İlk köprü 2522 yıl önce yapılmış...

  • 19 Kasım 2010
  • 506 Okunma
  • 2 Cevap

Konu Durumu:
Daha fazla cevap için açık değil.
  1. < Resmi açmak için tıklayın >


    Boğaz'a ilk köprü 2522 yıl önce Pers kralı 1. Dareios tarafından yaptırılmış...





    İstanbul Boğazı&#8217;na ilk köprü, Pers kralı 1. Dareios&#8217;un İskit seferi sırasında Samoslu mimar Mandroklees tarafından MÖ 512 yılında inşa edildi. Gemilerin birbirlerine demir
    kıskaçlarla çengellenmesiyle oluşturulan köprü, tarihte ilk defa iki kıtayı
    birbirine bağladı.
    AA muhabirinin, Murat Arslan&#8217;ın "İstanbul&#8217;un Antik Çağ Tarihi/Klasik ve
    Helenistik Dönemler" adlı kitabından derlediği bilgiye göre, Pers Kralı 1.
    Dareios, İskitlere karşı planladığı seferi için son hazırlıklarını tamamladı ve
    MÖ 512 yılının baharında ordusunun başında kraliyet şehri Susa&#8217;dan yola çıktı.
    İstanbul Boğazı kenarındaki Kalkhedon&#8217;a (Kadıköy) gelen Pers Kralı,
    oradan gemiye binerek Kyaneai Adaları&#8217;na doğru yelken açtı. Boğaz üzerinde
    Karadeniz&#8217;in girişindeki yüksek bir burnun ucuna oturan kral, buradan bilinen
    bütün denizlerin en şaşırtıcısı olan Karadeniz&#8217;in görülmeye değer doyulmaz
    güzelliklerini seyre daldı. Pers Kralı, tekrar gemiye binerek Samoslu mimar
    Mandroklees tarafından gemilerin yan yana getirilmesiyle oluşturulan İstanbul
    Boğazı&#8217;ndaki köprüye doğru yol aldı.
    Üzerinde, kalıcı bir köprünün kurulmasına izin vermeyecek derecede derin
    ve geniş olan İstanbul Boğazı&#8217;nda ayrıca Karadeniz&#8217;den Marmara istikametine doğru
    üst akıntı köprü yapımını zorlaştırıyordu. Bu bakımdan Mandroklees, daha sonradan
    Persler, Helenler ve Romalılar tarafından tecrübe edilen bir teknik kullanarak
    tarihte ilk defa iki kıtayı birbirine bağlayan bir köprü oluşturdu.
    GEMİLERİ DEMİR KISKAÇLARLA ÇENGELLEDİLER
    Bu sisteme göre gemiler önce komut verilir verilmez akıntıda yüzmeye
    bırakılırdı. Böylelikle akıntı onları doğal olarak aşağıya doğru sürüklerken, bir
    kürekli tekne de onları köprünün kurulması planlanan yere yönlendirirdi. Gemiler
    bir kıyıdan karşı kıyıya kadar belli aralıklarla dizilir dizilmez, çapalarının
    yanı sıra kabataşlarla doldurulmuş piramit şeklindeki sepetleri akıntıya karşı
    tutunmalarını sağlamak için suya indirirlerdi. Bu şekilde gemilerin burunları
    Karadeniz ile dik açı yapacak biçimde konumlandırılacağı için boğazın akıntısına
    paralel düşer ve akıntı nedeniyle gemileri birbirine bağlayan halatlara binen
    yükü azaltırdı.
    Böylesine derin ve geniş su kütleleri üzerinde gemiler ayrıca
    birbirlerine demir kıskaçlarla çengelleniyordu. Ayrıca boğazda işleyen küçük
    teknelerin geçişi için köprüde aralıklar bırakılıyordu. Bütün bunlar
    tamamlandıktan sonra gemileri birbirine bağlayan halatları karadan ağaç burgular
    ve çıkrıklar kullanarak gererlerdi. Söz konusu halatlar, keten, kenevir
    lifleriyle papirüslerden yapılırdı.
    Bu şekilde köprünün çatısı oluşturulduktan sonra köprünün eni boyunca
    kalın kalaslar kesilirdi. Bunlar teknelerin üzerilerine uzunlamasına peş peşe
    dizilirdi. Ardından enlemesine tahtalarla bunlar birbirine tutturulurdu.
    Gemilerin aralarında çarpışmaması ve gemiden gemiye geçiş sağlayacak kalasların
    desteklenmesi için bağlayıcı ve sabitleştirici çapraz kirişler konurdu. Aynı
    süreç, köprüyü tamamlamak için gerekli olduğu sayıda gemiden gemiye yenilenirdi.
    Bunların üzerine yine tahtadan bir batan döşenir ve üzerine bir kat toprak
    atılırdı. En son olarak da köprünün her iki yanına, yan duvar işlevi görmesi için
    merdivenler çakılırdı. Bu korkuluklar, bir yandan atlar ve yük hayvanları
    açısından geçişi güvenli kılarken, diğer yandan da yapıyı daha da
    güçlendirirdi.
    MİMARA ÜCRETİNİN 10 KATI PARA
    Pers Kralı Dareios, köprüyü tetkik ettikten sonra hayranlık uyandırıcı
    bir işi böylesine kısa bir sürede başardığı için Samoslu mimar Mandroklees&#8217;e
    ücretinin 10 katını verdi. Mandroklees de bu bağışla, köprüye bakılarak yapılacak
    bir resim için ödül koydu. Tabloda, şeref koltuğunda oturan Dareios&#8217;un, boğaz
    üzerinde gemilerin bir araya getirilmesiyle inşa edilen köprü üzerinden Asya&#8217;dan
    Avrupa kıtasına geçen Pers ordusunu seyredişi resmedildi.
    Mandroklees, tablo üzerine "Mandroklees, balığı bol Bosporos&#8217;ta bir
    köprü inşa etti/Yaptığı bu işin anısını tanrıça Hera&#8217;ya sungu olarak ayırdı/Kral
    Dareios&#8217;un planını başarıyla yerine getirerek/Hem kendi onur tacı elde etti, hem
    de Samoslular&#8217;ın ününü artırdı" dizelerini yazdıktan sonra adak olarak Hera
    Tapınağı&#8217;nın duvarına astırdı.
    Dareios, Mandroklees&#8217;i mükafatlandırdıktan sonra MÖ 512 yılında 740 metre
    genişliğindeki köprüden Avrupa&#8217;ya geçti. Daha sonra boğaz üzerindeki köprüyü
    oluşturan gemiler ayrıldı. Böylelikle Pers donanması, çeşitli filolar halinde
    Byzantion, Kalkhedon limanları ile İstanbul Boğazı kıyılarında demir attı.
     


    Yazan: greenmile
  2. vay be :aha:
     
  3. şaşılacak işmiş eskilerin kafa iyi çalışıyomuş
     
Konu Durumu:
Daha fazla cevap için açık değil.
Yüklüyor...
22/09/2018 - 19:41