Furkan Emekli
Üye
Finlandiya'nın Nokia Sonrası Dönemi !
Cep telefonu devi Nokia'nın hızla küçülmesiyle Finlandiya ekonomisi de zarar gördü. Ekonomiyi düze çıkarmanın yolunun yeni kurulmakta olan
şirketlerden geçtiğine inanıyorlar.
Nokia bir zamanlar dünya çapındaki cep telefonu
piyasasında egemendi ama akıllı telefon
sektöründeki yoğun rekabet karşısında etkinliği
zayıfladı. Finlandiya'nın en büyük şirketi
küçülmek zorunda kalırken, binlerce çalışan işten
çıkarılmayla yüz yüze kaldı. Helsinki'deki 'Slush' konferansı, Finlandiya'nın
geleceğine bir pencere açılmasını sağlıyor. Kuzey Avrupa'daki en büyük iş kurma
konferansında 500 şirket ve 200 yatırımcı bir
araya geldi. Hepsi de sonraki "büyük balığın"
peşinde. 'Slush' 5 yıl önce, 'Angry Birds' oyununu yapan
Rovio şirketinin pazarlama şefi Peter Vesterbacka
tarafından düzenlenmeye başlandı. Vesterbacka, "Finlandiya başlangıçlar için,
yenilikler ve işler yaratmak için dünyanın en
dinamik yerlerinden biri olageldi" diyerek şu
örneği veriyor: "Angry Birds, Helsinki'nin çamulu sokaklarından
çıktı; Los Angeles'tan, Hollywood'dan,
California'dan değil. Gelecek yeni kurulacak
işlerde. Bence gelecekteki işler buralardan
çıkacak. Geçmişi bir yana bırakıp nereye yatırım
yapacağımıza bakmalıyız." Haziran ayında Nokia son işten çıkarma
duyurusunu yaptı; küresel çapta 10 bin kişi işsiz
kaldı. Bunlar içinden 3700 kişi Finlandiya'daydı
ve bu kişiler, Nokia'nın Finli işgücünün yüzde
40'ını oluşturuyordu. Geçen Nisan ayında şirket, ayrılan çok becerikli
çalışanlarına mali yardım ve eğitim sunarak,
kendi işlerini kurmalarında yardımcı olmak için
bir program başlattı. Böylece, Finlandiya'da
şimdiye kadar eski Nokia çalışanları tarafından
220 iş kuruldu. Bunlardan biri, 'Sailfish' işletim sistemini görücüye
çıkaran Jolla Mobile. Jolla'nın kurucu ortaklarından ve genel müdürü
Marc Dillon, 10 yıl boyunca San Diego ve
Helsinki'de Nokia için çalıştıktan sonra geçen yıl
işten çıkarılmış. "Stratejik bir değişim vardı ve çıkıp yeni ürünler
yaratmak için gerekli hünere, kabiliyete ve
geçmişe sahip olduğumuzun farkına vardık"
diyor şimdi. Piyasaya sunduklarında, Finlandiya'nın ana cep
telefonu şebekelerinin kendi cihazlarını
kullanacağı iddiasındalar. Fikirler görücüye çıkıyor Slush konferansında, cep telefonu
uygulamalarından, köpekler için yemek ve fitness
hizmetine kadar yüzlerce yeni şirket fikirlerini
ortaya atıyor. Jüri üyelerini etkilemek için sadece
2 dakikaları var. "Sağlığınızı size geri vereceğiz" diyor biri. Öbürü,
"Şu anda baktığınız şey dünyadaki en tanınmış
marka olacak" diye iddia ediyor. Geçen yılın birincisi, gitar çalmayı öğreten iPad
oyunu 'WildChords' ile Finli yeni şirket Ovelin
oldu. Aslen 4 olan ekip üyesi sayısı bir yıl içinde 12'ye
çıkmış ve artık Silicon Vadisi'nden finansman
gelmeye başlamış. Fin hükümeti de yeni şirketlerin ekonominin
geleceği açısından önemini fark etmekte
gecikmemiş. Küçük işyerlerine yatırım yapan girişimci
kapitalistlere ve araştırma geliştirmeye yatırım
yapan yeni şirketlere vergi indirimi gibi teşvikler
sunuluyor. Fin Başbakanı Jyrki Katainen de konferansa
katılıyor. Nokia'nın Finlandiya ekonomisi üzerindeki
olumlu etkisini hatırlatıyor. 2000 yılında ülke
gayrı sayfi yurtiçi hasılasının yüzde 4'ünü
karşılarken, 2011'de bu oran yüzde 0,5'e düştü. Nokia geçenlerde, Espoo kentindeki ana merkez
binasını satmayı planladığını duyurdu. Ancak Başbakan, Nokia'nın hem Finlandiya'da
hem de yurtdışında önemli oyuncu olmayı
sürdüreceğine inanıyor. "Geleneksel endüstrimize ne olursa olsun, yeni
şeylere ihtiyacımız var. Yeni kurulan girişimler
bizi geleceğe taşıyan cankurtaran simidi gibi.
Eminim çok sayıda başarı hikayesi çıkacak" diyor. Başarı hikayeleri şimdiden ortaya çıkıyor. Rovio,
'Angry Birds' ile yolu açtı ve şimdi, eski bir Nokia
araştırma merkezinde kurulu tablet oyun şirketi
Supercell büyük beğeni topluyor. Slush konferansında iki Supercell oyunu 'Hay Day'
ve 'Clash of Clans' Amerikan iPad listesinde ilk
sıralara yerleşti. Girişimcilere yatırımcılarla tanışmalarından önce
koçluk yapan Start-Up Sauna programından Miki
Kuusi, Nokia'yı küçücük bir ormandaki büyük bir
ağaca benzetiyor. Örneği şöyle açıklıyor: "Etrafındaki ekosistem
gelişirken Nokia şimdi kötüleşiyor. Hatta,
Nokia'nın düşüşünün ülke için hayırlı olduğunu,
böylece refah sağlamak için yeni yollar aramak
zorunda kaldığımızı söyleyenler bile var."
Alıntı :
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Cep telefonu devi Nokia'nın hızla küçülmesiyle Finlandiya ekonomisi de zarar gördü. Ekonomiyi düze çıkarmanın yolunun yeni kurulmakta olan
şirketlerden geçtiğine inanıyorlar.
Nokia bir zamanlar dünya çapındaki cep telefonu
piyasasında egemendi ama akıllı telefon
sektöründeki yoğun rekabet karşısında etkinliği
zayıfladı. Finlandiya'nın en büyük şirketi
küçülmek zorunda kalırken, binlerce çalışan işten
çıkarılmayla yüz yüze kaldı. Helsinki'deki 'Slush' konferansı, Finlandiya'nın
geleceğine bir pencere açılmasını sağlıyor. Kuzey Avrupa'daki en büyük iş kurma
konferansında 500 şirket ve 200 yatırımcı bir
araya geldi. Hepsi de sonraki "büyük balığın"
peşinde. 'Slush' 5 yıl önce, 'Angry Birds' oyununu yapan
Rovio şirketinin pazarlama şefi Peter Vesterbacka
tarafından düzenlenmeye başlandı. Vesterbacka, "Finlandiya başlangıçlar için,
yenilikler ve işler yaratmak için dünyanın en
dinamik yerlerinden biri olageldi" diyerek şu
örneği veriyor: "Angry Birds, Helsinki'nin çamulu sokaklarından
çıktı; Los Angeles'tan, Hollywood'dan,
California'dan değil. Gelecek yeni kurulacak
işlerde. Bence gelecekteki işler buralardan
çıkacak. Geçmişi bir yana bırakıp nereye yatırım
yapacağımıza bakmalıyız." Haziran ayında Nokia son işten çıkarma
duyurusunu yaptı; küresel çapta 10 bin kişi işsiz
kaldı. Bunlar içinden 3700 kişi Finlandiya'daydı
ve bu kişiler, Nokia'nın Finli işgücünün yüzde
40'ını oluşturuyordu. Geçen Nisan ayında şirket, ayrılan çok becerikli
çalışanlarına mali yardım ve eğitim sunarak,
kendi işlerini kurmalarında yardımcı olmak için
bir program başlattı. Böylece, Finlandiya'da
şimdiye kadar eski Nokia çalışanları tarafından
220 iş kuruldu. Bunlardan biri, 'Sailfish' işletim sistemini görücüye
çıkaran Jolla Mobile. Jolla'nın kurucu ortaklarından ve genel müdürü
Marc Dillon, 10 yıl boyunca San Diego ve
Helsinki'de Nokia için çalıştıktan sonra geçen yıl
işten çıkarılmış. "Stratejik bir değişim vardı ve çıkıp yeni ürünler
yaratmak için gerekli hünere, kabiliyete ve
geçmişe sahip olduğumuzun farkına vardık"
diyor şimdi. Piyasaya sunduklarında, Finlandiya'nın ana cep
telefonu şebekelerinin kendi cihazlarını
kullanacağı iddiasındalar. Fikirler görücüye çıkıyor Slush konferansında, cep telefonu
uygulamalarından, köpekler için yemek ve fitness
hizmetine kadar yüzlerce yeni şirket fikirlerini
ortaya atıyor. Jüri üyelerini etkilemek için sadece
2 dakikaları var. "Sağlığınızı size geri vereceğiz" diyor biri. Öbürü,
"Şu anda baktığınız şey dünyadaki en tanınmış
marka olacak" diye iddia ediyor. Geçen yılın birincisi, gitar çalmayı öğreten iPad
oyunu 'WildChords' ile Finli yeni şirket Ovelin
oldu. Aslen 4 olan ekip üyesi sayısı bir yıl içinde 12'ye
çıkmış ve artık Silicon Vadisi'nden finansman
gelmeye başlamış. Fin hükümeti de yeni şirketlerin ekonominin
geleceği açısından önemini fark etmekte
gecikmemiş. Küçük işyerlerine yatırım yapan girişimci
kapitalistlere ve araştırma geliştirmeye yatırım
yapan yeni şirketlere vergi indirimi gibi teşvikler
sunuluyor. Fin Başbakanı Jyrki Katainen de konferansa
katılıyor. Nokia'nın Finlandiya ekonomisi üzerindeki
olumlu etkisini hatırlatıyor. 2000 yılında ülke
gayrı sayfi yurtiçi hasılasının yüzde 4'ünü
karşılarken, 2011'de bu oran yüzde 0,5'e düştü. Nokia geçenlerde, Espoo kentindeki ana merkez
binasını satmayı planladığını duyurdu. Ancak Başbakan, Nokia'nın hem Finlandiya'da
hem de yurtdışında önemli oyuncu olmayı
sürdüreceğine inanıyor. "Geleneksel endüstrimize ne olursa olsun, yeni
şeylere ihtiyacımız var. Yeni kurulan girişimler
bizi geleceğe taşıyan cankurtaran simidi gibi.
Eminim çok sayıda başarı hikayesi çıkacak" diyor. Başarı hikayeleri şimdiden ortaya çıkıyor. Rovio,
'Angry Birds' ile yolu açtı ve şimdi, eski bir Nokia
araştırma merkezinde kurulu tablet oyun şirketi
Supercell büyük beğeni topluyor. Slush konferansında iki Supercell oyunu 'Hay Day'
ve 'Clash of Clans' Amerikan iPad listesinde ilk
sıralara yerleşti. Girişimcilere yatırımcılarla tanışmalarından önce
koçluk yapan Start-Up Sauna programından Miki
Kuusi, Nokia'yı küçücük bir ormandaki büyük bir
ağaca benzetiyor. Örneği şöyle açıklıyor: "Etrafındaki ekosistem
gelişirken Nokia şimdi kötüleşiyor. Hatta,
Nokia'nın düşüşünün ülke için hayırlı olduğunu,
böylece refah sağlamak için yeni yollar aramak
zorunda kaldığımızı söyleyenler bile var."
Alıntı :
güzel kardeşim 
kardeşim.
