Anakart Tamirini Kendiniz Yapabilirsiniz.

Sponsorlu Bağlantılar

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Reşwan

Reşwan

Emekli Yönetici
    Konu Sahibi
Anakart Tamirini Kendiniz Yapabilirsiniz.
Anakart Tamirini Kendiniz Yapın



Donanım bozulmalarının faili meçhul olabilir - bilgisayarın çökmesi, görüntü anormallikleri ya da sabit diskinizle

işlem yaparken okuma/yazma hataları. Hepimiz yaşarız, bunun üzerine genellikle ilk yaptığımız iş yeni sürücüleri

indirip yüklemektir. Daha sonra işletim sisteminizin dahilindeki değiştirme seçeneklerine bakarsınız. Ayrıca ilgili

ayarlar için BIOS'a da bir uğrarsınız veya son çare olarak örneğin belleğinizi değiştirmek gibi yeni parçalar satın

almak için onca yol kat edip, dağları taşları aşarsınız. Fakat bilgisayarınız gene de doğru bir şekilde çalışmaz,

siniriniz alt üst olur.????:

Sisteminizde meydana gelen hataların sebebi sadece işletim sistemleri ve cihaz sürücüleri değildir. Şayet

sisteminizin herhangi bir yanında sorun varsa dört çekirdekli işlemciler ve terabyte kapasiteli sabit diskler gibi

son teknoloji ürünleri bile sizi kurtaramaz. Donanım üreticileri masaüstü veya dizüstü bilgisayarınızın her

bileşeni için bir kullanım ömrü tanımlarlar. Bu kullanım ömrü sabit diskler için yaklaşık beş senedir ama diğer

bileşenlerin daha uzun ömürlü olması beklenebilir. İşlemciler, bellekler, anakartlar ve ekran kartları gibi yarı

iletken ürünleri doğru biçimde çalıştırılır ve iyi soğutulurlarsa çok daha uzun ömürlü olabilirler. Fakat ne yazık ki

tam olarak ne kadar süreyle sağlıklı çalışacaklarını söyleyecek bir sihirli küremiz yok.

Anakart ve ekran kartları gibi yarı iletken ürünlerinin çoğunda kullanılan elektrolit kapasitörler (sığaçlar)

bilgisayarınızın zaman zaman tuhaf davranışlar göstermesine neden olabilirler. Peki, bilgisayarınızın hatalı

çalışmasına neden olanlar bu bozuk anakart kapasitörleriyse ne yapabilirsiniz? Eğer ürünün garanti süresi

bitmemişse doğal olarak atacağınız ilk adım hatalı ürünü satıcıya geri iade edip yenisiyle değiştirmek olurdu.

Bozuk anakartınızı yenisiyle değiştirme durumu ortaya çıkarsa, yeni bellek ve işlemci de satın almak

isteyebilirsiniz. Fakat eğer sadece sorununuz bu kadarla sınırlı ise size çok daha aza mal olacak bir çözüm

yoluna ne dersiniz? Elektrolit kapasitörleri (sığaçları) kendi elinizle değiştirmeniz kesinlikle mümkün. Bu

yazımızda size çok az bir maliyetle ve doğru araçlarla anakartınıza ya da ekran kartınıza nasıl yeniden hayat

verebileceğinizi göstereceğiz.

Kapasitörler - Bilinmeyen Yaratıklar



Kapasitörler (sığaçlar) ve dirençler elektrik ve elektronik devrelerde en çok kullanılan devre elemanlarıdır.

Kapasitörler elektriksel filtrelerde (diplexer, dublexer vb.), osilatör devrelerinde parazit giderici olarak veya

elektrolit kapasitör şeklinde tek başına filtreleme elemanı olarak da kullanılabilirler. Elektrolit kapasitörler

alüminyum gövdelerinin içinde elektriksel iletkenliği bulunan bir çeşit sıvı barındırdıklarından dolayı diğer

akrabalarından farklıdırlar. Bu sıvıya elektriksel iletkenliğinden dolayı "elektrolit" denir.

Güç kaynaklarındaki hemen hemen tüm elektronik devreler filtreleme kapasitörlerine sahiptirler. Bu

kapasitörlerin görevi şebekeden gelecek harmoniklerin (elektriksel düzensizlikler, ani gerilim yükselmeleri)

transformatörler ya da transistörler (geçirgeç) gibi hassas elemanlara zarar vermesini engellemektir. Daha

açıkça konuşmak gerekirse bir kapasitör, bir şarjlı pille benzer çalışma şekline sahiptir: DC (Doğru) gerilim

uygulandığında elektrik enerjisi ile dolar. Gerilim kaynağı ve kapasitör birbirinden ayrıldığı zaman kapasitörün

içindeki gerilim kendi içinde hapsolur (Gerilim kaynağının değerini alır). Biz bu koşullardan güç

bağdaştırıcılarında gerilim eşitleme, vb. işlemler yaparken yararlanırız.

Transformatörler güç kaynağına gelen şebeke gerilimini bilgisayar parçalarının kullanabileceği seviyeye indirir.

Doğrultucular (AC - DC dönüştürücüler) ise bu AC gerilimi alıp doğrultarak DC gerilime dönüştürürler. İlk

doğrultmada elde edilen DC gerilim pek "düzgün" değildir yani dalgalıdır. Bu dalgalanmayı da adeta ayrı bir

gerilim kaynağı vazifesi gören kapasitörler en aza indirir. Kapasitörler, kararlılığın tam olarak sağlanıp

sağlanmadığından emin olabilmek ve gerilim doğrultma işlemi sırasında kendilerine aşırı yük binmemesi

amacıyla bir düşük "Eşdeğer Seri Direnç (ESD)" (Low-ESR) ile beraber kullanılırlar.????:

Kapasitörler Akmaya Başladığı Zaman


AGP yuvasının yanındaki kısmen akmış kapasitörler.

Elektrolit kapasitörlerdeki ESD, basitçe elektrolit sıvının elektriksel iletkenliği olarak tanımlanabilir. Elektrolitler,

yüksek elektriksel iletkenlikleri sebebiyle özellikle düşük ESD kapasitörlerde kullanılırlar. Elektrolitin (çoğunlukla

seyreltici maddeler içerirler) iletkenliğini daha da artırabilmek için katkı maddeleri eklemeniz gerekmektedir. Bu

katkı maddelerinden biri de sudur. Suyun seyreltici etkisi sıvı içersindeki serbest iyonlarının sayısını, yani kısaca

sıvının elektriksel iletkenliği arttırır.

Bunun yanında su kirli ise alüminyum gövdede korozyon (demirde paslanma adıyla anılır) olayı oluşabilir.

Korozyon sırasında meydana gelen kimyasal reaksiyon sonucu gövdenin içinde bir gaz birikmeye başlar. Bu gaz

iç basıncı arttırır ki bunu kapasitörün şişkinliğinden anlayabilirsiniz. Kapasitörün üst tarafındaki alüminyum ise

adeta önceden belirlenmiş bir delinme noktası vazifesini görür. İçteki basınç oldukça yüksek değerlere ulaşınca

sıkışmış gaz tepe noktasını delerek dışarı çıkar. Hatta ve hatta bu deliğin oluşmadığı durumlarda kapasitör iyice

şişerek yüksek bir patlama sesiyle patlayabilir. Aynı durum aşırı gerilim yüklemesinin olduğu durumlarda da

gerçekleşebilir. Patlama sonrası anakartın üzerine saçılan iletken sıvı kirliliğe ve hatta bilgisayarınızı alevler

içersinde bırakabilecek kısa devrelere sebebiyet verebilir. Anakart dayanıklılığı meselesi üretici firmalara

özellikle 1999 ve 2005 yılları arasında zor anlar yaşattı. Uygunsuz ya da düşük kaliteli elektrolitlerin kullanıldığı

kapasitörler birçok probleme neden oldular ve anakartların ömrünü oldukça kısalttılar.

Kapasitörlere sadece kirli elektrolitler de zarar vermez. Her sıvıda da olduğu gibi, elektrolit fiziksel halini

değiştirebilir, yani buharlaşabilir. Üstelik bu olay sadece sisteminiz çalışırken değil, aynı zamanda sistem

kapalıyken veya anakart bir yerde saklı dururken de oluşabilir. Buradan anlıyoruz ki yalnızca RAM ve işlemciler

değil kapasitörler de iyi bir soğutmaya ihtiyaç duyar. Buharlaşma ortam sıcaklığına bağlı bir olgu olduğuna göre,

soğutma kapasitörlerin kullanım ömrünü arttırır. Doğruluğu henüz kanıtlanmamış bir teoriye göre sıcaklığın her

10 derece düşüşünde kapasitörün ömrü iki kart artar.


Akmış Kapasitörleri Nasıl Belirleyebiliriz?



Genellikle, bozuk bir kapasitörü dış görünüşünden tespit ederiz. Tepedeki şişkinlik ya da bir kaçış deliği

kapasitörün ölmek üzere olduğunu veya çoktan ölmüş olduğunun açık göstergeleridir. Bazen de kapasitörü

alttan saran plastik kaplama alüminyum gövdenin içindeki gaz basıncı sebebiyle şekil değiştirir. Elektrolit sıvısı

uzun zaman içinde alüminyum gövdede hiç iz bırakmadan akıp giden bozuk kapasitörleri belirlemek ise

hakikaten zordur. Bir kapasitördeki sıvı miktarı ne kadar az ise elektrik enerjisi kapasitesi de o kadar azdır. O

halde kapasitörlerin kapasitesini ölçebileceğiniz bir multimetreye kesinlikle ihtiyacınız var. Bu cihazları

yaşadığınız yerin elektronikçiler çarşısından 50 YTL'den daha az bir maliyetle temin edebilirsiniz. Biz bir Digitek

DS-568F kullandık. Cihazımız 40 dolardan daha ucuz olmanın yanında amaçlarımız için yeterli bir ürün.

Acil Servise Hoş Geldiniz



Bozuk kapasitörlü bir anakart ararken raflarımızda birkaç senedir yer edinmiş MSI markalı bir anakart gözümüze

çarptı. Fakat özürlü kapasitörler hemen hemen tüm üreticilerin bir problemi. O yüzden, seçtiğimiz ürünün

sadece bir örnek teşkil ettiğini unutmayın.

Sahip olduğu iki adet işlemci soketiyle K7Master'in yeniden canlandırma süreci için oldukça uygun olduğuna

inanıyoruz. Çünkü böyle bir anakartı bulunan bir kişi RAM'lerin yanında iki işlemciyi de değiştirmek zorunda

kalabilirdi ki bu onun için oldukça moral bozucu olurdu.

Dışardan bakarak tüm kapasitörlerin hatalı olup olmadığını anlayamadık. Fakat hepsi özdeş olduğundan,

hepsinin değiştirilmesi gerektiğini varsayıyoruz. Bu sebeple hepsi aynı kapasiteye sahip 26 yeni kapasitör

arayışına giriştik.

Low-ESR (Düşük-ESD) Kapasitörler Nasıl Satın Alınır?


Bunlar basit, radyal elektrolit kapasitörlerdir


Maliyeti göz önünde bulundurduğumuzdan özel düşük ESD kapasitörlerini (piyasada Low-ESR kondansatör

olarak bilinir) satın almak bizim için daha da zorlaştı. Kapasitörleri değiştirmenin ancak daha ucuza mal

olacaksa mantıklı olacağından yola çıkıyoruz, hedefimiz de bu zaten. Ancak şunu da unutmayın, eğer kapasitör

yenileme işlemi başarısızlıkla sonuçlanırsa yeni bir anakart almak zorunda kalcğınız gbi yeni bir işlemci ve

belleğe de para ayrma drumunda olacaksınız.

Kapasitörleri akıp gitmiş K7D Master anakartımız için 1000µF, 6.3 V ve 105 dereceye kadar dayanabilen 26

radyal kapasitöre ihtiyacımız vardı. Bu teknik verileri kapasitörün (sığacın) üzerine bakarak elde edebilirsiniz.

Kapasitörün çapı 8 mm, yüksekliği 16 mm ve iki teli (anot-katot) arasındaki uzaklık 3.5 mm.


İşte sipariş ettiğimiz kapasitörler

Yaptığımız bir dizi araştırmanın sonucunda alışveriş tercihimizi uygun fiyatlı kapasitörler satan sıradan bir

satıcıdan yana kullandık. İstediğimiz 6.3 V'luk kapasitörleri bulamadık ama sonunda 10 V'luk modellerden birini

satın almaya karar verdik. Tellerin arasındaki uzaklık ve çap istediğimiz ölçütlere uyuyordu, fakat boyu 20 mm'yi

buluyordu. Kullandığınız anakarta da bağlı olarak 4 mm biraz sorun çıkartabilir. O yüzden alacağınız kapasitörleri

seçmeden önce anakartınızdaki kapasitörler ile ekran kartı vb. genişleme kartları arasında ne kadar mesafe

bulunduğunu ölçün. Yüksekliğinin 4 mm fazla olması bizde herhangi bir soruna yol açmadı. 30 kapasitör için

kapasitör başına 50 sent harcadık - Buna nakliye ve diğer hizmetlerin ücretleri dahil değil.

Hadi Başlayalım!

Kullandığımız Araçlar


Bu bir işlemci destekli lehimleme/lehim sökme cihazı

Başlamadan önce buradan görüp de yapacağınız şeylerin tamamen sizin sorumluluğunuz altında olacağını

hatırlatmak istiyoruz. Ayrıca bu işlemleri sadece lehim işinde tecrübeli olan kişilerin yapmasını öneriyoruz. THG

Türkiye vereceğiniz herhangi bir zarar için sorumluluk kabul etmez.

Profesyonel lehim sökme araçları, lehimleme işleri için çok önemlidir. Sadece elle kullanılan havyalar ve lehim

sökme pompaları böyle bir iş için uygun değildir. Çünkü lehimin tek bir dokunuşla yerine enjekte edilmesi veya

sökülmesi gerekmektedir. Aksi takdirde, lehim istenmeyen biçimde hemen katılaşacaktır. Anakartın temel

katmanı büyük miktardaki ısıyı etrafa saçar, bu da lehim sökme işlemini imkânsızlaştırır.

Lehim sökme araçlarınızın uç bölümü 0.8-1.0 mm çapında olmalıdır. Böylece lehim, lehimleme noktasından

kolaylıkla yukarı çekilebilir. Deney laboratuarımızda eski bir işlemci destekli lehimleme/lehim sökme cihazı

(PLE-9001) kullandık. Öte yandan deneyde kullandığımız diğer tüm lehimleme araçlarının üreticisi ERSA idi.

Uzmanlar aradıkları her şeyi bu firmadan temin edebilirler


Elektronik emme pompalı lehim sökme havyası

Tabii ayrıca, lehim teline ve bir elektronik köşegen kesme kerpetenine de ihtiyacımız var. Geriye normal bir

keserden daha küçük boyuttaki aletler kalıyor ki hassas işlerimiz onları kullanacağız. Plastik tornalı küçük bir

tezgâh mengenesi de anakarta dikey pozisyonda lehim yapmamıza yardımcı olacaktır. Yalnız mengeneyi uygun

yere taktığınızdan emin olun ve çok da yukarı çekmeyin.

Kapasitörleri Yerinden Sökmek

Anakartı mengene ile uygun pozisyonda tutturduktan sonra bozuk kapasitörlerin lehimleme noktalarının yerlerini

anakart üzerinde belirledik ve kartın arka tarafındaki lehimleme noktalarını pompalı havyamız yardımıyla çekip

çıkarttık.





Sıfıra Sıfır Elde Var Sıfır?

Bazen, ne kadar çok ısı uygulayıp lehim pompasıyla çekmeye çalışsanız da lehimleme noktasındaki lehim bir

türlü kopmayabilir. Bu noktada bir delik elde etmek için lehimleme noktasından kurtulmamız gerektiğinden 0.8

mm çaplı ufak bir metal iğneyi kerpeten yardımıyla lehimleme noktasına değdiriyoruz ve havya ile dikkatlice

ısıtıyoruz. Eğer her şey yolunda giderse sıvılaşan lehimi, lehimleme gözünden kaldırabilirsiniz. Fakat bunu

yaparken dikkatli olun: Metal iğneye gereğinden fazla baskı uygularsanız, deliğin etrafındaki hassas iletim

hatlarına zarar verebilirsiniz.


Lehimleme noktalarını metal bir iğne yardımı ile açmak

Eğer bunu yapınca da başarı elde edemezseniz, lehimleme noktasını delebilmek için hala bir yolunuz var. Ama

buna ancak elinizden başka bir şey gelmiyorsa kalkışın. Nitekim yapmanızı pek önermiyoruz!


Ancak son çare olarak başvurmanız gereken eylem: Anakartı matkapla delmek.

Anakartınıza Yeni Kapasitörleri Lehimlemek

Tüm akmış kapasitörleri anakarttan ayırdık ve artık yenilerini lehimlemeye başlayabiliriz. Yalnız bunu yaparken

kapasitörlerin kutuplarına dikkat edin. Eğer eksi ile artıyı karıştırırsanız kapasitörleriniz aniden patlamaya

başlayabilir ve tüm uğraşınız boşa gitmiş olur. Yeni nesil kapasitörler artı ucu diğerinden daha uzun olarak

geliyorlar. Her şeyin doğrulundan emin olmak için gene de kapasitöre (sığaca) yakından bir göz atın:

Gövdesinde gerekli ifadelerin yer alıp almadığını, üzerinde bir çok eksi işaretinin ve ilgili bacağı gösteren okun

bulunup bulunmadığını kontrol edin. İki kutup da anakartınızda ilgili imlerle ayrıca gösterilmiştir.




Kapasitörleri yerleştirirken kutuplara kesinlikle dikkat edin.

Kapasitörü deliklerden sonuna kadar geçirin.

Bu işlemden sonra anakartı ters çevirip bacakları hafifçe eğin ki kapasitörler yere düşmesin.

Kapasitörleri lehimliyoruz

Bitti! Anakartınız artık yeniden çalışmaya hazır.
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

Benzer Konular

Van Hohenheim
Cevap
21
Görüntüleme
8K
Van Hohenheim
by_ukala7
Cevap
0
Görüntüleme
2K
by_ukala7
grafikseli 84
Cevap
14
Görüntüleme
75K
Nedved
SlashGun
Cevap
0
Görüntüleme
871
SlashGun


Üst Alt