DarkredBlue61
Üye
Namaz kılan bir insanın önünden geçmenin hükmü nedir?
Soru: Namaz kılan bir insanın önünden geçmenin hükmü nedir?
Cevap: Namaz kılan bir kişinin önünde şayet sütre
لو يعلم المار بين يدي المصلى ما ذا عليه من الإثم لكان ان يقف أربعين خيرا له من ان يمر بين يديه
“ Namaz kılanın önünden geçen kimse üzerine ne kadar günah aldığını bilecek olsaydı, kırk (sene)
Bundan ayrı olarak başka bir rivayette Efendimiz “Sizden biriniz insanlardan kendisini örten (muhafaza eden) bir şeye doğru namaz kıldığında birisi önünden geçmek isterse onu engellesin! Şayet o (önünden geçmek isteyen kimse bu amelinde) diretirse onunla mücadele etsin. Zira o şeytandır”
Ancak bu konuyla ilgili fukaha şöyle bir ayırıma gitmektedir: namaz kılanın kılmış olduğu mekân ufak mescit ise
Alıntı:
Cevap: Namaz kılan bir kişinin önünde şayet sütre
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
bulunmuyorsa, önünden geçilmesi hususunda tehdidvâri rivayetler varid olmuştur. İmam Müslim’ in rivayetinde Bişr b. Said’, Zeyd b. Halid el-Cühenî’ nin “Namaz kılan kişinin önünden geçen kimse hususunda Resulullah’tan ne duyduğunu” sorma kasdıyla kendisini Ebu Cüheym’ e gönderdiğini ifade eder. Rivayetin devamında Ebu Cüheym şu sözü Resulullah Aleyhissalatü vesselâm’ dan nakleder:لو يعلم المار بين يدي المصلى ما ذا عليه من الإثم لكان ان يقف أربعين خيرا له من ان يمر بين يديه
“ Namaz kılanın önünden geçen kimse üzerine ne kadar günah aldığını bilecek olsaydı, kırk (sene)
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
beklemesi onun önünden geçmesinden daha hayırlı olurdu”.
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Bundan ayrı olarak başka bir rivayette Efendimiz “Sizden biriniz insanlardan kendisini örten (muhafaza eden) bir şeye doğru namaz kıldığında birisi önünden geçmek isterse onu engellesin! Şayet o (önünden geçmek isteyen kimse bu amelinde) diretirse onunla mücadele etsin. Zira o şeytandır”
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
buyurmaktadır. Bu iki rivayetten de anlaşıldığı üzere namaz kılanın önünden geçmek gayet tehlikeli bir iştir. Fıkıh kitaplarında da geçen “ye’semu/ günahkar olur” ifadesi bu durumun vehametini izah eder mahiyettedir.Ancak bu konuyla ilgili fukaha şöyle bir ayırıma gitmektedir: namaz kılanın kılmış olduğu mekân ufak mescit ise
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
önünden geçen kimse nereden olursa olsun günahkâr olur. Ancak mescit büyük mescit ise bu durumda namaz kılanın önünden geçen kimsenin günahkâr olabilmesi için bizzat secde ettiği mahalden geçmesi gerekir denildiği gibi bir kısımları tarafından bu sınır namaz kılanın görme alanı olarak tayin edilmiştir.
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Yani ikinci görüşe göre büyük mescitte önden geçen kimsenin günahkar olabilmesi için namaz kılanın görme alanından geçmesi gerekmektedir. Bu görüş ihtiyata daha uygun olsa gerektir. Allahu A’lem…
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Parmak kalınlığında ve yarım metre boyunda namaz kılan kişinin önünden geçilmemesi için koyduğu engel…
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
El-Bezzar, Müsned
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Müslim, II/ 58, Nurettin Itr, İ’lamu’l-Enâm, I/ 421 Daru’l-Farfur, Dımeşk, 1998 B.9
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Buhari, Sahih, 103-104
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Otuz metre karelik bir mekan sınırdır. Daha azı mescd-i sağir/ ufak mescit hükmündedir.
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Şeyhzade, Mecmeu’l-Enhur, I/ 183 Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1998, B.1Alıntı:
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız