Android Uygulama Yapma [Geniş Anlatım]

Sponsorlu Bağlantılar

TRSweet

TRSweet

Üye
    Konu Sahibi
Android Uygulama Yapma [Geniş Anlatım]
ÖNEMLİ NOT: Benim de bilmediğim çok şey var. Ben sadece başlamanız için bi yol gösteriyorum :)
Bi de ben eclipse i kendime göre düzenledim. Benim ekranda olan şeyler sizde olmayabilir o yüzden bahsettiğim şeylerin isimlerini yazıcam menüleri filan karıştırır bulursunuz :D

Her şeyden önce adt bundle indirin. Eclipse programıyla beraber bunun Android eklentisi falan filan her şey mevcut bu pakette.

Eclipse klasöründe eclipse i açın. Eclipse her şeyi çok kolaylaştıran mükemmel bişey :D

File>New>Android Application Project yapın ordan.

1. Sizden uygulama adı isteyecek. Uygulamanızın adını normal bir şekilde yazın.

2. Proje adı otomatik doldurulacak. (İsterseniz değiştirebilirsiniz.)

3. Paket adı var onun altında. Paket adı Android deki BÜTÜN uygulamalardan farklı bi ad olmalı bu yüzden projenin domainini tersten yazın diyolar(Sanırım). com.(şirket adı).(uygulama adı); tarzında bir paket adı uygundur. (mesela com.karacasoftware.deneme :D)

Next e bas.

Şimdiki ekran hakkında çok bi fikrim yok :D. Varsayılanlar kalsın yeter.

Next'e bi daha bas.
Burada projenize ikon seçebilirsiniz. Ya da varsayılan kalsın sonra değiştirebilirsiniz.


Bi Next daha.
Burası Uygulamanın başlangıç Activity sini oluşturma ekranı. Burada Empty Activity seçin.

Activityler Androiddeki uygulamaların bir alt parçası diyebilirim. Bi uygulamada açılan her ekran farklı bi Activity'dir.Activityler doğarlar, yaşarlar, duraklarlar, devam ederler, dururlar, yeniden başlatılırlar ve (gerekirse) yok edilirler.

Bi daha Next.
Activity'e isim verebilirsiniz. Sonradan farklı yerlerde çağırmak için. İsimlerin olduğu gibi kalmasını tavsiye ediyorum. :D

Bi de Layout Name var. Android deki tüm Activity ler Layout yani ekran düzeni kullanıyor.Ekran düzenleriyle istediğiniz metin kutusu, buton gibi şeylerin yerleri belirleniyor. Layoutlar eclipse de çok rahat düzenlenebiliyor. (sonra :D)

Artık Finish yapalım.

Şimdi kenarda (Package Explorer) projenize bi bakın şöyle. Üstte src klasörü var burada projenin kodu bulunuyor. Altta res diye bi klasör var.
Bu da projenin kaynaklarını(resimler, layoutlar, yazılar(evet yazılar :D) falan filan işte) içeriyor.
res/layout klasöründe (layout name değiştirmediyseniz) activity_main diye bi xml dosyası olacak. Hatta şu an karşınızda olması lazım bu dosyanın :D Aşağıda Grafiksel Düzen de hemen bi TextView, bi de Button atın.

Sonra aynı dosyanın xml kod bölümüne geçin.

android:id="@+id/..." satırları nesnelerin id lerini gösteriyor. Bunları başlarındaki "@+id/" kısmını değiştirmeden değiştirebilirsiniz.

Şimdi projenin kod bölümüne geçin. (src/com.<şirket_adı>.<uygulama_adı>/MainActivity.java)

Şimdi biraz Javadan bahsedecem size.
-Java da değişken türleri var.
int=tamsayı
String=yazı
boolean=mantıksal(iki değer alabilir: doğru ya da yanlış)

örnek
int x=2;
String hatamesaji="Dosya Bulunamadı";

Dikkat ederseniz her satırdan sonra ; var. Her komuttan sonra ; yazılır Java da.
-Java da fonksiyonlar var.
void fonksiyon(int gereken1,String gereken2,...)
{
//fonksiyon işlemleri
}

sonradan bu fonksiyonu çağırmak için kod içerisinde
fonksiyon(<herhangi_bir_sayı>,<herhangi_bir_yazı>;);

yazabilirsiniz.

-Java da yorum satırları var. // ile başlar. Bu satırlar kod içinde alınmaz. Önemli notlarınızı alabilirsiniz kod içinde.

Her neyse şimdi açtığımız dosyaya bakalım.

package com.karacasoftware.deneme;

import android.os.Bundle;
import android.app.Activity;
import android.view.Menu;

public class MainActivity extends Activity {

@Override
protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
setContentView(R.layout.activity_main);
{

@Override
public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
// Inflate the menu; this adds items to the action bar if it is present.<
getMenuInflater().inflate(R.menu.main, menu);
return true;
}

}

şöyle bişey olacak.

üstte import lar var. Bunlar dış kütüphanelerden alınan nesneleri fonksiyonları belirtir. Eclipsete eksik import ları eklemek için Ctrl+Shift+O yapmanız yeterli.

protected void onCreate yazan kısım programın açılma fonksiyonudur. Bu fonksiyon program açıldığı anda çalışır. Başlangıçta yapmanız gereken şeyleri burada yazmanız gerek. Mesela:
-Düğmelere tıklanma olayı ekleme
-Gerekli dosyaları alma
-Kayıtlı verileri yükleme
-Layouttaki nesneleri tanımlama
-...

Şimdi layouttaki düğmeye tıklanma olayı ekleyelim.

-Önce düğmeyi tanımlamamız gerek.

Yazalım onCreate in altına setContentView den sonra
Button dugme=(Button)findViewById(R.id.<dugmeid>);

Button büyük ihtimalle tanımlanamayacak. O yüzden bi Ctrl+Shift+O yapın gerekli class otomatik gelsin :D

<dugmeid> bölümüne düğmenizin id'sini yazın. Değiştirmediyseniz button1 olarak kalması gerek. Zaten Eclipse her nokta yazışında yazılabilecekleri gösteriyor. Ok tuşlarıyla yazmanız gerekeni seçtikten sonra bi Enter yapın :D

Aynı şeyi Ctrl+Space ile açabilirsiniz.

-Şimdi tıklanma olayını ekleyelim.

dugme.setOnClickListener(new OnClickListener() {

@Override
public void onClick(View arg0) {


}
});
bu işi çok kolaylaştırmak için "(newOn" yazdıktan sonra Ctrl+Space yapın. En üsttekini seçin. Otomatik olarak hepsini yazacak. :D

Bu arada OnClickListener denilen nesneyi de tanımayacak bu. O yüzden Ctrl+Shift+O yapıyoruz. Ama karşımıza 2 farklı class soracak View'le alakalı olanı seçin.

onClick fonksiyonunun altına yazacağımız şey düğmeye tıkladığımızda olacak olaylardır.

Ben buraya bişey yazmadan önce TextView nesnesini tanımlamak istiyorum.
Onu da Button u tanımladığımız yerin altına tanımlayalım.

TextView yazikutusu=(TextView)findViewById(R.id.textView1);
Ctrl+Shift+O yapmayı unutmayalım :D

şimdi onClick fonksiyonunun altına TextViewdeki yazıyı değiştirecek bi kod yazalım.

yazikutusu.setText;("Merhaba Dünya")

bu kod hatalı görünecek çünkü (aslında nedenini ben de tam bilmiyorum :D) TextView in final olması gerek.

en sonunda şöyle bişey olacak kod

package com.karacasoftware.deneme;

import android.app.Activity;
import android.os.Bundle;
import android.view.Menu;
import android.view.View;
import android.view.View.OnClickListener;
import android.widget.Button;
import android.widget.TextView;



public class MainActivity extends Activity {

@Override
protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
setContentView(R.layout.activity_main);

Button dugme=(Button)findViewById(R.id.button1);
final TextView yazikutusu=(TextView)findViewById(R.id.textView1);

dugme.setOnClickListener(new OnClickListener()

@Override
public void onClick(View arg0) {
yazikutusu.setText(&quot;Merhaba Dünya&quot;);

}
});
<
}

@Override
public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
// Inflate the menu; this adds items to the action bar if it is present.
getMenuInflater().inflate(R.menu.main, menu);
return true;
}

}

Şimdi uygulamamızı deneyelim. Bunun için bi emulatör kullanabilirsiniz ya da kendi android cihazınızı kullanabilirsiniz. Emulatörlerle çok az uğraştım burada anlatamayacağım nasıl olduğunu maalesef.

Android cihazda denemek için geliştirici seçeneklerinden USB Hata Ayıklama yı açmanız gerek. Sonra USB den bilgisayara bağlayın.
Üstte yeşil daire içinde bi üçgen var. (Kısayol olarak Ctrl+F11) ona tıklayın. Android Application ı seçin. Cihazınız bağlıysa listede görünecektir. Çift tıklayın. Uygulama otomatik olarak önce cihazınıza yüklenecek. Sonra açılacak.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: .NeXuS. ve hanifi160


NEXUS

NEXUS

Üye
Teşekkürler ancak hiçbişey anlamadım okumadımda sıkıcı geldi konuyu biraz renklendirme , yazıları büyütme vs.. gibi şansın varmı :)
 
  • Beğen
Tepkiler: naoldu ve çaminci
TRSweet

TRSweet

Üye
    Konu Sahibi
:rica: ama telefondan girdiyim için ole bi sansim yok

Pcye gecebilirsem bu istediğini yaparim. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: .NeXuS.
Nextman

Nextman

Emekli Yönetici
Konuyu en kısa sürede anlaşılabilir duruma getirirseniz konu daha sağlıklı olur.
 
  • Beğen
Tepkiler: .NeXuS.
de_la_vega_66

de_la_vega_66

Üye
benim yıllarımı verdiğim programcılığı adam iki dakikaya sığdırmış.. :D saçma sapan ve hiç bir faydası olmayan bir konu olmuş.. android platformuna uygulama geliştirebilmek için öncelikle iyi derecede Java programlama dili bilmek lazım. sonrasında androidin çalışma mantığı üzerine biraz bilgi edindikten sonra uygulama geliştirmeye başlanabilir. çocuk oyuncağı değil bu. öyle kopyala/yapıştır ile program yazılmaz..
 
  • Beğen
Tepkiler: beurself, superuser19 ve .NeXuS.
HakanSeven12

HakanSeven12

Üye
beynime reset attı :D
 
  • Beğen
Tepkiler: KsmCN, de_la_vega_66, Nextman ve 1 kişi daha
Morpheuz

Morpheuz

Üye
Ya kodlarda android:id=&quot;@+id/...&quot; gibi Anlaşılmayan simgeler var ve galiba orjinali bu değil düzeltirseniz sevinirim.
 


Üst Alt