Ahmet bu linkler belki senin işini görür...
Hafif Batı Müziği’nden Türk Pop’una
60’lı yıllarda emeklemeye başlayan Türk Pop Müziği, 36 yıllık yolculuğunda ilginç evrelerden geçerek bugünlere geldi... 1990’larda ciddi bir biçimde kimlik arayışına giren Türk Pop Müziği bugün doğu ile batı motiflerini içinde barındıran renkli ve lezzetli bir müzik türüne dönüştü...
Ülkemizde popüler müzikten söz etmeye başlamak için 60'lı yıllara kadar uzanmamız gerekiyor. Gerçi o dönemlerde daha çok yabancı şarkılara Türkçe sözler yazılarak yola çıkılmıştı, ve hatta bunun etkilerini uzun yıllar tartışılmıştı, ama sonuçta o dönemlerde ‘‘Aranjman’’ veya TRT'ce ‘‘Türk Hafif Müziği’’ olarak adlandırılan müziğin yine de bu günkü pop'un temellerini attığını söyleyebiliriz.
60'lı yıllarda önce söz yazarlarına büyük görevler düştü. Bu alanın duayeni olan Fecri Ebcioğlu'yla Sezen Cumhur Önal'dı. Türkiye'nin gerçek anlamda ilk pop starının adı ise tartışmasız Erol Büyükburç'tu. İlginç sahne kostümleriyle, aranjmalarının yanısıra ‘‘Little Lucy’’ gibi besteleriyle o dönemin ilahı olmuştu. Büyükburç'u, 1964 yılında halen Türkiye'nin tek ‘‘Süperstar’’ ünvanlı yıldızı Ajda Pekkan izledi.
70'ler, geçikmeli de olsa Türkiye'nin rock müziğiyle tanıştığı yıllar oldu. Beatles bütün dünyayı sarsarken Türkiye'de de ‘‘Anadolu Pop’’ egemen olmaya başlamıştı. Moğollar, 3 Hürel, Erkin Koray, Cem Karaca, Fikret Kızılok ve Barış Manço o dönemin yıldızları olmuşlardı.
1980'e gelindiğinde pop müziğin kimlik arama sancıları doruk noktasına ulaşmıştı. Köyden kentte göçün yoğun bir biçimde yaşandığı ülkemizde Arap ezgileri kulaklarımıza yerleşmeye başladı. ‘‘Arabesk’’in lideri Orhan Gencebay Türkiye'nin ‘‘Orhan Abisi’’ olmuş, Ferdi Tayfur, Küçük Emrah, Müslüm Gürses'ler yok satmaya başlamıştı.
Bu dönem içinde Batı sazlarının egemen olduğu ‘‘gerçek’’ pop müzikten söz etmek mümkün değildi. Üç ünlünün çalışmaları hariç; Her dem dinleyici bulan Ajda Pekkan ve Nilüfer. Ve onların ardından ülkenin pop müziğini yönlendirecek ve değiştirecek olan Sezen Aksu.
Arabesk'in tahtını, benzeri motifleri kullanarak sarsmaya başlayan Aksu, 1990'larda listeleri altüst eden pek çok şarkıya yorumcu, besteci ve söz yazarı olarak imza atacaktı. 90'ların başında pop müziğin ilgi görmeye başlaması toplumun günlük yaşantısıyla ve toplumun yavaş yavaş değişen yaşam tarzıyla yakından ilgili oldu. Özel TV kanalların ve radyoların kurulmasıyla ‘‘poplaşma sürecinin’’ tam anlamıyla başladı.
Sezen Aksu'nun 1991'de ‘‘Hadi Bakalım’’ şarkısıyla başlayan bu yeni akım giderek her gün müzik dünyasına katılan yeni yeteneklerle ivme kazandı. Türkiye'nin en büyük pop ilahı tacını giyen genç, Tarkan oldu. Uluslararası platformda başarıdan başarıya koşan Tarkan pek çok yeni şarkıcı adayına da ilham kaynağı oldu.
Alt yapısında batı enstrümanlarını fazlasıyla barındıran Türk Pop Müziği 90'lı yılların içinde de çeşitli evrelerden geçmeye devam ediyor. Önceleri daha çok Batı'nın alt yapısına sığınan pop müzik daha sonra arayışlara girdi. Aynı yılın ortalarında daha yoğun bir kimlik arayışına giren Türk Pop Müziği etnik müziklerden de beslenmeye başladı.
Bir yandan Akdeniz'in çevresinde buluşan Yunanistan, İspanya, İtalya gibi komşu ülkelerin müzikleri, öte yanda Arap kökenli müzikler. Bir yanda Balkan müzikleri ve bir yanda da Anadolu'nun zengin müzik hazinesi. İşte tüm bunlarla bir sentez oluşturan pop müziğimiz giderek ‘‘adı belirsiz’’ bir müzik türüne dönüştü. Bütün bunlara karşın yine de dünyadaki pek çok ülkenin müziğinden daha zengin ve etkili olduğumuz bir gerçek.
90'lardan bu yana, eksikleri olsa da Türkiye'deki müzik potansiyelini daha iyi kavrayan bir müzik endüstrisine sahibiz. Hala yerleşmeyen Telif Hakları Yasası ve korsan kasetçilik, bu sektörün daha da verimli olmasını önlüyor. Altı yıl önce yabancı dev müzik firmalarının Türkiye pop pazarında yer almaları, ‘‘Batı kafasıyla’’ yayıncılık anlayışını getirdi.
Cumhuriyetimizin 75.Yılını kutladığımız bu günde, Türk Pop Müziği çağdaş dünyanın notalarını çalıyor, gücünü kendi insanın ve toprağının sesinden alıyor.
Uluslararası olmaya aday
Türkiye’den şimlerde Avrupa müzik listelerine de girmeyi başaran Tarkan, sesiyle olduğu kadar karizmatik kişliğiyle milyonlarca genç kızın rüyalarını süslüyor.
Sezen Aksu
Pop'un ana kraliçesi
‘Kaybolan Yıllar’ ile başlayan ilginç sanat serüveninde Türk pop müziğini yönlendiren en önemli isim Sezen Aksu oldu.
NİLÜFER
‘‘Güçlü bir yorumcu’’
Türkiye’nin en güçlü kadın seslerinden biri olan Nilüfer 25 yılı aşkın zirvedeki yerini koruyor.
Erol Büyükburç
Pop'un ilk ilahı
60’lı yılların en popüler isimlerinin başında Erol Büyükburç geliyordu. İlginç giyim tarzıyla aynı zamanda pop kültürünün önemli bir parçası olan ‘imaj’ meselesinin ilk uygulayıcısı.
Ajda Pekkan
İlk Süperstar sanatçımız
Yıllar ondan bir şey götüremedi... Yaptığı her şey bir pop ikonunda olması gerektiği gibi yapıyor.
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız
Linkleri görüntülemek için kayıt olmalısınız