Belleği Düzenlemek

Sponsorlu Bağlantılar

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Doğuş Pertez

Doğuş Pertez

Admin
    Konu Sahibi
Belleği Düzenlemek
Ünlü ruhbilimci Profesor Carl Seashore diyor ki: "Insanlarin cogu, bellek gucu olarak sahip oldugu yetenegin yuzde onundan fazlasini kullanamaz. Yuzde doksanini, bir seyi bellekte tutmakla ilgili dogal yasalara uymayarak harcar.
Animsamanin dagal yasalari bellekte tutulacak seyler hakkinda iyi dusunceler almak, bellekte tutulacak seyleri birbirlerine baglamaktir.
Bellegimizde tutmak istediginiz seyler hakkinda derin, acik izlenimler edinin. Bunun icin:
Dusuncelerinizi bir sey uzerinde derleyip toplayin. Roosvelt'in cok guclu bir bellege sahip olmasinin nedeni buydu.
Bir seyi dikkatle inceleyinve onun hakkinda saglam dusunce edinin. Bir fotograf makinesi sis icinde resim alamaz. Zihin de sisli izlenimleri tutmaz.
Bir sey hakkinda, duygularinizin kaciyla mumkunse, o kadariyla izlenimler edinmeye calisin. Lincoln, belleginde tutmak istedigi her seyi yuksek sesle okurdu. Ve boylece hem gozunu, hem de kulagini kullanarak bellegini guclendirirdi.
Her seyden fazla, gozle edindiginiz bilgilere onem verin. Cunku gozun aldigi seyler bellekte yer eder. Goz ile beyin arasindaki sinirler, kulakla beyin arasindaki sinirlerden yirmi kere buyuktur.Mark Twain, notlar kullandigi zaman, konusmasinin asil noktalarini animsayamiyordu ama notlarini atip konunun noktalarini animsamak icin resim kullanmaya basladigi zaman sorun hallolmustu.
Bellegin ikinci yasasi yinelemektir. Binlerce Müslüman Kur'an'í ezberlemektedir. Ve buna, ancak, yinelemek suretiyle imkan bulunmaktadir. Biz de yineledigimiz her seyi bellegimizde tutabiliriz. Ama bunun icin de su noktalara dikkat etmemiz gerekir:
Bir seyi bellegimizde tutmak icin bir kenara cekilerek onu yineleyip durmayin. Onu bir iki kez yineledikten sonra birakin, sonra baska bir zaman ona bir kere daha donun. Aralikli yinelemeler, zaman harcamaya meydan vermeden, bir cirpida ezberlemek icin harcanacak zamanin yarisinda, istenen seyi ezberlemeye yardim eder.
Bir seyi belleginize koyduktan sonra bu olayi izleyen sekiz saat icinde oldugu gibi otuz gun sonra da onu unuturuz. Onun icin, konusmamizi yapmadan birkac dakika once de notlarinizi birkac kere gozden gecirin.
Bellekle ilgili ucuncu yasa beellekte tutulacak seeyleri birbirlerine baglamaktir. Bir seyi animsamak icin onu baska bir olayla baglamak, animsamayi kolaylastirir. Profesor James der ki:"Zihne gelen her sey, kesinlikle, orada bulunan bir seye kendini baglar. Deneyimleri uzerinde cok dusunen insan, bunlarin birbirleri arasindaki iliskileri kolayca bulur ve boylece en iyi bellek sahiplerinden biri olur."
Bir olayi, zihninizde bulunan diger olaylara baglamak istediginiz zaman, yeni olayi her yonden goz onune alin. Onun icin, yeni bir olay karsisinda kaldiniz mi su sorulari sorun: Nicin boyledir? Nasil boyledir? Ne zaman boyledir? Nerde boyledir? Boyle oldugunu kim soyledi?
Bir yabancinin adini animsamak icin onunla ilgili sorular sorun. Onun adinin nasil hecelendigini, anlaminin ne oldugunu anlamaya calisin. Yabancinin dis gorunusune dikkat edin. Onun adiyla yuzunun sekli arasinda bir iliski bulun. Onun meslegiyle adini birlestiren bir soz uydurun.
Tarihleri animsamak icin onlari aslinda belleginizde tuttugunuz tarihlerle ilgilendirin. Ornegin Kristof Kolomb Amerika'yi 1492'de kesfetti. Bunu belleginizde kolay kolay tutamiyorsaniz Amerika'nin Istanbul'un (1453) fethinden otuzsekiz yil sonra fetholunduggunu ogrenin. O zaman Amerika'nin kesfinin tarihini kolaylikla animsayabilirsiniz.
Konusmanizin en belli basli noktalarini animsamak icin bunlari en mantikli diziye koyunuz. Bu sayede her nokta, size, daha sonraki noktayi animsatir. Sonra, konunun baslarini animsamak icin, "Inek Napolyon'un onunde bir sigara icti!" gibi sacma bir cumle de yapabilirsiniz.
Butun onlemlerinize karsin ne diyeceginizi unutursaniz, kesin bir bozguna ugramamak icin, son cumlenizin son sozlerini sisirebilir ve arada asil konunuza donmek icin zaman kazanabilirsiniz.
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...


Üst Alt