ChavRash
Emekli Yönetici
Doğru Düzgün Soru Sormanın / Cevap Yazmanın Yolları
Doğru Düzgün Soru Sormanın / Cevap Yazmanın Yolları
Doğru Düzgün Soru Sormanın Yolları
Giriş
Sormuş olduğunuz teknik sorulara aldığınız cevaplar, cevabı verirken karşılaştıkları zorluğa göre değişir. Bu kılavuz size, sorununuz olduğu zaman, sorunu çözmeye yetecek kadar bilgiyi alabilmenin yollarını öğretecektir.
Açık Kaynak dünyası gittikçe genişlemektedir ve artık sorularınıza üstatlar yerine tecrübeli kullanıcılardan da cevaplar alabilirsiniz. Bu iyi bir şeydir, çünkü bu tür tecrübeli insanlar çaylaklara karşı, üstatların göstermiş olduğu hoşgörüden daha fazlasını göstermeye meyillidir. Bununla birlikte, bu tür tecrübeli insanları da üstat olarak kabul ederek, burada göstermiş olduğumuz yöntemler; faydalı cevaplar almak için kullanılabilecek en etkili yöntemlerden biri olacaktır.
Pek çok insanın, firmaların geliştirmiş olduğu yazılımları/aletleri kullanmak istediğinin ama teknik ayrıntılar ile ilgilenmediğinin farkındayız. Pek çok insan için, bilgisayar/cep telefonu sadece bir alettir. Onların yaşamak için yapmaları gereken daha önemli işleri vardır. Bunun farkındayız ve herkesin bilgisayar/cep telefonu karşısında bizimle aynı heyecanı paylaşmasını beklemiyoruz. Yine de, bizimle aynı heyecanı paylaşan ve teknik konulara meraklı, çözümün bir parçası olmaya çalışan insanlara verdiğimiz cevaplar daha farklı olmaktadır. Bu kesinlikle değişmeyecektir. Ve değişmemelidir de. Şayet değişseydi, en iyi yaptığımız işte daha az etkili olmaya başlamış olurduk.
Nezaket Asla Yaralamaz ve Bazen Oldukça Yararlıdır
Kibar olun. "Lütfen", "Dikkatiniz için teşekkürler" veya "Yardımlarınız için sağolun" gibi cümlecikler kurmaktan çekinmeyin. İnsanların, sizin için harcadıkları zamana değer verdiğinizi göstermek her zaman iyidir. Nezaketinizi sadece sorununuza çözüm bulunduğunda değil, forumun her yerinde gösterin.
Dürüst olmak gerekirse, bu asla, dilbilgisi kurallarına uygunluk, açıklayıcı ve net olmak, sorunu tam olarak tanımlamak, tescilli markalardan uzak durmak, vb. kadar önemli değildir.
Bununla birlikte, sorunlarınız süreklilik arz ediyorsa, kibarlık cevap alma şansınızı artıran bir unsur olacaktır
Sormadan Önce
Foruma teknik ya da değişik bir soru sormadan önce, şunları yapın:
Sorunuzu hazırlayın. İyice düşünün. Acele hazırlandığı belli olan sorular acele cevaplar alırlar. Daha kötüsü hiç cevap alamayabilirsiniz de. Sorunuzu göndermeden önce sorunu çözmek için daha çok çaba göstermek ve bunu ortaya koymak gerçek yardım alma ihtimalinizi artırır.
Yanlış soru sormayın. Yanlış tahminlere dayalı bir soru, Herhangi bir üyenin size baştan savma bir cevap vermesine ve "ne aptalca bir soru" şeklinde düşünmesine sebep olur. Üyeler bu tür cevaplarında, sizin sorununuzun çözülmesini değil, soru sormadaki hatanızı anlayıp ders almanızı umarlar.
Asla cevap alma hakkınız olduğunu düşünmeyin. Böyle bir hakkınız yok. Sizde bunun farkına varırsanız, bir cevap alırsınız. Bunun için sağlam, ilginç, kışkırtıcı bir soru sormalı ve topluluğun bilgisine ihtiyaç duyan değil, bu bilginin artmasını sağlayan biri gibi davranmalısınız.
Diğer taraftan, sorunu açıklayıcı bir hale getirmek ve çözümün üretilmesi aşamasında yardımcı olmaya niyetli olduğunuzu göstermek iyi bir başlangıç sayılır. "Birileri bu hatanın ortaya çıkma ihtimallerini yazabilir mi?", "Programı kurarken nerede yanlış yapmış olabilirim?" tarzındaki sorular "Bu Oyun vs. 6600'da Çalışmıyor Ne yapabilirim? " şeklindeki bir sorudan daha iyidir ve cevap alma şansınız daha yüksektir.
Sorarken
Forumu dikkatlice seçin
Sorunuzu nereye soracağınıza iyi karar verin. Şayet aşağıdakileri yaparsanız, dikkate alınmayabilir veya bir zavallı muamelesi görebilirsiniz:
Sorunuzun hangi konu içinde olduğunu bilin! En büyük klasik hatalardan birisi; Unix veya Windows programlama arabirimleri hakkındaki soruları, bir dile veya kitaplığa adanmış bir foruma sormaktır. Bunun neden büyük bir gaf olduğunu anlayamıyorsanız, bunu anlayana kadar sorunuzu bekletin.
Genel olarak, konu ile alakalı iyi seçilmiş bir genel foruma gönderilecek bir soru, özel bir tanesine gönderilmiş aynı sorudan daha iyi cevaplar almaya adaydır. Bunun çeşitli sebepleri vardır. En basiti, potansiyel cevap oranıdır. Diğeri topluluğun boyutudur; bilgili üyeler geneli eğitecek cevapları daha çok severler. Nerde hareket, orada bereket Bilgili üyeler, bireyler yerine toplulukların görüp öğrenmesini severler.
Anlamlı ve Duruma Uygun Konu Başlıkları Kullanın
Forum bölümlerine açmış olduğunuz konunun başlığı, sizin ilk intibaınız açısından oldukça önemlidir. 50 ya da daha az miktarda harften oluşan bu başlıklar üyelerin, konuya olan ilgilerini sağlamak açısından oldukça önemlidir. Bu hakkınızı "Lütfen bana yardım edin" gibisinden saçmalıklar ile harcamayın ( "LÜTFEN YARDIM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" gibi aşırılıkların refleks olarak tepki göreceğini aklınızdan asla çıkarmayın). Acınızın ne kadar büyük olduğunu anlatarak üyeleri etkilemeye çalışmayın, yemezler. Bunun yerine sorununuzu tanımlayan kısa bir açıklama yazın.
Konu başlıkları için kabul edilen ve teknik organizasyonlar tarafından sıklıkla kullanılan yöntem, "nesne - sapma" yöntemidir. "Nesne" bölümünde neyin ya da nelerin sorunlu olduğunu, "sapma" kısmında meydana gelmesi beklenen ama şartlar olgunlaşmadığı için meydana gelmeyen davranışların açıklaması yer alır.
Cevaplanması Kolay Olsun
İletinizi "lütfen cevabınızı şu adrese gönderin ..........." şeklinde bitirmeyin. Bu şekilde bir cevap alabileceğinizi hiç düşünmeyin bile. Kendi posta adresinize cevap gelebilecek şekilde bir ileti düzenleyip göndermekten acizseniz, bizim değerli vaktimizi, sizin saçmalıklarınız için harcayacağımıza hiç ama hiç ihtimal vermeyin. Şayet posta istemciniz buna izin vermiyorsa, daha iyi bir uygulama bulun. Şayet işletim sisteminiz buna izin vermiyorsa, daha iyi bir işletim sistemi bulun.
Ayrıntılı, Dilbilgisi Kurallarına Uygun ve Sözdizimlerine Dikkate Ederek Yazın
Sözdizimleri, noktalama işaretleri ve büyük-küçük harf kullanımdaki doğruluklar önemlidir. "yanlız" değil "yalnız", "yada" değil "ya da", "tabi ki" değil "tabii ki"... Her şeyi BÜYÜK HARFLER İLE YAZMAYIN! Milletin kulağının dibinde bağırmayın. Büyük harfler bağırmak anlamına gelir ve pek hoş karşılanmazlar. Hepsini küçük harfle yazmak biraz daha az can sıkıcıdır çünkü bunları okumak biraz daha zor olur. Alan Cox bu kurala uymayabilir ama sizin böyle bir hakkınız yoktur./*Ç.N: bilgisayarlardaki imla ve yazım denetim araçlarına da fazla güvenmeyin. Sonra benim şu an yaptığım gibi, aynı metni baştan sona tekrar taramak zorunda kalabilir ve onlarca hata ile karşılaşıp yıkılabilirsiniz.
Soruları Kolay Anlaşılacak Biçemlerde Gönderin
Şayet sorunuzu okunması zor bir hale getirirseniz, yardım alma şansınız azalacaktır. Bu nedenle:
Doğru Düzgün Soru Sormanın Yolları
Giriş
Sormuş olduğunuz teknik sorulara aldığınız cevaplar, cevabı verirken karşılaştıkları zorluğa göre değişir. Bu kılavuz size, sorununuz olduğu zaman, sorunu çözmeye yetecek kadar bilgiyi alabilmenin yollarını öğretecektir.
Açık Kaynak dünyası gittikçe genişlemektedir ve artık sorularınıza üstatlar yerine tecrübeli kullanıcılardan da cevaplar alabilirsiniz. Bu iyi bir şeydir, çünkü bu tür tecrübeli insanlar çaylaklara karşı, üstatların göstermiş olduğu hoşgörüden daha fazlasını göstermeye meyillidir. Bununla birlikte, bu tür tecrübeli insanları da üstat olarak kabul ederek, burada göstermiş olduğumuz yöntemler; faydalı cevaplar almak için kullanılabilecek en etkili yöntemlerden biri olacaktır.
Pek çok insanın, firmaların geliştirmiş olduğu yazılımları/aletleri kullanmak istediğinin ama teknik ayrıntılar ile ilgilenmediğinin farkındayız. Pek çok insan için, bilgisayar/cep telefonu sadece bir alettir. Onların yaşamak için yapmaları gereken daha önemli işleri vardır. Bunun farkındayız ve herkesin bilgisayar/cep telefonu karşısında bizimle aynı heyecanı paylaşmasını beklemiyoruz. Yine de, bizimle aynı heyecanı paylaşan ve teknik konulara meraklı, çözümün bir parçası olmaya çalışan insanlara verdiğimiz cevaplar daha farklı olmaktadır. Bu kesinlikle değişmeyecektir. Ve değişmemelidir de. Şayet değişseydi, en iyi yaptığımız işte daha az etkili olmaya başlamış olurduk.
Nezaket Asla Yaralamaz ve Bazen Oldukça Yararlıdır
Kibar olun. "Lütfen", "Dikkatiniz için teşekkürler" veya "Yardımlarınız için sağolun" gibi cümlecikler kurmaktan çekinmeyin. İnsanların, sizin için harcadıkları zamana değer verdiğinizi göstermek her zaman iyidir. Nezaketinizi sadece sorununuza çözüm bulunduğunda değil, forumun her yerinde gösterin.
Dürüst olmak gerekirse, bu asla, dilbilgisi kurallarına uygunluk, açıklayıcı ve net olmak, sorunu tam olarak tanımlamak, tescilli markalardan uzak durmak, vb. kadar önemli değildir.
Bununla birlikte, sorunlarınız süreklilik arz ediyorsa, kibarlık cevap alma şansınızı artıran bir unsur olacaktır
Sormadan Önce
Foruma teknik ya da değişik bir soru sormadan önce, şunları yapın:
- İnterneti arayarak bir cevap bulmaya çalışın. (
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız) ( Eğer sorununuz cep telefonunuz ile ilgiliyse forumumuzda arama yaptırın, İnternet’te aramayın, bulamazsınız, üzülürsünüz. )
- Kılavuzları okuyarak bir cevap bulmaya çalışın.
- SSS'leri (Sık Sorulan Sorular) okuyarak bir cevap bulmaya çalışın
Sorunuzu hazırlayın. İyice düşünün. Acele hazırlandığı belli olan sorular acele cevaplar alırlar. Daha kötüsü hiç cevap alamayabilirsiniz de. Sorunuzu göndermeden önce sorunu çözmek için daha çok çaba göstermek ve bunu ortaya koymak gerçek yardım alma ihtimalinizi artırır.
Yanlış soru sormayın. Yanlış tahminlere dayalı bir soru, Herhangi bir üyenin size baştan savma bir cevap vermesine ve "ne aptalca bir soru" şeklinde düşünmesine sebep olur. Üyeler bu tür cevaplarında, sizin sorununuzun çözülmesini değil, soru sormadaki hatanızı anlayıp ders almanızı umarlar.
Asla cevap alma hakkınız olduğunu düşünmeyin. Böyle bir hakkınız yok. Sizde bunun farkına varırsanız, bir cevap alırsınız. Bunun için sağlam, ilginç, kışkırtıcı bir soru sormalı ve topluluğun bilgisine ihtiyaç duyan değil, bu bilginin artmasını sağlayan biri gibi davranmalısınız.
Diğer taraftan, sorunu açıklayıcı bir hale getirmek ve çözümün üretilmesi aşamasında yardımcı olmaya niyetli olduğunuzu göstermek iyi bir başlangıç sayılır. "Birileri bu hatanın ortaya çıkma ihtimallerini yazabilir mi?", "Programı kurarken nerede yanlış yapmış olabilirim?" tarzındaki sorular "Bu Oyun vs. 6600'da Çalışmıyor Ne yapabilirim? " şeklindeki bir sorudan daha iyidir ve cevap alma şansınız daha yüksektir.
Sorarken
Forumu dikkatlice seçin
Sorunuzu nereye soracağınıza iyi karar verin. Şayet aşağıdakileri yaparsanız, dikkate alınmayabilir veya bir zavallı muamelesi görebilirsiniz:
- Sorunuzu, konu ile alakasız bir foruma göndermek
- İleri seviye konuların tartışıldığı bir foruma, başlangıç seviyesinde bir soru göndermek
- Birden fazla bölşüme/konuya mesaj atmak
- Tanımadığınız, sizin sorununuzu çözmekle mükellef olmayan birilerine veya forum yöneticilerine özel ileti göndermek
Sorunuzun hangi konu içinde olduğunu bilin! En büyük klasik hatalardan birisi; Unix veya Windows programlama arabirimleri hakkındaki soruları, bir dile veya kitaplığa adanmış bir foruma sormaktır. Bunun neden büyük bir gaf olduğunu anlayamıyorsanız, bunu anlayana kadar sorunuzu bekletin.
Genel olarak, konu ile alakalı iyi seçilmiş bir genel foruma gönderilecek bir soru, özel bir tanesine gönderilmiş aynı sorudan daha iyi cevaplar almaya adaydır. Bunun çeşitli sebepleri vardır. En basiti, potansiyel cevap oranıdır. Diğeri topluluğun boyutudur; bilgili üyeler geneli eğitecek cevapları daha çok severler. Nerde hareket, orada bereket Bilgili üyeler, bireyler yerine toplulukların görüp öğrenmesini severler.
Anlamlı ve Duruma Uygun Konu Başlıkları Kullanın
Forum bölümlerine açmış olduğunuz konunun başlığı, sizin ilk intibaınız açısından oldukça önemlidir. 50 ya da daha az miktarda harften oluşan bu başlıklar üyelerin, konuya olan ilgilerini sağlamak açısından oldukça önemlidir. Bu hakkınızı "Lütfen bana yardım edin" gibisinden saçmalıklar ile harcamayın ( "LÜTFEN YARDIM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" gibi aşırılıkların refleks olarak tepki göreceğini aklınızdan asla çıkarmayın). Acınızın ne kadar büyük olduğunu anlatarak üyeleri etkilemeye çalışmayın, yemezler. Bunun yerine sorununuzu tanımlayan kısa bir açıklama yazın.
Konu başlıkları için kabul edilen ve teknik organizasyonlar tarafından sıklıkla kullanılan yöntem, "nesne - sapma" yöntemidir. "Nesne" bölümünde neyin ya da nelerin sorunlu olduğunu, "sapma" kısmında meydana gelmesi beklenen ama şartlar olgunlaşmadığı için meydana gelmeyen davranışların açıklaması yer alır.
Cevaplanması Kolay Olsun
İletinizi "lütfen cevabınızı şu adrese gönderin ..........." şeklinde bitirmeyin. Bu şekilde bir cevap alabileceğinizi hiç düşünmeyin bile. Kendi posta adresinize cevap gelebilecek şekilde bir ileti düzenleyip göndermekten acizseniz, bizim değerli vaktimizi, sizin saçmalıklarınız için harcayacağımıza hiç ama hiç ihtimal vermeyin. Şayet posta istemciniz buna izin vermiyorsa, daha iyi bir uygulama bulun. Şayet işletim sisteminiz buna izin vermiyorsa, daha iyi bir işletim sistemi bulun.
Ayrıntılı, Dilbilgisi Kurallarına Uygun ve Sözdizimlerine Dikkate Ederek Yazın
Sözdizimleri, noktalama işaretleri ve büyük-küçük harf kullanımdaki doğruluklar önemlidir. "yanlız" değil "yalnız", "yada" değil "ya da", "tabi ki" değil "tabii ki"... Her şeyi BÜYÜK HARFLER İLE YAZMAYIN! Milletin kulağının dibinde bağırmayın. Büyük harfler bağırmak anlamına gelir ve pek hoş karşılanmazlar. Hepsini küçük harfle yazmak biraz daha az can sıkıcıdır çünkü bunları okumak biraz daha zor olur. Alan Cox bu kurala uymayabilir ama sizin böyle bir hakkınız yoktur./*Ç.N: bilgisayarlardaki imla ve yazım denetim araçlarına da fazla güvenmeyin. Sonra benim şu an yaptığım gibi, aynı metni baştan sona tekrar taramak zorunda kalabilir ve onlarca hata ile karşılaşıp yıkılabilirsiniz.
Soruları Kolay Anlaşılacak Biçemlerde Gönderin
Şayet sorunuzu okunması zor bir hale getirirseniz, yardım alma şansınız azalacaktır. Bu nedenle:
- İletilerinizi her 4 satırda, bir satır boşluk bırakarak yazın
- Smiley eklentileri genellikle kabul edilebilir şeylerdir ama göndereceğiniz smiley sorununuz ile alakalı olmalıdır. Soruna üzülüyorsunuz, bunu foruma yazdığınızda dilleme smileyi gönderiyorsunuz, olmaz.
- Hata iletileri veya karşılaştığınız sorunların nerelerde karşılaştığınızı resim ( bilgisayar sorunu varsa ) alarak gönderin ( Önizlemeli olursa konunun açılması daha hızlı olur ). Üyeler, resimdeki hatayı tıpkı sizin gördüğünüz gibi görmelidirler ki sizin ne gördüğünüzü bilebilsinler.
- Şayet bir Windows işletim sistemine sahip bilgisayardan ileti gönderiyorsanız, Microsoft'un aptal "Smart Quotes" özelliğini kapatın. Böylece postanızın içine saçma sapan karakterler yerleştirilmesini önlemiş olursunuz.
- Yazı boyutunu gözümüze sokarcasına büyültmeyin. Bu duruma tepki olarak üyelerden çabuk cevap alamazsınız.
- Yazacağınız iletideki harflerin kelime anlamına göre düzgün olduğuna dikkat edin. Bu daha çok klavyede doğru harfe basılmadığından kaynaklanıyor. ‘ş’ harfi yerine ‘s’ harfi, ‘i’ harfi yerine ‘ı’ harfi yazılması gibi.
Sorununuz Hakkında Tam ve Aydınlatıcı İletiler Yazın
- Sorununuz veya yazılım hataları için bulgularınızı ayrıntılı olarak tanımlayın, her şeyi açık seçik yazdığınızdan emin olun.
- Sorunun meydana geldiği ortamı tanımlayın (ne tür bir makina, hangi işletim sistemi, hangi uygulama, vs.).
- Soruyu sormadan önce yaptığınız araştırma ve incelemeleri belirtin. Neler yaptınız, ne sonuç elde ettiniz.
- Sorunu çözmek amacı ile uyguladığınız basamakları tanımlayın
- Sorun ortaya çıkmadan önceki, muhtemel yazılım ve donanım değişikliklerini bildirin.
Sorunun Belirtilerini Tanımlayın, Kendi Tahminlerinizi Değil
Sorunun nelerden kaynaklandığını düşündüğünüzü söylemek, üyeler için bir anlam ifade etmez. Madem ki sorunun kaynağını biliyorsunuz, o halde kendi başınıza çözümü de bulabilirsiniz, değil mi? Hatta diğer insanlara da yardımcı olabilirsiniz. Bu nedenle, teorileriniz yerine, problemin belirtilerini söyleyin ve üyelerin yorum ve teşhis yapmasına izin verin.
Anlamsız Kayıt Bölümlerini Çıkarın
"Birileri bana yardım edebilİr mi?" ya da "Herhangi bir cevap var mı?" gibi anlamsız soru cümleleri kurmanın dayanılmaz hafifliğine karşı sabırlı olun. İlk olarak: Bu şekilde yarım yamalak bir soru sormakla dünyanın en anlamsız işini yapmış olmaktasınız. İkinci olarak: Üyeler bu saçmalıklara genellikle kızarlar fakat çoğu zaman tepki göstermezler. Muhtemelen mantıksal olarak kusursuz ama işe yaramaz bir cevap alırsınız. "Evet burada size yardımcı olabilecek birileri var" ya da "Size yardım edecek kimse yok" gibi cevaplar da tuzu biberi.
İletinizde, Sorunun çözümü Çok Acil Olsa Bile, Çok Acil Diye Belirtmeyin
Aciliyet sizin sorununuz, bizim değil. Çünkü bu tür davranışları çoğu kişi kaba ve bencil bir davranış türü olarak kabul ederler. Başkalarının hakkına tecavüz etmeyin. Bu listeler sizin özel mülkiyetiniz değildir, sizin acil işlerinizle bedeli mukabili ilgilenmek üzere başka yerler vardır.
Sorunuza Verilen Cevabı Anlamadıysanız
Şayet sorunuza verilen cevabı anlamadıysanız, daha fazla açıklama ile hemen zıplamayın. Orjinal sorunuza cevap bulmak için denediğiniz yolları, şimdi de cevabı anlamak için deneyin. Bundan sonra hâlâ tatmin edici bir cevaba ulaşamadıysanız, cevabın açıklanmasını isteyen bir iletiyi /*cevabı anlamak için gösterdiğiniz ve yaptığını çabaları belirterek*/ tekrar gönderin.
Sorununuz Çözüldükten Sonra Küçük Bir Not İle Bildirin
Sorununuzun çözüldüğünü, açmış olduğunuz konuya ya da sorununuza çözüm olan daha önceden açılmış konuya yeni bir ileti yazarak, size yardımcı olanlara bildirin.
Seçime bağlı olarak, cevap; sorunun ilk sorulduğu listeye "çözüldü, teşekkür ederim" şeklinde bir mesajla iletilebilir. "Sorun A" şeklindeki bir soruya, "Sorun A-çözüldü, teşekkür ederim" şeklinde daha sonra gönderilecek bir cevap, sorunuzla ilgilenen ve değerli vaktini harcayan insanların, bu emeklerinin boşa gitmediğini göstermek açısından faydalı olacaktır.
Karmaşık sorunlar için, sorunun ayrıntılarının bir özetini göndermek uygun olacaktır. Sorunun son durumunu belirtin. İşe yarayan çözüm önerilerini belirtin. Size yardımcı olan kişilerin isimlerini belirtin: arkadaş kazanmanın en iyi yollarından birisi de budur.
Yukarıda belirtilen faydaların yanında, sorunun cevabını bildirmek, liste/forum/haber grupları arşivleri açısından ve bu sorunla boğuşan diğer insanların faydalanması açısından oldukça yararlı olacaktır.
Doğru Düzgün Cevap Vermenin Yolları
Kibar Olun
Sorunlar insanları, olduklarından daha kaba gösterebilir.
Sorunu Anlamaya Yönelik Sorular Sorun, Ayrıntılara Ulaşmaya Çalışın
Bu işte iyi iseniz, karşınızdakiler yeni şeyler öğrenecektir ve tabii ki siz de. Kötü sorulmuş soruları, iyi sorular halinde dönüştürmeye çalışın. Unutmayın ki bir zamanlar sizlerde çaylaktınız.
Soruyu Tamamen Cevaplayacaksanız, Gereken Önemi Gösterin
Yanlış araçlar kullanan üyelere, doğru yolu gösterin, orada cebelleşmelerine izin vermeyin. Soruları ve sorunları daha düzgün kalıplar haline sokun.
Şayet Cevaptan Emin Değilseniz, Bunu Açıkça Belirtin!
Yanlış ama otoriter tarza verilmiş bir cevap yapılacak en saçma iştir. Kimseyi yanlış bir yola sürüklemeyin. Dürüst ve alçak gönüllü olun. Çevrenize iyi örnek olun, forumda sadece yaşça büyükler yok, küçüklerde var.
Yardımcı Olamıyorsanız Köstek Olmayın
Yardım isteyen kişinin sorusuna karşılık ya da kendisine şaka yapmayın. Yardım isteyen kişi karşılaştığı sorun yüzünden morali bozuk olur, vereceği cevap ile kalbinizi kırar, üzülürsünüz.
Yapılmaması Gereken Yorumlar
Özellikle de 'Konu Dışı' kategorisi altında yer alan bölümler daha çok yorum ağırlıklıdır. Buraya açılan konularda çoğu üye “Daha önceden verilmişti”, “ Bunu önceden okumuştum/görmüştüm çok güzel/ilginç” gibisinden mesajlar yazıyorlar. Bu etik bir davranış değil. Eğer konunun daha önceden açıldığını biliyorsanız ‘Raporla!’ butonu aracılığıyla durumu forum yöneticilerine iletirseniz onlar gerekeni yaparlar.
Sorulmaması Gereken Sorular
Forumda sorulmaması gereken soruların en başında forum kullanımı hakkında olanlardır. Bu tür sorular daha çok özelden sorulur ( Admin ve Moderatörler ağırlıkta ) . Bir şey var ki; avatar ve imzaya nasıl resim koyulacağını özel mesajdan veya yeni bir konu açarak soracak kadar zeki iseniz forum kullanımını da nasıl yapacağınızı bilirsiniz. Hatta forum kullanımıyla ilgili olarak forumda döküman mevcut ( eski forum tipine göre var şu anda, ama ilgili üyeler müsait oldukları bir zaman yeni forum tipine göre tekrardan düzenleyeceklerdir ).
Bu cinsten saçma soruları özel mesaj atarak ya da yeni konu açarak sormadan önce forumu biraz dolaşırsanız gerekli dökümanlara ulaşabilirsiniz.
‘Sorulmaması gereken sorular’ başlığı altında orjinal yazıda örnekler verilmişti. Fakat örnekleri yazsaydım örneklerin cevabını da yazmak arz edecekti ki bunun yeri burası değil. Bunun için ayrı bir doküman bulunduğu için ben sadece biraz bilgilendirme de bulundum.
Rick Moen ve Eric Steven Raymond tarafından hazırlanan, Yalçın Kolukısa ve Osman Yüksel tarafından Türkçe'ye çevrilen "Doğru Düzgün Soru Sormanın Yolları/How To Ask Questions The Smart Way" dökümanından önemli bir kısmı burada paylaşmak istedim. Dökümanın tam versiyonunaLinkleri görüntülemek için kayıt olmalısınıztıklayarak ulaşabilirsiniz.
Sizlerden ricam bu prensiplere uymanız..
Verilen örnekler için Forum Yönetimine teşekkürler…