El Freni ile Viraj Dönmek

Sponsorlu Bağlantılar

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Quattro

Quattro

Üye
    Konu Sahibi
El Freni ile Viraj Dönmek
90o ve üzerindeki sert ve uzun virajların dönülmesinde veya aracın gidiş yönünün ani olarak değiştirilmesi gereken durumlarda (el freninin arka tekerlekleri tuttuğu araçlarda) el freni kolu çekilerek arka tekerleklerin kilitlenmesi sonucunda aracın arkasının kayması sonucu dönüş yarı çapını küçültmek mümkündür.

Yarış arabalarında özellikle lastiklerin yeri çok sağlam tuttuğu asfalt zeminde dahi sürücünün arka tekerlekleri kolayca kilitleyebilmesi için hidrolik el freni pompaları kullanılmaktadır. Standart arabaların çoğunda bulunan mekanik (telli) el freni donanımları ise toprak ve mıcır zeminde yeterli işlev görmesine rağmen asfalt zeminde ciddi kuvvetlere gereksinim duymaktadır.

Araç viraj girişine gelindiğinde frenaj tamamlanmış olmalı ve araç istenilen hızda ve viteste bulunmalıdır. (Büyük çoğunlukla bir veya iki vites küçültülmelidir.) Daha sonra sert bir direksiyon hareketiyle aracın burnu viraja sokulmalı ve hemen el freni kuvvetle çekilerek meydana gelen merkezkaç kuvvetinin aracın arka kısmını savurması sağlanmalıdır. Bu işin en kolay kısmını teşkil etmektedir. Eğer zemin toprak, çamur veya mıcır ise düşük hızlarda bile aracınız hızla virajın içine doğru yönelecektir (oversteering) bundan sonra el freni bırakılıp direksiyon ve gaz pedalının aynı anda kullanılmasıyla aracın burnunu virajın gidiş istikametinde tutmak gerekmektedir. Bunun için çoğu zaman direksiyonu toplamak ve hatta dönüşün sonuna doğru virajın aksi istikametine doğru çevirmek gerekebilir. Bu işlemler son derece kararlı ve şaşmaz bir biçimde gerçekleştirilmelidir. Aksi halde atılan bir spin çok daha ciddi zaman kayıplarına neden olacaktır. Bu nedenle denemelere de çok düşük hızlarla başlanmasında sayısız yarar vardır.

El freni çekildiği esnada kolu tepesinde bulunan ve el freninin boşaltılmasını sağlayan düğme sürekli olarak basılı tutularak el freninin kilitlenmesinin önüne geçilmelidir. Yarış arabalarında çoğunlukla bu düğme sökülmüştür.

DİKKAT!

Bu yöntem bilerek aracın dengesini bozmak ve arka kısmını savurmak esasına dayanır. Yeterli ustalığa ulaşılmadan yapılacak böyle bir hareket, etraftaki çarpılabilecek her şeye çarpma riski taşımaktadır. Bazı insanların arabalarını ailelerinin bir ferdi olarak gördüklerini ve haklı olarak “pardon!” cevabını yeterli bulmayacaklarını unutmayın. Bu tür denemeler için trafiğe kapalı ve ağaçsız!! boş alanlar seçilmesi sonradan pişman olmanın önüne geçebilir. Ancak takla ve yangın gibi tehlikeler daima vardır. Bu nedenle tek başınıza ıssız bir yerde bu tür denemeler yapmak da riskli bir davranıştır.

PRATİK ÇALIŞMA

İlk denemeler için toprak alan üzerine koyacağınız bir plastik kukuleta veya bidonun etrafından U dönüşü yapmak önerilebilir. Burada el freninin çekili tutulduğu süre ve direksiyon/gaz kombinasyonu çalışılmalıdır. Başlangıç için 30-40 km/h lik bir sürat fazlasıyla yeterli olacaktır. Yukarıda söylenenler önden çekişli bir araç için geçerlidir. Ancak arkadan iter araçlarda da büyük benzerlik vardır.
 


RockFord Fosgate

Üye
walla arkadasın focusuyla ızmır mavısehır vırajını el frenıyle donduk arabanın sol arka tekerlegı havaya kalktı cok korktuk walla:!!!!!!
 
Quattro

Quattro

Üye
    Konu Sahibi
Originally posted by RockFord Fosgate@May 29 2005, 09:40 PM
walla arkadasın focusuyla ızmır mavısehır vırajını el frenıyle donduk arabanın sol arka tekerlegı havaya kalktı cok korktuk walla:!!!!!!
[post=67892]Quoted post[/post]​

Allah korumuş wallaa.. :wacko:
 

doukan1989

Üye
Rockford solediin viraji dogal olarak bilmiyorum ama bizim bmwlu yegenle ikinci viteste el frensiz de cok guzel kayiyodu araba... :D
 

RockFord Fosgate

Üye
araba arkadan ıtıs oldugu ıcın cok guzel kıc atarak doner bmw lwer ayrıca cok ıyı drıftr yaparlar!!!!
 

doukan1989

Üye
Ama 343hp yi yolda tutmak inan hiiic kolay diil :D
 

RockFord Fosgate

Üye
bılıyorum benım arkdastada yenı kasa m3 war aynen adamı korkutuyo!!!ama esp devredısıyken:))
 
hyucek

hyucek

Üye
esp yi nasıl devredışı bırakıyorsunuz?
 

doukan1989

Üye
Yegenimde esp yok ki zaten :D O aracin bi de superchargerli halini dusun 480hp !!!!!
 

RockFord Fosgate

Üye
kardes bmwlerın hepsınde esp devredısı bırakılabılıyo tus yardımıyla tus yoksa (bazılarında yok)servısten halledebılırsın:)
 

doukan1989

Üye
Devre disi birakmaman onerilir eger 325ten gucluyse
 

RockFord Fosgate

Üye
ewet zaten bı kere bıraktık ayrıca m3 bu devre dısı bırakmassan ...................................
 

kaxma

Üye
abı ehlıyetım yoq daha ama laguna ıle aynısını yapmaya calıstım coq heyecanlı oluo hemen hemen oldu
 
hyucek

hyucek

Üye
Originally posted by kaxma@May 30 2005, 11:02 PM
abı ehlıyetım yoq daha ama laguna ıle aynısını yapmaya calıstım coq heyecanlı oluo hemen hemen oldu
[post=68959]Quoted post[/post]​
:wacko: ewet bende arbanı içindeydim az kalsın bindiriyoduk kaldırıma :nono:
 

RockFord Fosgate

Üye
bızdede laguna var onden cekıslı arabayla zor oluyor ayrıca ehlıyet yoksa deneme bence sakat ısler
 

doukan1989

Üye
Ehliyetsiz olmaz ya basin belaya girer. Ben yazda atv ile yakalandim polise :ah: kotuydu biraz :D
 

RockFord Fosgate

Üye
walla ayvalıkta polıs yok o yuzden atv yle rahat rahat dolasıyom:)
 

doukan1989

Üye
Yaw icim gidior suremiyorum diye. 250cc bos bos duruyo sadece arada bir cikip dolasiyorm
 

RockFord Fosgate

Üye
sen wer bana onu bende ıkı tane olsun hahahahahaha:))))
 

doukan1989

Üye
Benim diil dostum. Babamin en yakin arkadasinin.. Ogluyla da ben en yakin arkadasiz o sebeple kullanabiliyorum
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...


Üst Alt