Mo[S]LeM
Üye
LOGO ve AMBLEMLERİN ANLAMLARI, HİKÂYELERİ
LOGO ve AMBLEMLERİN ANLAMLARI, HİKÂYELERİ
Kafamızı ne tarafa çevirsek onlardan biriyle karşılaşırız, yollarda, panolarda, arabalarda, evde, çekmecede, dolapta... Hayatımızı oluşturan birer isimdir, görüntüdürler. Muhabbetlerimizde hep bahsederiz ama isim babalarını, anlamlarını, hikâyeleri pek bilmeyiz. İşte hem biraz bu merakımız gitsin hemde görsel ansiklopedi tadında bir kaynak oluşsun diye böyle bir liste oluşturduk. Sanırım onları şimdi daha iyi anlamaya başlıyoruz
AEG
1907 yılında göreve Alman Endüstri devi AEG (Allgemeine Elektrcitäts-Gesellschaft)'de başlayan Art Direktör Peter Behrens ilk iş olarak logoya el attı. Basit ama güçlü bir ifade vermek için logoyu üç büyük harf ve bir dikdörtgenden oluşturdu. Dikdörtgende değişiklikler yaşayan logo hala harfleriyle bugün kullanılmakta.
Amerika’nın en çok bilinen Bilgisayar firması olan Apple ilk kurulduğu zamanlar Macintosh ismiyle anılıyordu. Daha sonra pazarlama dâhisi Steve Jobs İncilde yer alan Âdem ile Havva’da ki elmayı kullanmaya başladı
Audi ismi, firmanın eski yöneticilerinden olan mühendis August Horch tarafından verildi... Markaya kendi ismini vermeyen Horch, Latincedeki karşılığı olan Audi'yi buldu. Dört halka. Amblemdeki dört yüzük araba birliği için bir araya gelip ittifak kuran dört firmayı simgeliyor.
BAYER
1863'te boya imalatçısı olarak faaliyete başladı. 1881'de kimyevi madde üretiminde yoğunlaştı. Sağlık dünyasında devrim sayılan Aspirin 1899'da satışa sunuldu. Şirket, yatay ve dikey olarak yazılan BAYER logosunu 1900 yılında tescil ettirdi.
1916 yılında Münih'te kurulan BMW (Bayerische Motoren Werke)'nin amblemindeki mavi beyaz renkler, Almanya'nın Bavyera eyaletinden geliyor. 1929 yılından bu yana uçak ve motoru üreten BMW, amblemde de üretime uygun lastik içinde dönen pervane figürüne yer veriyor... daha sonra araba üretimine başlayan BMW arabalarında da aynı amblemi kullanmayı tercih etti.
Firmanın kurucu ve sahibi Walter Chrysler'ın isteği üzerine, 1998 yılından sonra üretilen Chrysler modellerine 20'li yıllardaki eski amblem takılmaya başlandı. Amblemdeki daireler lastiği, şimşekler ise hızı simgeliyor.
Hediyelik beygir. İtalyan kontesin 1923 yılında firma kurucusu Enzo Ferrari'ye hediye ettiği at maskot, Ferrari'nin amblemini teşkil etti. Amblemdeki ana renkler sarı ile kırmızı, firma sahibinin yaşadığı komşu şehir Modena'yı ve yarışa olan sevgiyi simgeliyor.
Özüne dönüş. Fabrica Italiana Automobili Torino. Gerçek ismi uzun olduğu için firma sahibi kısaltmayla firmanın marka amblemini oluşturdu. basit amblem 60 yıl aradan sonra 1990 yılında defne ağacı çevreli daire içine yerleştirildi. Amblem firmanın uzun geçmişini ve spor alanındaki başarılarını simgeliyor.
Hızlı kedi. Araba ve kedi. Güç ve zariflik. Jaguar, arabalarındaki zıplayan kedi figürünü, meydana gelebilecek kazalarda, yayaların yaralanma riskini azaltmak için değiştirdi. Firma, ürettiği yeni modellerine jaguar yerine, jaguar resimli bir plaket monte ediyor.
Hırsızların en çok rağbet gösterdiği bir figür. Dünyada en çok tanınan markalar arasında yerini alan Mercedes'i, üçayaklı yıldız figürü, markanın kara, hava ve suda ki gücünü tanımlıyor. Mercedes ambleminin mucidi Daimler. Mercedes amblemi, dünyada en çok tanınan marka olmanın yanı sıra en çok çalınan figür olarak ilk sırayı alıyor
Edouard Michelin 1984'te bir fuarda üst üste yığılmış otomobil lastiklerini görünce "kolları da olsa adama benzeyecek" demiş. Reklamcısına lastiklerden yapılmış bir adam çizimi siparişi vermiş. Bibendum adı verilen lastik adam böyle doğmuş.
Samuray erdemi. Üç kanatlı baklava şeklindeki amblemde, Samuray armasından esinlenilmiş. Firmayı kuran iki Japon aile, tercih ettikleri amblemin sorumluluk bilincini, centilmenliği ve cemiyetler arası uyumu simgelediğine işaret ediyor.
Üç Alman 1906'da bir araya gelerek kalem üretme kararı aldı. O tarihten bu yana en pahalı kalemlerin tepesinde üstü karla kaplı, Avrupa'nın en yüksek dağı Mont Blanc'ın resmi var. Yukarıdan bakınca beyaz bir yıldızı andıran dağın karlı tepesi, aynı zamanda kalitenin zirvesi olduğunu da gösteriyor.
Nike'ın ilk çalışanlarından Jeff Johnson bir gece rüyasında Yunan tanrıçası Nike'yi görür. Patronu Phil Knight "Dimension 6" adını düşünüyordur. Logoyu 35 dolara bir öğrenciye yaptırırlar.
Logosu firmanın kurucusu Hans Wilsdorf'un yaratıcılığı sayesinde ortaya çıkmış. İsmin üzerindeki taç, saat ustalığının işareti, beş parmak şeklindeki çıkıntılarda saat ustasının hünerli parmaklarını sembolize ediyor.
Henry Royce 1884'te elektronik ve makine üreten bir fabrika kurdu. 1904'te ilk otomobilini yaptı. Aynı yıl Londra'da otomobil satan Charles Rolls'la tanıştı. İkili işbirliği yapmak üzere anlaştı. Royce'un yaptığı otomobilleri Rolls satmaya başladı. Otomobillerin adı "Rolls Royce" oldu. Lüks marka Rolls Royce'un kaputundaki zarif şekil 1911 yılından geliyor. Şekil, tasarımcının sevgilisini temsil ediyor. Orijinal adı "Spirit of ecstasy" (yeniliğin ruhu). Şekle, halk dilinde "emily" adı verildi.
Japon yıldızı Subaru'nun amblemi, 6 Japon araba üreticisinin birleşmesi ile ortaya çıktı. Oval içindeki 6 yıldız, bir araya gelen firmaları sembolize ediyor
Logosu için yarışma düzenlendi. Suzuki amblemi, 300 güzel sanatlar akademi öğrencisinin katıldığı bir tasarım yarışmasıyla ortaya çıktı. Firma yetkilileri, "Uzlaştırıcı" buldukları büyük "S" harfini, yüzlerce amblem arasından seçti. Amblem, 1961 yılından bu yana Suzuki markasını temsil ediyor.
Kim icat etti? VW amblemi Porsche mühendisi Franz Xaver tarafından bulundu. Ekim 1948 yılından bu yana markanın iki harfi Almanya'nın Wolfsburg şehrini şereflendiriyor.
Fenerbahçe Kulübü'nün ilk amblemi, Fenerbahçe burnundaki ışık saçan beyaz feneri, renkleri ise sarı ile beyaz olmuştu. Ancak, kulüp mensupları bunu tatminkâr bulmadıkları gibi, anlam bakımından da içinde bulunulan monarşi rejimini tehdit edici sayılacağı endişesi ile kısa sürede iptal etti. 1910 yılında Fenerbahçeliler arasında resim çizmede maharetiyle tanınan futbolcu solaçık Hikmet (Topuz)'in çizdiği (bugünkü) amblem ise herkesin beğenisini kazandı ve kabul edilerek bugünlere kadar da ulaştı. İşte “sarı ve lacivert” ağırlık içinde olmak üzere 5 renkten oluşan amblem ve şu anlamları taşımaktaydı(22. ATABEYOĞLU, Cem : "Renk Aşkı" Yıllar boyu Tarih Mecmuası, Şubat / 1994) ; “FENERBAHÇE SPOR KULUBÜ 1907" yazılı beyaz yuvarlak çerçeve, temizlik ve açık yüreklilik ifadesiydi. Kırmızı fon ise, safiyet ve Fenerbahçeliler arasındaki sevgi ve bağlılığı belirtirken bu arada bayrağımızı da sembolize etmekte, ortadaki sarı renk Fenerbahçe için duyulan gıpta ve kıskançlığı, kalp şeklindeki lacivert renk asaleti temsil etmekteydi. Sarı lacivert renkler içinde yükselen palamut dalı Fenerbahçelilik güç ve kudretini sembolize etmekte, yeşil renk ise yükselen bu kudret için başarının gerekli olduğunu açıklamaktaydı. 1929 yılından itibaren üzerindeki eski Türkçe harfleri yeni Türkçe harflere bırakmış ve manada önemli etki yapmayacak ufak tefek değişikliklerle de günümüze kadar aynı şekli muhafaza ederek gelmiştir.
Kafamızı ne tarafa çevirsek onlardan biriyle karşılaşırız, yollarda, panolarda, arabalarda, evde, çekmecede, dolapta... Hayatımızı oluşturan birer isimdir, görüntüdürler. Muhabbetlerimizde hep bahsederiz ama isim babalarını, anlamlarını, hikâyeleri pek bilmeyiz. İşte hem biraz bu merakımız gitsin hemde görsel ansiklopedi tadında bir kaynak oluşsun diye böyle bir liste oluşturduk. Sanırım onları şimdi daha iyi anlamaya başlıyoruz
AEG
1907 yılında göreve Alman Endüstri devi AEG (Allgemeine Elektrcitäts-Gesellschaft)'de başlayan Art Direktör Peter Behrens ilk iş olarak logoya el attı. Basit ama güçlü bir ifade vermek için logoyu üç büyük harf ve bir dikdörtgenden oluşturdu. Dikdörtgende değişiklikler yaşayan logo hala harfleriyle bugün kullanılmakta.
APPLEAmerika’nın en çok bilinen Bilgisayar firması olan Apple ilk kurulduğu zamanlar Macintosh ismiyle anılıyordu. Daha sonra pazarlama dâhisi Steve Jobs İncilde yer alan Âdem ile Havva’da ki elmayı kullanmaya başladı
AUDIAudi ismi, firmanın eski yöneticilerinden olan mühendis August Horch tarafından verildi... Markaya kendi ismini vermeyen Horch, Latincedeki karşılığı olan Audi'yi buldu. Dört halka. Amblemdeki dört yüzük araba birliği için bir araya gelip ittifak kuran dört firmayı simgeliyor.
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
1863'te boya imalatçısı olarak faaliyete başladı. 1881'de kimyevi madde üretiminde yoğunlaştı. Sağlık dünyasında devrim sayılan Aspirin 1899'da satışa sunuldu. Şirket, yatay ve dikey olarak yazılan BAYER logosunu 1900 yılında tescil ettirdi.
BMW1916 yılında Münih'te kurulan BMW (Bayerische Motoren Werke)'nin amblemindeki mavi beyaz renkler, Almanya'nın Bavyera eyaletinden geliyor. 1929 yılından bu yana uçak ve motoru üreten BMW, amblemde de üretime uygun lastik içinde dönen pervane figürüne yer veriyor... daha sonra araba üretimine başlayan BMW arabalarında da aynı amblemi kullanmayı tercih etti.
CHRYSLERFirmanın kurucu ve sahibi Walter Chrysler'ın isteği üzerine, 1998 yılından sonra üretilen Chrysler modellerine 20'li yıllardaki eski amblem takılmaya başlandı. Amblemdeki daireler lastiği, şimşekler ise hızı simgeliyor.
FERRARIHediyelik beygir. İtalyan kontesin 1923 yılında firma kurucusu Enzo Ferrari'ye hediye ettiği at maskot, Ferrari'nin amblemini teşkil etti. Amblemdeki ana renkler sarı ile kırmızı, firma sahibinin yaşadığı komşu şehir Modena'yı ve yarışa olan sevgiyi simgeliyor.
FIAT Özüne dönüş. Fabrica Italiana Automobili Torino. Gerçek ismi uzun olduğu için firma sahibi kısaltmayla firmanın marka amblemini oluşturdu. basit amblem 60 yıl aradan sonra 1990 yılında defne ağacı çevreli daire içine yerleştirildi. Amblem firmanın uzun geçmişini ve spor alanındaki başarılarını simgeliyor.
JAGUARHızlı kedi. Araba ve kedi. Güç ve zariflik. Jaguar, arabalarındaki zıplayan kedi figürünü, meydana gelebilecek kazalarda, yayaların yaralanma riskini azaltmak için değiştirdi. Firma, ürettiği yeni modellerine jaguar yerine, jaguar resimli bir plaket monte ediyor.
MERCEDES BENZHırsızların en çok rağbet gösterdiği bir figür. Dünyada en çok tanınan markalar arasında yerini alan Mercedes'i, üçayaklı yıldız figürü, markanın kara, hava ve suda ki gücünü tanımlıyor. Mercedes ambleminin mucidi Daimler. Mercedes amblemi, dünyada en çok tanınan marka olmanın yanı sıra en çok çalınan figür olarak ilk sırayı alıyor
MICHELINEdouard Michelin 1984'te bir fuarda üst üste yığılmış otomobil lastiklerini görünce "kolları da olsa adama benzeyecek" demiş. Reklamcısına lastiklerden yapılmış bir adam çizimi siparişi vermiş. Bibendum adı verilen lastik adam böyle doğmuş.
MITSUBISHISamuray erdemi. Üç kanatlı baklava şeklindeki amblemde, Samuray armasından esinlenilmiş. Firmayı kuran iki Japon aile, tercih ettikleri amblemin sorumluluk bilincini, centilmenliği ve cemiyetler arası uyumu simgelediğine işaret ediyor.
MONT BLANCÜç Alman 1906'da bir araya gelerek kalem üretme kararı aldı. O tarihten bu yana en pahalı kalemlerin tepesinde üstü karla kaplı, Avrupa'nın en yüksek dağı Mont Blanc'ın resmi var. Yukarıdan bakınca beyaz bir yıldızı andıran dağın karlı tepesi, aynı zamanda kalitenin zirvesi olduğunu da gösteriyor.
NIKENike'ın ilk çalışanlarından Jeff Johnson bir gece rüyasında Yunan tanrıçası Nike'yi görür. Patronu Phil Knight "Dimension 6" adını düşünüyordur. Logoyu 35 dolara bir öğrenciye yaptırırlar.
RolexLogosu firmanın kurucusu Hans Wilsdorf'un yaratıcılığı sayesinde ortaya çıkmış. İsmin üzerindeki taç, saat ustalığının işareti, beş parmak şeklindeki çıkıntılarda saat ustasının hünerli parmaklarını sembolize ediyor.
ROLLS ROYCEHenry Royce 1884'te elektronik ve makine üreten bir fabrika kurdu. 1904'te ilk otomobilini yaptı. Aynı yıl Londra'da otomobil satan Charles Rolls'la tanıştı. İkili işbirliği yapmak üzere anlaştı. Royce'un yaptığı otomobilleri Rolls satmaya başladı. Otomobillerin adı "Rolls Royce" oldu. Lüks marka Rolls Royce'un kaputundaki zarif şekil 1911 yılından geliyor. Şekil, tasarımcının sevgilisini temsil ediyor. Orijinal adı "Spirit of ecstasy" (yeniliğin ruhu). Şekle, halk dilinde "emily" adı verildi.
SUBARUJapon yıldızı Subaru'nun amblemi, 6 Japon araba üreticisinin birleşmesi ile ortaya çıktı. Oval içindeki 6 yıldız, bir araya gelen firmaları sembolize ediyor
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
SUZUKILogosu için yarışma düzenlendi. Suzuki amblemi, 300 güzel sanatlar akademi öğrencisinin katıldığı bir tasarım yarışmasıyla ortaya çıktı. Firma yetkilileri, "Uzlaştırıcı" buldukları büyük "S" harfini, yüzlerce amblem arasından seçti. Amblem, 1961 yılından bu yana Suzuki markasını temsil ediyor.
VOLKSWAGENKim icat etti? VW amblemi Porsche mühendisi Franz Xaver tarafından bulundu. Ekim 1948 yılından bu yana markanın iki harfi Almanya'nın Wolfsburg şehrini şereflendiriyor.
Fenerbahçe'nin ilk rozeti; Fenerbahçe Kulübü'nün ilk amblemi, Fenerbahçe burnundaki ışık saçan beyaz feneri, renkleri ise sarı ile beyaz olmuştu. Ancak, kulüp mensupları bunu tatminkâr bulmadıkları gibi, anlam bakımından da içinde bulunulan monarşi rejimini tehdit edici sayılacağı endişesi ile kısa sürede iptal etti. 1910 yılında Fenerbahçeliler arasında resim çizmede maharetiyle tanınan futbolcu solaçık Hikmet (Topuz)'in çizdiği (bugünkü) amblem ise herkesin beğenisini kazandı ve kabul edilerek bugünlere kadar da ulaştı. İşte “sarı ve lacivert” ağırlık içinde olmak üzere 5 renkten oluşan amblem ve şu anlamları taşımaktaydı(22. ATABEYOĞLU, Cem : "Renk Aşkı" Yıllar boyu Tarih Mecmuası, Şubat / 1994) ; “FENERBAHÇE SPOR KULUBÜ 1907" yazılı beyaz yuvarlak çerçeve, temizlik ve açık yüreklilik ifadesiydi. Kırmızı fon ise, safiyet ve Fenerbahçeliler arasındaki sevgi ve bağlılığı belirtirken bu arada bayrağımızı da sembolize etmekte, ortadaki sarı renk Fenerbahçe için duyulan gıpta ve kıskançlığı, kalp şeklindeki lacivert renk asaleti temsil etmekteydi. Sarı lacivert renkler içinde yükselen palamut dalı Fenerbahçelilik güç ve kudretini sembolize etmekte, yeşil renk ise yükselen bu kudret için başarının gerekli olduğunu açıklamaktaydı. 1929 yılından itibaren üzerindeki eski Türkçe harfleri yeni Türkçe harflere bırakmış ve manada önemli etki yapmayacak ufak tefek değişikliklerle de günümüze kadar aynı şekli muhafaza ederek gelmiştir.