Quattro
Üye
Lastik nedir?
Lastik Nedir?
Lastik kauçuk kord bezi ve çelik teller ile çeşitli kimyasal maddelerin birleşiminden oluşan ve aracın yer ile temasını sağlayan tek ve önemli parçasıdır. Lastik içerisine basılan hava vasıtası ile takılı olduğu aracın ve üzerindeki yükün taşınmasını sağlar.
Lastik Hakkında Bilinmesi Gerekenler
Sırt : Lastiğin yer ile temas eden bölgesi.
Omuz : Sırt ile yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesi.
Yanak : Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan, lastiğe esneklik sağlayan ve üzerinde markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunan bölgesidir.
Topuk : Lastiğin janta temas eden ve sıkıca bağlanmasını sağlayan bölgesidir.
Lastiğin Performansı ve Ömrünü Etkileyen Faktörler
Hava Basıncı : Uygun olmayan hava basıncı ileride tamiri mümkün olmayacak hasarların yanısıra, lastiğin düzensiz ve erken aşınmasına sebep olur. Hava basıncı lastik soğukken ölçülmeli ve mutlaka araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine uyulmalıdır.
Rot Ayarı : Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içerisinde yüksek mekanik tamir ve bakım masraflarına yol açar.
Balans Ayarı : Jant ve lastiğinizin uygun olarak eşlenmemesi hızlı sürüş esnasında zıplama, vuruntu, salgı, yalpa gibi konforsuzluklar hissetmenize neden olacaktır.
Rotasyon (Yer Değiştirme) : Lastiklerinizin, araçta takılı oldukları her değişik pozisyonda değişik aşınma hareketlerine maruz kaldıklarıdan, periyodik olarak yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır.
Diş Derinliği : Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır. Lastik eskidikçe çekiş azalır. Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir. Diş derinliği 1.6mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır.
Yük Miktarı ve Yükleme Biçimi : Araç üreticisinin belirlediği, araç taşıma kapasitesi (istiap hatti) üzerinde yüklemeler; lastiğin çabuk ısınmasına ; yanak,omuz ve topuk bölgelerinde arıza vermesine ve hızlı aşınmasına sebep olur.Dengesiz yüklemeler de lastik ömrü üzerinde olumsuz etki yapar.
Fren Ayarı : Fren sistemlerinizi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz. Ayarsız frenler,lastiklerde düzensiz ve hızlı aşınmalarına neden olur. Ani ve sert frenlemelerde kuvvet dağılımı lastiğe göre farklı olacağından, blok tipi aşınma olması ihtimali artar.
Araç Kullanım Şartlarına Uygun Lastik Seçimi : Araç el kitabında belirtilen ebat ve kat muadilindeki lastikler kullanılmalıdır.
Araç Hızı : Araç kullanım hızı arttıkça lastiğin sıcaklığını yükselmesi sebebiyle sırt kauçuğu normale göre daha çok aşınma gösterir.
Lastik Eşlemeleri : Aracın tüm lastiklerinin aynı ebat ve yapıda olması gerekir. Aynı aks üzerinde farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır.
Yol ve İklim Şartları : Düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale göre daha çok aşınma gösterir.
Lastik Performansı ve Ömürleri : Bu faktörlere ilave olarak araç kullanıcısının sürüş ve fren kullanım alışkanlıkları ile aracın bakım seviyesi gibi diğer faktörlere de bağlı olarak değişiklikler gösterebilir.
Lastik Kullanımı İle İlgili Tavsiyeler
Bozuk satıhlarda yüksek hız yapmayın.
Uzun yola çıkarken ve araç yüklüyken hava basıncını 2 PSI artırın.
Stepne lastiğinizin basıncını da düzenli olarak kontrol edin.
Kışın diş derinliğinin 3 mm'den az olması çekişi olumsuz etkiler.
Aracınızı uzun süre kullanmayacaksanız, aracınızı takoza alın.
Lastiğinizi parlatmak için petrol ürünleri içeren deterjan veya cilalar kullanmayın.
Aynı aks üzerindeki lastiklerdeki farklı hava basınçları, aracın düşük hava basınçlı lastik tarafına doğru çekmesine neden olur.
Lastiğinizi kaldırım kenarlarına ve sivri yüzeylere çarpmaktan kaçının.
Diş derinliği 1.6 mm ye düşen lastikleri mutlaka değiştirin.
Karlı ve buzlu yollarda lastiğinizin hava basıncını kesinlikle düşürmeyin.
Kullanmadığınız lastikleri şişirilmiş olarak depolamayın.
Subap kapaklarını kapalı tutun.
Su ve fırça kullanılarak yapılacak temizlik lastikteki kimyasalların koruyucu bir film tabakası oluşturmasına yardımcı olur.
Lastikte Hız Sınırı
Araç lastiğinin taşıyabileceği maksimum yükle yapabileceği en yüksek hız limitini belirtir.
Hız Sembolü J K L M N P Q R S T U H V W Y Z(*)
Hız Limiti (km/saat) 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 240+
Lastik kauçuk kord bezi ve çelik teller ile çeşitli kimyasal maddelerin birleşiminden oluşan ve aracın yer ile temasını sağlayan tek ve önemli parçasıdır. Lastik içerisine basılan hava vasıtası ile takılı olduğu aracın ve üzerindeki yükün taşınmasını sağlar.
Lastik Hakkında Bilinmesi Gerekenler
Sırt : Lastiğin yer ile temas eden bölgesi.
Omuz : Sırt ile yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesi.
Yanak : Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan, lastiğe esneklik sağlayan ve üzerinde markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunan bölgesidir.
Topuk : Lastiğin janta temas eden ve sıkıca bağlanmasını sağlayan bölgesidir.
Lastiğin Performansı ve Ömrünü Etkileyen Faktörler
Hava Basıncı : Uygun olmayan hava basıncı ileride tamiri mümkün olmayacak hasarların yanısıra, lastiğin düzensiz ve erken aşınmasına sebep olur. Hava basıncı lastik soğukken ölçülmeli ve mutlaka araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine uyulmalıdır.
Rot Ayarı : Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içerisinde yüksek mekanik tamir ve bakım masraflarına yol açar.
Balans Ayarı : Jant ve lastiğinizin uygun olarak eşlenmemesi hızlı sürüş esnasında zıplama, vuruntu, salgı, yalpa gibi konforsuzluklar hissetmenize neden olacaktır.
Rotasyon (Yer Değiştirme) : Lastiklerinizin, araçta takılı oldukları her değişik pozisyonda değişik aşınma hareketlerine maruz kaldıklarıdan, periyodik olarak yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır.
Diş Derinliği : Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır. Lastik eskidikçe çekiş azalır. Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir. Diş derinliği 1.6mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır.
Yük Miktarı ve Yükleme Biçimi : Araç üreticisinin belirlediği, araç taşıma kapasitesi (istiap hatti) üzerinde yüklemeler; lastiğin çabuk ısınmasına ; yanak,omuz ve topuk bölgelerinde arıza vermesine ve hızlı aşınmasına sebep olur.Dengesiz yüklemeler de lastik ömrü üzerinde olumsuz etki yapar.
Fren Ayarı : Fren sistemlerinizi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz. Ayarsız frenler,lastiklerde düzensiz ve hızlı aşınmalarına neden olur. Ani ve sert frenlemelerde kuvvet dağılımı lastiğe göre farklı olacağından, blok tipi aşınma olması ihtimali artar.
Araç Kullanım Şartlarına Uygun Lastik Seçimi : Araç el kitabında belirtilen ebat ve kat muadilindeki lastikler kullanılmalıdır.
Araç Hızı : Araç kullanım hızı arttıkça lastiğin sıcaklığını yükselmesi sebebiyle sırt kauçuğu normale göre daha çok aşınma gösterir.
Lastik Eşlemeleri : Aracın tüm lastiklerinin aynı ebat ve yapıda olması gerekir. Aynı aks üzerinde farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır.
Yol ve İklim Şartları : Düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale göre daha çok aşınma gösterir.
Lastik Performansı ve Ömürleri : Bu faktörlere ilave olarak araç kullanıcısının sürüş ve fren kullanım alışkanlıkları ile aracın bakım seviyesi gibi diğer faktörlere de bağlı olarak değişiklikler gösterebilir.
Lastik Kullanımı İle İlgili Tavsiyeler
Bozuk satıhlarda yüksek hız yapmayın.
Uzun yola çıkarken ve araç yüklüyken hava basıncını 2 PSI artırın.
Stepne lastiğinizin basıncını da düzenli olarak kontrol edin.
Kışın diş derinliğinin 3 mm'den az olması çekişi olumsuz etkiler.
Aracınızı uzun süre kullanmayacaksanız, aracınızı takoza alın.
Lastiğinizi parlatmak için petrol ürünleri içeren deterjan veya cilalar kullanmayın.
Aynı aks üzerindeki lastiklerdeki farklı hava basınçları, aracın düşük hava basınçlı lastik tarafına doğru çekmesine neden olur.
Lastiğinizi kaldırım kenarlarına ve sivri yüzeylere çarpmaktan kaçının.
Diş derinliği 1.6 mm ye düşen lastikleri mutlaka değiştirin.
Karlı ve buzlu yollarda lastiğinizin hava basıncını kesinlikle düşürmeyin.
Kullanmadığınız lastikleri şişirilmiş olarak depolamayın.
Subap kapaklarını kapalı tutun.
Su ve fırça kullanılarak yapılacak temizlik lastikteki kimyasalların koruyucu bir film tabakası oluşturmasına yardımcı olur.
Lastikte Hız Sınırı
Araç lastiğinin taşıyabileceği maksimum yükle yapabileceği en yüksek hız limitini belirtir.
Hız Sembolü J K L M N P Q R S T U H V W Y Z(*)
Hız Limiti (km/saat) 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 240+