3 gramdan 105 grama kadar
farklı miktarlarda çikolata tüketmişti. Ancak tüm deneklerde görülen kan basıncı
düşüşü oldukça azdı. Sistolik kan basıncının 120 mmHg'nin altında olması normal kabul ediliyor.
Kakao tüketimi deneklerin kan basıncını 2-3 mmHg düşürdü. Bütün deneyler 2 hafta gibi kısa süreli tüketimin etkilerini inceledi. Kakao
tüketiminin kan basıncı üzerindeki uzun vadeli etkileri bilinmiyor. Araştırma ekibinin başında bulunan Avustralya Ulusal Birleştirici Tıp
Enstitüsü'den Karin Ried ''Henüz elimizde sadece kısa süreli etkiyi gösteren
sonuçlar olsa da, elde ettiğimiz veriler bu maddenin gelecekte kalp hastalıkları
riskini azaltmada kullanılabileceğini ortaya koyuyor'' dedi. Yüksek tansiyon bir çok kişide bulunuyor ve oldukça ölümcül. Tüm dünyada
yaşanan felçlerin %54'ünün, kalp krizlerinin ise %47'sinin yüksek tansiyon ile
bağlantılı olduğu biliniyor. Çikolata her ne kadar bu konuda yardımcı olabilecek gibi görünüyor olsa da, bu
sevilen tatlının içinde bolca şeker ve yağ da bulunuyor. Bu nedenle çikolatanın
kalp hastalıkları ile savaşta kullanımının çok da olası olmadığı düşünülüyor. Bitter mi yoksa sütlü mü? Lancet tıp dergisinde yayınlanan bir araştırma ise bitter çikolatada flavanol adı
verilen ve kan basıncını düşürmekte etkili olan maddenin sanıldığı kadar çok
bulunmadığı iddia edildi. Bitter çikolatada sütlü çikolatadan daha çok kakao
bulunduğu için bu tip çikolataların daha çok flavanol içerdiği düşünülüyordu.
Ancak bilim adamları şimdi bu çikolataların daha acı bir tadı olduğu için flavanol
oranlarının sanılandan düşük olabileceğine inanıyor. İngiliz Kalp Vakfı'ndan Victoria Taylor ''Hangi çikolataların tansiyonu düşürmek
için gerekli flavanol oranına sahip olduğunu belirlemek oldukça güç. Yapılan
bütün araştırmalar da kısa süreli, yani uzun vadede etkilerin ne olacağını
bilmiyoruz. Bazı araştırmalarda denekler günde 100 gr çikolata yemiş. Bu aynı
zamanda 500 kalori demek. Bu bir kadının günde alması gereken toplam
kalorinin dörtte biri'' dedi. Taylor fasülye, kayısı, böğürtlen ve elmanın da kakao kadar yüksek düzeyde
olmasa da flavanol içerdiğini ve bu besinlerin aynı zamanda az kalorili olduğunun
da altını çizdi.
düzenlemekte etkili olabileceğini ortaya çıkardı. 20 araştırma üzerinde yapılan bir analiz bitter çikolata yemenin tansiyonu
düşürdüğünü gösterdi. Cochrane Grubu'nun yayınladığı rapora göre çikolatanın ana maddesi kakaonun
içinde bulunan flavanol adlı kimyasal kan damarlarının gevşemesini sağlıyor. Teoriye göre kakao vücudun nitrik oksit denilen bir kimyasal salgılamasını
sağlıyor. Bu da kan damarlarını rahatlatıyor ve kanın damarlardan akışını daha
kolay hale getiriyor. Sonuçlar ne kadar net? Ancak çalışmalar karışık sonuçlar ortaya koydu. Cochrane Grubu daha önce bu
konuda yapılmış araştırmaları analiz ederek çikolatanın yararlı etkisinin gerçek
olup olmadığını araştırdı. Analizde kullanılan araştırmalarda denekler günde 3 gramdan 105 grama kadar
farklı miktarlarda çikolata tüketmişti. Ancak tüm deneklerde görülen kan basıncı
düşüşü oldukça azdı. Sistolik kan basıncının 120 mmHg'nin altında olması normal kabul ediliyor.
Kakao tüketimi deneklerin kan basıncını 2-3 mmHg düşürdü. Bütün deneyler 2 hafta gibi kısa süreli tüketimin etkilerini inceledi. Kakao
tüketiminin kan basıncı üzerindeki uzun vadeli etkileri bilinmiyor. Araştırma ekibinin başında bulunan Avustralya Ulusal Birleştirici Tıp
Enstitüsü'den Karin Ried ''Henüz elimizde sadece kısa süreli etkiyi gösteren
sonuçlar olsa da, elde ettiğimiz veriler bu maddenin gelecekte kalp hastalıkları
riskini azaltmada kullanılabileceğini ortaya koyuyor'' dedi. Yüksek tansiyon bir çok kişide bulunuyor ve oldukça ölümcül. Tüm dünyada
yaşanan felçlerin %54'ünün, kalp krizlerinin ise %47'sinin yüksek tansiyon ile
bağlantılı olduğu biliniyor. Çikolata her ne kadar bu konuda yardımcı olabilecek gibi görünüyor olsa da, bu
sevilen tatlının içinde bolca şeker ve yağ da bulunuyor. Bu nedenle çikolatanın
kalp hastalıkları ile savaşta kullanımının çok da olası olmadığı düşünülüyor. Bitter mi yoksa sütlü mü? Lancet tıp dergisinde yayınlanan bir araştırma ise bitter çikolatada flavanol adı
verilen ve kan basıncını düşürmekte etkili olan maddenin sanıldığı kadar çok
bulunmadığı iddia edildi. Bitter çikolatada sütlü çikolatadan daha çok kakao
bulunduğu için bu tip çikolataların daha çok flavanol içerdiği düşünülüyordu.
Ancak bilim adamları şimdi bu çikolataların daha acı bir tadı olduğu için flavanol
oranlarının sanılandan düşük olabileceğine inanıyor. İngiliz Kalp Vakfı'ndan Victoria Taylor ''Hangi çikolataların tansiyonu düşürmek
için gerekli flavanol oranına sahip olduğunu belirlemek oldukça güç. Yapılan
bütün araştırmalar da kısa süreli, yani uzun vadede etkilerin ne olacağını
bilmiyoruz. Bazı araştırmalarda denekler günde 100 gr çikolata yemiş. Bu aynı
zamanda 500 kalori demek. Bu bir kadının günde alması gereken toplam
kalorinin dörtte biri'' dedi. Taylor fasülye, kayısı, böğürtlen ve elmanın da kakao kadar yüksek düzeyde
olmasa da flavanol içerdiğini ve bu besinlerin aynı zamanda az kalorili olduğunun
da altını çizdi.
