Çemberlitaş Hamamı Tarihçesi Nerede Resimleri Tanıtımı Hakkında Genel Bilgi

Sponsorlu Bağlantılar

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Doğuş Pertez

Doğuş Pertez

Admin
    Konu Sahibi
Çemberlitaş Hamamı Tarihçesi Nerede Resimleri Tanıtımı Hakkında Genel Bilgi
Çemberlitaş Hamamı Tarihçesi Nerede Resimleri Tanıtımı Hakkında Genel Bilgi
Çemberlitaş Hamamı, Çemberlitaş, Divanyolu üzerinde, I. Constantinusun (m.s. 324-337) diktirdiği anıtın Vezir hanı tarafında yer alır. Hamam karşısında KöGoogle Page Rankingülü Mehmed Paşa Cami, medresesi ve türbesi, yanında Vezir Hanı, eski Darül-fünun binası, civarında ise Sultan II. Mahmud Türbesi ve haziresi, KöGoogle Page Rankingülü Kütüphanesi, Atik Ali Paşa Camive medresesi ve Ali Baba Türbesi mevcuttur.

Hamam, Sultan II. Selimin kadını ve Sultan III. Murad annesi, Nûrbânû Sultan tarafından Üsküdarda, Toptaşında, Vâlide-i Atik Külliyesi;ne gelir getirmesi için yaptırılmış ve vakfedilmiştir. Hamam Tuhfete göre Mimar Sinan yapısıdır. Kitabesinden anlaşıldığına göre hamam yapılış tarihi 992/1584`tür

Çemberlitaş Hamamı birbirinin tamamen benzeri ve yanyana bitişik bir çifte hamam olarak planlanmıştır. Erkekler kısmının girişi Vezir Hanı Caddesi üzerindedir ve yol kotunun zamanla yükselmesi sonucunda bugün on basamakla inilen çukur bir giriş niteliğindedir. Giriş üzerinde

bir saçak mevcuttur. Giriş kapısı üzerinde, etrafı rumilerle bezeli, üç sıra halinde hazırlanmış altı mısralı bir kitabe vardır. Kadınlar kısmının girişi ise Divanyolu Caddesi üzerinde Sultan Mahmut Türbesi tarafından olmalıdır. Bugün kadınlar da erkekler girişini kullanmakta ve içeriden yeni açılan bir yan kapı ile kendi bölümlerine ayrılmaktadırlar. Kadınlar kısmının soyunma mekanı cephesi, Divanyolu Caddesi genişletme çalışmaları sırasında (186 bir miktar kesilmiştir. Kesilen kısım altta dikdörtgen, üstte yıldız biçiminde pencereleri olan bir duvarla
geldik


kapatılmıştır. Erkekler ve kadınlar bölümlerinin soyunma yerleri, geçişi köşe trompları ile sağlanmış büyük birer kubbe ile örtülüdür. Etrafında üç kat soyunma odaları vardır. Her iki kubbede de aydınlık feneri vardır. Bugün sadece kadınlar kısmının aydınlık feneri orijinal durumdadır. Ynce sütunlara dayanan kemerlerin taşıdığı bir kubbecikle örtülü olan aydınlık feneri zarif biçimde bezenmiştir. Bugün erkekler kısmının soğuluk bölümü, yıkanma sonra dinlenmek veya beklemek için sakinci ve dinlendirici bir mekan şeklindedir.

Yine her iki kısımdanda üçer kubbe ile örtülü ılıklığa geçilir. Bunların yanlarında bina kitlesinin dışına taşan biçimde yapılmış helalar vardır. Ilıklıkta orta kubbenin altından girilen ahşap bir kapı ile sıcaklık bölümüne geçilir. Çemberlitaş Hamamısıcaklık bölümlerinin planında hamam mimarisindeki geleneklerden tamamiyle uzaklaşılmıştır. Bu Mimar Sinanfarklı denemeler yapmayı sevmesi ile açıklanabilir. Ayrıca Mimar Sinanbu yapı ile yakından ilgilendiği de düşünülebilir. Dıştan kare olan bu mekanlar içeride, çepeçevre on iki sütundan meydana gelen bir sütun halkası ile on iki köşeli bir çokgene dönüştürülmüştür. Onikigen


ile dış kare arasında kalan dört köşeye büyük bir ustalıkla kubbeli halvet hücreleri yerleştirilmiştir. Halvetler arasındada dört adet sofa oluşturulmuştur. Sıcaklığa bu sofalardan birinden girilmektedir. Sıcaklık bölümünü örten büyük kubbeyi, baklavalı başlıklı sütunlar üzerindeki sivri kemerler taşımaktadır. Köşelerdeki halvet hücreleri mermer şebekelerle ana mekandan ayrılırlar ve bu şebekelerin üzeri lale şeklindedir. ?ebekelerin her yan ve ön yüzünde birer kitabe vardır ve halvete ön yüzdeki kemerli bir kapı ile girilir. Bunların üzerlerinde beyitler işlenmiştir, üçgen biçimindeki alınlıkları ise tomurcuklarla bezenmiştir. Hamamın toplam 38 kurnası vardır. Kubbenin altında çok


yüzlü büyük bir göbek taşı bulunmaktadır. Sıcaklık bölümleri kubbelerinde bulunan küçük delikler ile aydınlanmaktadır. Delikler cam fanüsler ile kapatılmıştır. Yapı Mimar Sinan son dönem eserleri arasındadır. Ustalığının son döneminde, sadelikten vazgeçmeden, fonksiyon zenginliği, zerafet ve dinginliği bu yapıda buluşturmuştur. Bu nedenlerden dolayıdir ki günümüzde halen yerli ve yabancı araştirmacılar, üniversiteler, fotoğrafçılar, film yapımcıları, basın-yayın kuruluşları ile öğrenciler tarafından ilgi odağı halindedir
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...


Üst Alt